Extinderea pe piețele externe – prioritară pentru afacerile de familie din România
Numărul 10, 21-27 martie 2017 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
În următorii trei ani, afacerile de familie din România vor investi prioritar în capitalul uman, în extinderea pe noi piețe și în transformarea digitală, arată studiul EY – Barometrul afacerilor de familie din România, ediția 2017. Studiul are la bază răspunsurile la chestionar din partea a 247 de oameni de afaceri care conduc businessuri de familie; 80 dintre aceștia conduc afaceri de familie cu o cifră de afaceri care depășește un milion de euro.
Adaptarea la tendințele erei digitale
„Dacă la ediția din 2015 a barometrului nu se putea vorbi foarte mult despre tendințele din mediul digital, la ediția de anul acesta, 66% dintre afacerile de familie cu o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro au un angajat care are ca rol urmărirea acestor tendințe. 6% dintre firme intenționează să recruteze pentru această poziție, în timp ce doar 28% nu au încă un Chief Information Officer sau un echivalent”, spune Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.
42% dintre antreprenori ar pune afacerea pe primul plan, în cazul unui conflict între nevoile familiei și cele de business
Întrebați ce ar face în situația în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei și ale afacerii, 42% dintre antreprenori afirmă că ar pune afacerea pe primul plan. Cei mai mulți dintre antreprenorii români care conduc afaceri de familie (57%) ar ajusta atât nevoile familiei, cât și pe cele ale afacerii, în așa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susținere și creștere.
„Afacerile de familie de succes răspund acestei provocări prin crearea unor structuri de guvernanță care stabilesc ce măsuri să fie luate în momentul în care apar neînțelegeri sau conflicte între familie și business; este important ca aceste structuri să existe înainte ca situațiile de mai sus să existe. Cu toate acestea, 73% dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri nu au încă implementate structuri de guvernanță familială și nici nu au în plan crearea unei astfel de structuri. Tendința este una pozitivă, în comparație cu prima ediție a studiului, 27% dintre respondenți intenționând să reglementeze astfel de structuri, față de doar 19% în 2015”, precizează reprezentanții EY.
De asemenea, 85% dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri organizează întâlniri regulate pentru a discuta probleme de business, iar cele mai multe (80%) se întâlnesc mai des de trei ori pe an în acest scop.
Planificarea succesiunii
100% dintre antreprenorii români cu afaceri de familie cu venituri de peste un milion de euro au identificat responsabilul sau responsabilii pentru succesiune, față de 87% la nivel global, ceea ce demonstrează că proprietarii acestor afaceri sunt proactivi în acest proces. Dacă, la nivel global, Consiliul de Administrație este cel mai des responsabil pentru realizarea succesiunii (44%), urmat de proprietari și CEO, în România proprietarii sunt responsabili în 78% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (5%).
Planificarea succesiunii nu are un efect major dacă aceasta nu este dublată de un proces continuu de actualizare a informațiilor în conversația din cadrul familiei, în timp ce toate părțile interesate sprijină ferm acest proces. De asemenea, succesorii trebuie să fie pregătiți continuu pentru această trecere.
Studiul relevă că 20% dintre afacerile românești de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt conduse încă de fondatori și se pregătesc pentru succesiune. La nivel global, potrivit studiilor de profil realizate de EY, 50% dintre afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație și doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație.
„Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenți nu au o structură de guvernanță familială, iar, pe de altă parte, mai puțin de 10% dintre ei și-au organizat afacerea printr-o structură de tip holding. Aceste realități nu fac decât să îmi confirme faptul că afacerile de familie din România sunt încă la etapa «căutărilor de sine», a pionieratului, unde lucrurile sunt mai puțin formalizate și structurate, fără o viziune clară asupra viitorului. Acest lucru se va schimba cu siguranță în anii care urmează, când ne așteptăm la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potențial de dezvoltare internațională, care să pună România pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial”, spune Gabriel Sincu, director executiv și consultant în afaceri de familie, Departamentul de asistență fiscală, EY România.
Barometrul afacerilor de familie din România este primul studiu EY dedicat afacerilor locale de familie, ajuns în 2017 la a doua ediție. Chestionarul a strâns răspunsuri la întrebări precum: în ce măsură afacerile respective au instituit structuri de guvernanță familială, implementează un proces clar de succesiune, se implică în comunitate și utilizează identitatea de afaceri de familie în marketing.
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate