Financial Times: Cercetătorii mizează pe microbi pentru a revoluţiona industria alimentară şi agricultura

Financial Times: Cercetătorii mizează pe microbi pentru a revoluționa industria alimentară și agricultura

Numărul 35, 17-23 sept. 2019  »  Roza vânturilor

Multe companii analizează modul în care pot fi folosiți microbii pentru a obține proteine care să acopere nevoile unei populații în creștere și să stimuleze agricultura, iar printre dificultățile de care se lovesc sunt costuri de producție crescute și muncă mai asiduă de convingere a consumatorului, informează Mediafax. Calysta, o companie care a colectat 30 de milioane de dolari, anul acesta, de la investitori precum BP și Cargill, produce hrană pentru pești din microbi care se proliferează în mod natural, folosind metanul ca sursă de energie, scrie Financial Times. Este una dintre companiile care folosesc puterea unor microbi, precum bacterii, alge și ciuperci, pentru a hrăni populația în creștere și a da un impuls agriculturii.

Un alt exemplu în acest sens este Sustainable Bioproducts, un start-up cu sediul în Chicago, SUA, care încearcă să obțină proteine comestibile din extremofile - organisme care pot supraviețui în medii extreme -, pe care le colectează din izvoarele termale vulcanice din Parcul Național Yellowstone. Compania a reușit să obțină suma de 33 de milioane de dolari de la o serie de investitori și speră să lanseze pe piața americană înlocuitori de proteine în următoarele 12-18 luni. „Este vorba despre un microb foarte eficient provenind dintr-un mediu steril”, a declarat Thomas Jonas, șeful Sustainable Bioproducts.

Abia în ultimele decenii, cercetătorii au reușit să înțeleagă adevăratul impact al microorganismelor, inclusiv bacterii, alge și ciuperci. Se găsesc peste tot pe Terra, inclusiv pe organismele umane, iar, în prezent, antreprenori și investitori precum Bill Gates și SoftBank speră ca microorganismele să revoluționeze sursele de hrană și agricultura similar modurilor în care au transformat medicina.

În ceea ce privește agricultura, un număr din ce în ce mai mare de companii, precum Joyn Bio, Pivot și Indigo, caută să valorifice microbii care se găsesc pe rădăcini și în sol pentru a proteja și a stimula culturile. Aceștia ar putea contribui la reducerea cantităților de substanțe chimice folosite în agricultură, menținând în același timp rata de productivitate. „Lumea, nu numai comunitatea științifică, înțelege din ce în ce mai bine că microbii sunt o parte esențială și integrată oricărui organism viu”, a spus Mike Miille, șef al Joyn, o companie care dezvoltă microbi modificați genetic pentru a înlocui fertilizatorii.

Cu ajutorul unor tehnici avansate la îndemână, precum secvențierea ADN-ului și metode de screening, cercetătorii pot să analizeze microbii și structura acestora. Unele start-up-uri pot recrea microbii prin intermediul ingineriei genetice.

Temerile legate de mediu stimulează domeniul dezvoltării microbilor ca surse de proteine și alimentare. Înlocuitorii pentru carne din plante, obținuți din proteine produse din ingrediente precum boabe de soia și leguminoase, sunt deja cunoscuți. Dar, în prezent, companiile se îndreaptă spre fermentarea de înaltă tehnologie pentru a transforma microorganismele în proteine cu ajutorul inteligenței artificiale și al biotehnologiei de vârf.

Hrănirea populației în creștere cu resurse în scădere este o problemă din ce în ce mai mare, este de părere Jonas, care se întreabă dacă, în viitor, sursele de proteine vor fi suficiente.

Printre alte companii care folosesc microbi și metode de fermentare se numără MycoTechnology, care transformă proteine din leguminoase și orez, descompuse cu ajutorul miceliilor de ciuperci shiitake sau alți fungi, în ingrediente pentru alimente. Microbii sunt o variantă luată în calcul și din cauza temerilor în creștere privind impactul folosirii excesive a substanțelor chimice sintetice asupra mediului. Pesticidele, fungicidele și fertilizatorii folosiți în agricultura intensivă sunt responsabili pentru reducerea fertilității solului, iar apele reziduale deversate în mare sunt la nivel larg acceptate drept cauză pentru „zonele moarte” întâlnite de-a lungul coastelor.

„Vrem să obținem produse pe cale biologică, nu din petrol sau combustibili fosili”, a spus Sarah Bloch, cercetător la Pivot, o companie care produce fertilizatori din microbi, ce pot contribui la reducerea gazelor cu efect de seră și a cantităților de substanțe chimice deversate în ape.

Investițiile în astfel de companii au crescut cu aproape 40% în 2018, comparativ cu 2017, la 511 milioane la nivel global, potrivit PitchBook, furnizor de date în domeniu.

Noul interes pentru microorganisme utile pentru agricultură vine pe fondul unei creșteri a utilizării gazelor de șist în SUA, ceea ce a redus cererea pentru biocombustibili, motiv pentru care cercetătorii s-au orientat spre alte domenii. În mod tradițional, s-au îndreptat spre domeniul farmaceutic, dar unii au ales sectorul agricol și al producției de alimente.

Totuși, folosirea microorganismelor în acest mod implică și dificultăți, precum costuri de producție mai mari și o muncă de convingere a consumatorului mai intensă. Noile produse și tehnologii folosite în agricultură sunt privite cu scepticism de fermieri, care, în trecut, au fost dezamăgiți de eficacitatea scăzută a fertilizatorilor bio.

Microbii din sol și plante tind să necesite condiții și zone specifice. Descoperirea unor microbi „universali” necesită timp, la fel și colectarea datelor care să convingă fermierii că un produs de acest tip va avea eficacitatea unuia sintetic echivalent, spun experții în agricultură. Este valabil și pentru timpul necesar lansării produselor pe piață.

Totuși, agricultura și industriile alimentare se confruntă cu un număr în creștere de investitori, precum și cu presiuni venite din partea consumatorilor și a autorităților de a reduce impactul asupra mediului.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!