Ecotaxele rămân marginale în Uniunea Europeană

Ecotaxele rămân marginale în Uniunea Europeană

Numărul 26-27, 16-29 iulie 2019  »  Analize și sinteze

Ecotaxele, instrumente pe care Franța intenționează să le majoreze în 2020, se dezvoltă lent în Uniunea Europeană și se lovesc frecvent de mișcări de protest, arată o analizată realizată de AFP, citată de Agerpres. Guvernul francez și-a anunțat intenția de a introduce o ecotaxă variind între 1,50 și 18 euro pentru zborurile cu avionul cu plecarea din Franța.

Potrivit datelor Eurostat, Letonia este țara membră cea mai avansată în materie de ecotaxe. În 2017, aproximativ 11,11% din veniturile fiscale ale Letoniei au provenit din ecotaxe. Acestea sunt susținute de opinia publică, ceea ce a permis acestui stat baltic să accelereze procesul de „înverzire” a economiei. Alte state cu progrese semnificative sunt Slovenia și Grecia, în cazul cărora 10,13% respectiv 9,5% din veniturile fiscale au provenit din ecotaxe. Comparativ, media la nivel european este de 5,97%.

La celălalt capăt al clasamentului, Luxemburgul mizează cel mai puțin pe fiscalitatea verde (4,25%). Germania (4,46%), Belgia (4,74%), Franța (4,77%) și Suedia (4,8%) nu se descurcă nici ele mai bine.

În total, ecotaxele au generat venituri de 369 miliarde euro în 2017 în Uniunea Europeană.

În Germania, fiscalitatea verde se bazează pe reformele din 1999 și 2000. Germanii plătesc în special o taxă pe electricitate, botezată „EEG-Umlage”, de 6,405 eurocenți pe kWh, iar aceasta finanțează direct infrastructurile de energie regenerabilă.

În Ungaria, o ecotaxă este prelevată, via TVA, pe produsele care generează deșeuri precum pungi de plastic, baterii, pliante și ambalaje. Taxa variază între 20 și 2.000 de forinți (șase eurocenți până la șase euro) pe kilogram, în funcție de produsul taxat.

În Bulgaria, sunt prelevate ecotaxe la înregistrarea vehiculelor, de la 125 leva (64 euro) și până la 310 leva (158 euro), în funcție de vârsta automobilului. Vehiculele electrice sunt scutite de la plata ecotaxei.

În Letonia, energia este puternic taxată. Păcura este taxată cu 509 euro pentru 1.000 de litri, iar cărbunele este taxat atât de mult încât este aproape imposibil să fie inaugurată o termocentrală pe cărbune. În schimb, gazele naturale sunt taxate mai puțin.

Însă, ecotaxele se lovesc frecvent de mișcări de protest, cel mai recent exemplu fiind protestele „vestelor galbene” din Franța. O majorare a taxelor pe carburanți care urma să intre în vigoare în 2019 a declanșat la finalul anului 2018 ample manifestații de protest și blocări de drumuri. Măsura a fost abandonată după trei săptămâni de mobilizare, însă mișcarea de protest a continuat cu revendicări mai ample.

În Bulgaria, o încercare de a majora semnificativ ecotaxa pe vehiculele mai vechi de 10 ani a generat polemică. În final, ecotaxa a fost majorată mai puțin decât se preconiza inițial, iar cea pentru vehiculele noi a scăzut.

În Slovenia, o majorare a taxelor pe emisiile de CO2 a declanșat, la finalului anului 2014, o manifestație de protest în fața sediului guvernului. În cele din urmă guvernul a acceptat să modifice măsura, pentru a nu-i lovi pe marii poluatori.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.