ECA: UE trebuie să fie mai proactivă în combaterea fraudei în domeniul cheltuielilor agricole
Numărul 27-28, 13-26 iul. 2022 » Analize și sinteze
Politica agricolă comună (PAC) este cea mai mare componentă a cheltuielilor din bugetul UE și include unele scheme de cheltuieli care sunt expuse în mod deosebit la riscuri de fraudă, arată un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană (ECA), citat de Agerpres. Conform concluziei la care a ajuns ECA, Comisia Europeană (CE) a reacționat la cazurile individuale de fraudă care au afectat cheltuielile PAC, dar ar trebui să fie mai proactivă în ceea ce privește contracararea anumitor riscuri de fraudă, cum ar fi acapararea ilegală a terenurilor. Persoanele care comit fraude pot să exploateze deficiențele de la nivelul controalelor efectuate de statele membre. Curtea recomandă, așadar, Comisiei să monitorizeze mai bine măsurile antifraudă instituite la nivel național, să pună la dispoziție orientări concrete și să promoveze utilizarea noilor tehnologii pentru prevenirea și detectarea fraudei.
„Frauda aduce atingere intereselor financiare ale UE și împiedică resursele Uniunii să contribuie la îndeplinirea obiectivelor politicii. Considerăm că UE ar trebui să depună mai multe eforturi pentru a contracara riscul de fraudă în cadrul cheltuielilor agricole. Preconizăm că raportul nostru va ajuta Comisia și statele membre să își dezvolte capacitatea antifraudă în cadrul noii politici agricole comune pentru perioada 2023-2027”, a declarat Nikolaos Milionis, membrul Curții care a coordonat auditul.
Domeniile de cheltuieli care fac obiectul unor norme mai complexe sunt expuse la un risc mai ridicat - de exemplu, măsurile de investiții din domeniul dezvoltării rurale -, iar unele scheme de plată din cadrul PAC destinate să sprijine anumite categorii de beneficiari s-au dovedit a fi susceptibile la fraudă, întrucât unii solicitanți nu comunică anumite informații relevante sau creează în mod artificial condițiile necesare pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate și pentru a beneficia în mod necuvenit de ajutorul din partea PAC. Acesta poate fi cazul, de exemplu, al sprijinului acordat „IMM-urilor” agricole, care nu au dezvăluit legăturile pe care le aveau cu alte societăți, sau al sprijinului acordat unor beneficiari neeligibili care solicită plăți în calitate de „tineri fermieri”.
Fenomenul de „acaparare a terenurilor” poate implica practici frauduloase, cum ar fi falsificarea de documente, forme de constrângere, trafic de influență politică sau de informații privilegiate, manipularea procedurilor sau darea de mită. În urma investigațiilor efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și de autoritățile naționale, s-a constatat că suprafețele agricole cele mai susceptibile la acest tip de activitate frauduloasă sunt terenurile aflate în proprietate publică sau cele private a căror situație privind proprietatea este neclară. Persoanele care comit fraude pot încerca, de asemenea, să achiziționeze terenuri - în mod legal sau nu - exclusiv în scopul de a primi plăți directe, fără a desfășura nicio activitate agricolă. Riscul este mai ridicat în cazul anumitor pășuni și al zonelor montane, unde este mai dificil pentru agențiile de plăți să controleze dacă activitatea agricolă în cauză, cum ar fi pășunatul, este efectuată cu adevărat.
Întrucât cea mai recentă actualizare de către Comisie a analizei riscurilor de fraudă din cadrul PAC a avut loc în 2016, una dintre recomandările adresate de Curte Comisiei este ca aceasta să își actualizeze evaluarea cu privire la expunerea la risc de fraudă a diferitor scheme de cheltuieli și la gradul în care măsurile antifraudă ale statelor membre sunt capabile să detecteze, să prevină și să corecteze fraudele.
Curtea de Conturi Europeană recomandă, de asemenea, Comisiei să ia măsurile necesare pentru a atenua principalele riscuri de fraudă și să promoveze oportunitățile oferite de tehnologie - de exemplu, data mining, învățarea automată, imaginile prin satelit și fotointerpretarea - pentru combaterea fraudei, încurajând statele membre să facă demersuri în această direcție.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expozițiile, gazde primitoare pentru arte și profesii
Voluntariatul, act de voință în sprijinul culturii și artei