Europa Centrală și de Est devine o zonă tot mai relevantă pentru expansiunea internațională a afacerilor
Numărul 19, 15-21 mai 2024 » Analize și sinteze
Europa Centrală și de Est (CEE) devine o zonă tot mai relevantă pentru expansiunea internațională a afacerilor, având în vedere perspectivele economice favorabile, se arată într-o analiză realizată de iBanFirst, referitoare la provocările companiilor din această regiune, relatează Agerpres. "FMI prognozează o creștere a PIB-ului de 2,8% pentru România și de 3,1% pentru Europa emergentă, depășind ritmul de creștere de 1,7% anticipat pentru economiile avansate. Companiile originare din CEE, care s-au extins la nivel global, au acum oportunitatea de a deveni mentori pentru tinerii antreprenori. Cea de-a treia ediție a CEE Business Summit, care a avut loc în aprilie, a dezbătut strategiile de globalizare ale companiilor regionale, iar iBanFirst a punctat cele 5 provocări-cheie întâmpinate de aceste companii în procesul lor de expansiune internațională și a prezentat oportunitățile de mentorat pentru a susține tinerii antreprenori", informează furnizorul global de servicii de schimb valutar și plăți internaționale pentru companii.
Astfel, una dintre provocările menționate în analiza iBanFirst vizează imaginea negativă a brandurilor regionale, în condițiile în care în multe cazuri, brandurile din regiune sunt asociate cu o calitate scăzută și riscuri crescute, percepție generată de prețurile accesibile. Prin adoptarea unei strategii de promovare a produselor de înaltă calitate, companiile pot combate aceste stereotipuri, își pot îmbunătăți reputația la nivel global și consolida oportunitățile de extindere internațională, menționează autorii analizei.
Accesul la capital și finanțare este o altă provocare pentru business-urile din regiune. "Lichiditatea joacă un rol esențial în supraviețuirea și dezvoltarea afacerilor, întrucât capitalul este adesea expus riscurilor semnificative. Obținerea finanțării reprezintă o provocare constantă pentru multe companii. Deși există variante oferite de angel investors, fonduri de capital de risc și fonduri de capital privat, pentru a accesa aceste finanțări, companiile trebuie să dezvolte propuneri de afaceri bine fundamentate și să demonstreze capacitatea de a gestiona contextul financiar internațional", susțin autorii analizei.
Cea de-a treia provocare vizează recrutarea și retenția talentelor. Pe măsură ce companiile își extind operațiunile pe noi piețe, devine esențial să găsească și să rețină talentele adecvate care să susțină această creștere. Procesul implică nu doar recrutarea experților locali, care înțeleg specificul pieței, ci și coordonarea eficientă a unei forțe de muncă diverse din țări diferite. În acest context, este nevoie de o strategie de management flexibilă care permite adaptarea rapidă la dinamica piețelor locale și la nevoile specifice ale fiecărei regiuni, conform analizei citate.
În ceea ce privește atragerea clienților, analiza menționează că acest proces necesită o înțelegere profundă a comportamentului și preferințelor consumatorilor locali, precum și adaptarea strategiilor de marketing și a ofertelor de produse pentru a satisface nevoile specifice ale fiecărei piețe. În acest fel, produsele și serviciile devin relevante din punct de vedere cultural și accesibile din punct de vedere lingvistic pentru consumatori.
Nu în ultimul rând, companiile din CEE se confruntă cu managementul financiar și al riscului valutar, consideră analiștii. "Gestionarea optimă a resurselor financiare este esențială pentru companii, având în vedere impactul semnificativ pe care fluctuațiile cursurilor de schimb îl pot avea asupra profitabilității și fluxului de numerar. Adoptarea soluțiilor fintech a simplificat anumite procese, contribuind la o mai bună adaptabilitate la volatilitatea de pe piețele valutare. Cu toate acestea, complexitatea pieței financiare internaționale continuă să reprezinte o provocare majoră", se mai arată în analiză citată.
Johan Gabriels, director regional al iBanFirst, evidențiază câteva elemente de bază pentru succesul unei companii în contextul actual dinamic și imprevizibil al comerțului global și al progresului tehnologic. Acestea includ reziliența și adaptabilitatea la schimbările constante, valorificarea creativității umane și agilitatea în luarea deciziilor și planificarea strategică. Prin dezvoltarea unor relații solide cu clienții și angajamentul de a oferi soluții inovatoare, întreprinderile pot aborda cu succes procesul de expansiune pe noi piețe, în ciuda tuturor provocărilor.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara