Formularele 015 și 700 au fost actualizate
Numărul 13, 9-15 apr. 2025 » Curier legislativ
Prin OPANAF nr. 468/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 302/7.04.2025, au fost aduse amendamente la OPANAF nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, precum și la OPANAF nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal. Noul act normativ actualizează formularele „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700).
ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În acest temei, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, cu modificările și completările ulterioare.
♦ În Referatul de aprobare se menționează că, prin art.I din OG nr.3/31.01.2025 pentru modificarea și completarea art.46^2 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, art.46^2 alin.(1) din Codul fiscal a fost completat cu alin.(1^1) care prevede că, persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri. Persoanele juridice străine prevăzute la art.46^2 alin.(1^1) din Codul fiscal, stabilite în Uniunea Europeană, își pot îndeplini direct obligațiile fiscale privind impozitul specific pe cifra de afaceri sau pot desemna un reprezentant pentru calcularea, declararea și plata acestui impozit, conform prevederilor art.46^2 alin.(13) din Codul fiscal.
În vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine stabilite în Uniunea Europeană, care nu au înregistrat un sediu permanent în România și care își îndeplinesc direct obligațiile fiscale privind impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale a fost necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015, în vederea acordării competenței de administrare a acestor contribuabili nerezidenți, Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Totodată, pentru a deține o evidență a contribuabililor persoane juridice străine care datorează impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale a fost necesară completarea formularelor „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700), aprobate prin OPANAF nr.1699/2021, astfel:
▪ în formularul 015, Capitolul VI „Alte date despre contribuabil” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”;
▪ în formularul 700, Capitolul IV „Alte date privind contribuabilul” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”.
♦ Potrivit art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin OUG nr.82/2023, statul poate acorda societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al UE sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispozițiile art.8 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la nivelul cărora sunt recunoscute în totalitate veniturile din organizarea și exploatarea activității de jocuri de noroc, dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc în condițiile ordonanței de urgență, pe bază de licență de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin ordonanța de urgență, și de autorizație de exploatare a jocurilor de noroc.
Conform precizărilor Direcției Domenii Reglementare Specifică din cadrul Ministerului Finanțelor, în calitate de inițiator al reglementărilor din domeniul jocurilor de noroc, operatorii economici care obțin licență clasa a II-a nu dețin și autorizație de exploatare a jocurilor de noroc, drept pentru care nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009.
Prin urmare, în vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României și care datorează taxe potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc a fost necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015 cu prevederi privind competența de administrare a acestor contribuabili nerezidenți.
În același timp – se afirmă în Referatul de aprobare – este necesară completarea Secțiunii E „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”, din formularul „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015), cu un nou rând, rândul „Taxe datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc”, în vederea acordării posibilității de declarare a taxelor datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc, pentru persoanele juridice străine care datorează aceste taxe și care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României.
♦ Conform art.4 alin.(2) din OPANAF nr.3775/2015, competența de administrare a persoanei impozabile care are sediul activității economice în afara României și este înregistrată în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal, potrivit prevederilor titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, este stabilită la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal. În situația în care reprezentanții fiscali ai persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României sunt încadrați în categoria contribuabililor mari sau mijlocii, competența de administrare pentru reprezentanții fiscali este stabilită conform prevederilor art.30 alin.(3) și (3^1) din Codul de procedură fiscală, prin ordin al președintelui ANAF, la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, respectiv la organul fiscal de la nivel județean sau al municipiului București, în cazul contribuabililor mijlocii.
Potrivit ANAF, în practică au existat situații în care persoanele fizice care au sediul activității economice în afara României au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu.
Conform competențelor de administrare a contribuabililor mari sau mijlocii, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și respectiv administrațiile județene ale finanțelor publice și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București nu administrează persoane fizice, ca urmare nu au acces la aplicațiile informatice utilizate pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice.
Prin urmare a fost necesară completarea art.4 din OPANAF nr.3775/2015, în scopul stabilirii competenței pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice impozabile care au sediul activității economice în afara României și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu, în sarcina organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal.
♦ Potrivit prevederilor art.2 din OMF nr.577/2021 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor juridice străine, „Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” se depune de către solicitant la registratura organului fiscal central definit potrivit Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau se transmite prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.
La data depunerii chestionarului, persoanele juridice străine care doresc să își stabilească locul conducerii efective în România nu sunt prezente în România. Organul fiscal trebuie să stabilească dacă acestea îndeplinesc condițiile privind rezidența fiscală potrivit locului conducerii efective în România, conform Codului fiscal, iar potrivit prevederilor în vigoare nu este reglementat organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului menționat mai sus.
Ca urmare, a fost necesară completarea OPANAF nr.3775/2015 cu dispoziții privind organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului. Prin noul act normativ se stabilește ca organul fiscal competent pentru primirea și analiza „Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” să fie organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul nerezident urmează să exercite gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Pregătirile pentru TIFF 2025 anticipează noi succese ale cinematografiei românești
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu”, premise ale unor concerte memorabile
Ziua Mondială a Teatrului, marcată de producții dramaturgice diverse și atractive
O primăvară a filmului pe măsura exigenței cinefililor
Art Safari își consolidează statutul de „cel mai mare organizator de expoziții din Europa de Est”
Festivalul Cărților Deschise, o fereastră spre fascinanta lume a cunoașterii
De 1 și 8 Martie „un cântec, un zâmbet, o floare” oferite mamelor, soțiilor, prietenelor, colegelor noastre
Arta Thaliei – de la viață pe scenă și de la scenă la publicul larg