Doi asteroizi din sistemul solar au primit nume românești: (10466) Marius-Ioan și (10707) Prunariu

Numărul 18-19, 16-29 mai 2017  »  Roza vânturilor

Doi asteroizi au primit numele președintelui Agenției Spațiale Române (ROSA), dr. fizician Marius-Ioan Piso, și al primului și – deocamdată – singurului cosmonaut român, Dumitru-Dorin Prunariu. Noile nume de asteroizi – (10466) Marius-Ioan și (10707) Prunariu – au fost anunțate recent într-o circulară publicată de Uniunea Astronomică Internațională. Propunerea numelor a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Române.

(10466) Marius-Ioan este un asteroid descoperit în 1981, la 1 martie. Are un diametru de 2,6 km și o perioadă de revoluție de 1.301 zile. Numele actual a fost ales pentru a onora activitatea profesională a dr. fizician Marius-Ioan Piso. De numele său se leagă înființarea Agenției Spațiale Române (ROSA) în 1991 și obținerea statutului acesteia de organizație independentă patru ani mai târziu, fondarea Institutului de Științe Spațiale, precum și startul cooperării dintre România și Agenția Spațială Europeană (ESA). Datorită preocupării sale constante pentru dezvoltarea institutelor de cercetare și industriei spațiale în România, această colaborare s-a concretizat în aderarea țării la Agenția Spațială Europeană, în ianuarie 2011.

Marius-Ioan Piso a contribuit la dezvoltarea politicilor spațiale din România, iar în anul 2003 a participat la procesul de elaborare a primului Regulament Spațial European. În prezent, este președintele și directorul executiv al Agenției Spațiale Române (ROSA), precum și reprezentant al țării noastre la Agenția Spațială Europeană (din 1998).

Asteroidul (10707) Prunariu a fost descoperit în același an (1981), la 24 octombrie. Cu un diametru de 6 km, acest asteroid face o rotație în jurul Soarelui în 1.385 de zile. Numele asteroidului este acum legat de primul și – deocamdată – singurul cosmonaut român care, la vârsta de 28 de ani, a zburat la bordul Soyuz 40 până la complexul orbital Salyut 6 într-o misiune cosmică ce a durat 8 zile. Dumitru-Dorin Prunariu este președinte onorific al Agenției Spațiale Române și vicepreședinte al Comitetului de Relații Internaționale al Agenției Spațiale Europene (ESA). Dumitru-Dorin Prunariu, prin Comitetul ONU pentru Utilizarea Pașnică a Spațiului Extra-atmosferic (UN COPUOS) și cu susținerea Asociației Exploratorilor Spațiali (ASE), a fost implicat activ în adoptarea Declarației ONU ce proclamă 30 iunie ca fiind Ziua Internațională a Asteroidului – o inițiativă menită să atragă atenția asupra asteroizilor și modalităților în care Pământul poate fi protejat de un posibil impact periculos.