Economia digitală a României poate ajunge la o valoare de 52 miliarde de euro, în 2030

Economia digitală a României poate ajunge la o valoare de 52 miliarde de euro, în 2030

Numărul 38, 28 sep. - 4 oct. 2022  »  Conectarea la era digitală

Economia digitală a României ar putea crește de 3,5 ori, la aproximativ 52 de miliarde de euro în 2030, comparativ cu 14,8 miliarde de euro cât valora anul trecut, relevă raportul „Digital Challengers on the Next Frontier”, realizat de McKinsey & Company, relatează Agerpres. În prezent, România este a treia piață ca economie digitală între cele zece țări Digital Challengers, după Polonia (44 miliarde de euro) și Cehia (18 miliarde de euro). În acest context, valoarea este împărțită între comerțul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) și cheltuielile offline pentru produse digitale - de 1,6 miliarde de euro.

Potrivit sursei citate, comerțul digital înseamnă 66% din economia digitală a României, iar IT&C poate deveni principalul motor de creștere până în anul 2030.

Cu o valoare estimată la 52 de miliarde de euro în 2030, economia digitală a României ar putea ajunge să reprezinte aproximativ 9,6% din PIB, context în care, în 2021, comerțul digital pe cap de locuitor a fost de 506 euro, sub media regiunii.

Raportul de specialitate arată că economia digitală a României a fost estimată la 14,8 miliarde de euro, în 2021 (aproximativ 6% din PIB), în timp ce investițiile în IT&C au înregistrat o creștere anuală de 8%, între 2017 - 2021, până la 3,5 miliarde de euro. Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparație cu alte țări, precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).

Dezvoltarea economiei digitale poate fi observată și din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentajul acestora majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

În perioada de referință, România este a doua cea mai mare piață de comerț digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7 miliarde de euro) și înaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro). Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru e-commerce și rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.

Astfel, în 2021, un român cheltuia în medie 506 euro pentru achiziții în online, în timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro. Dintre Digital Challengers, țările cu cele mai mari valori medii per capita pentru comerț electronic sunt Lituania (1.064 de euro), Slovenia (866 de euro) și Cehia (849 de euro).

În ceea ce privește rata de acoperire, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieței de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerțul offline (59,1 miliarde euro). Cu o pondere de 14%, țara noastră are una dintre cele mai scăzute rate de acoperire a comerțului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

La ora actuală, cele mai mari categorii de e-commerce în România sunt: produse pentru casă și electronice (39% din comerțul digital), servicii de transport (31%) și segmentul de fashion (14%). Pe de altă parte, în pandemie, categoria cu cea mai mare creștere a fost cea a produselor alimentare, la o valoare de 389 milioane de euro, de la 123 de milioane de euro în 2019. Pe partea de export, România și Cehia au cea mai mare pondere în totalul vânzărilor de bunuri prin comerțul digital, iar acest lucru este determinat în principal de doi jucători care au o prezență în alte țări, respectiv eMag (România) - datorită operațiunilor din Ungaria și Bulgaria, și Alza (Cehia) - care activează în Germania, Austria, Slovacia, și Ungaria.

La capitolul serviciilor de e-guvernare, acestea au cea mai scăzută rată de acoperire (15%) dintre toate țările europene. Analiza arată că țările mai digitalizate au înregistrat, în medie, o încetinire economică mai puțin severă în timpul primelor valuri ale pandemiei de COVID-19: o scădere cu 2,3% a dinamicii PIB pentru Digital Frontrunners, comparativ cu o diminuare de 3,9% dinamicii PIB pentru Digital Challengers.

Raportul McKinsey & Company reprezintă cea de-a treia ediție a unei serii despre economia digitală, după „The Rise of Digital Challengers”, în 2018, și „Digital Challengers in the Next Normal”, în 2020. Documentul compară potențialul a zece economii din Europa Centrală și de Est - denumite Digital Challengers (Bulgaria, Croația, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia) cu alte două grupuri din Europa: Digital Frontrunners (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia și Suedia) și Big 5 - grupul celor cinci mari economii europene (Franța, Germania, Italia, Spania și Regatul Unit).

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.