Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
Numărul 36, 11-17 sep. 2024 » Eveniment
Actualitatea cultural-artistică înscrie pe prim-plan desfășurarea concursului și festivalului „George Enescu”, ediția 2024. Prin amploare și diversitate, dar mai ales prin calitate, actuala ediție se caracterizează printr-o serie de elemente, multe tradiționale, iar altele inedite, care valorifică, pe un plan superior, experiențele acumulate de-a lungul a peste șase decenii.
Programul acestei manifestări muzicale de prim rang oferă temeiuri suficiente de a vorbi despre o tradiție cu foarte multe valențe. Anul de debut (1958) fusese marcat pe un plan mai larg de o semnificativă deschidere a României spre lume, în special prin prezența la București a unor formații muzicale din Europa Occidentală. În prezent, concursul a ajuns la a XIX-a ediție, câștigătorii de până acum, de-a lungul timpului și timpurilor, devenind, în majoritatea lor, vedete internaționale. La ediția din acest an au participat în faze succesive peste 150 de concurenți, de pe toate continentele, competiția desfășurându-se în secțiunile compoziție, violoncel, vioară, pian, iar ca element nou, secțiunea masterclass (respectiv, arta dirijorală). În acest mod, au fost cuprinse sferele muzicale în care a excelat George Enescu. Concursul s-a desfășurat în „ateliere muzicale”, iar concertele cu public ale laureaților au reprezentat încă o strălucitoare prefață la afirmarea unor tinere talente din România și din numeroase alte țări.
În ceea ce privește festivalul propriu-zis, a impresionat – și în zilele următoare vor mai impresiona, cu siguranță – marele număr de orchestre situate în prim-planul vieții muzicale internaționale. Din Germania au venit șase orchestre simfonice (printre care Berlin, München, Leipzig, Köln) toate celebre în întreaga lume. Din Franța au prezentat concerte memorabile trei orchestre, între care cea din Toulouse, cu un palmares mondial de excepție. Cu același număr de formații muzicale de renume s-a prezentat și Austria. Bucureștiul a fost gazdă și pentru orchestre din Italia, Cehia, Ungaria, cu prestații la cel mai înalt nivel artistic. Același calificativ a fost acordat de public și interpreților prezenți la festival.
Desigur, se impun mențiuni speciale referitoare la participarea românească, prestigiul acestei manifestări fiind ridicat la cote impresionante prin desemnarea celebrului dirijor Cristian Măcelaru, câștigător, între altele, al Premiului „Grammy”, în calitate de director artistic al festivalului.
Pe scenele de la Sala Palatului, Ateneul Român, Casa Radiodifuziunii, Teatrul Odeon au concertat orchestre simfonice din București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara. A strălucit, ca de obicei, Corul Național „Madrigal”.
Nu ne propunem o cronică a acestei ample manifestări, care va continua până la 27 septembrie, dar ceea ce a fost și este esențial s-a relevat prin elementele prezentate. Publicul meloman din București și din alte localități ale țării a beneficiat și beneficiază de spectacole memorabile care, cu certitudine, vor dăinui în amintirea tuturor participanților.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate