Impactul noilor reglementări privind achizițiile publice asupra procesului de accesare a fondurilor europene
Numărul 8, 17-23 mai 2016 » Fonduri europene
Dacă pentru achizițiile realizate din fonduri de la bugetul de stat procedura este oarecum clară, iar întârzierea transpunerii legislației europene în cea națională nu va avea consecințe directe, în cazul fondurilor europene situația este incertă, deși autoritățile se arată optimiste. Așa cum ne-am obișnuit până acum, beneficiarul fondurilor are întreaga responsabilitate pentru cheltuirea banilor, chiar dacă problemele cu care se confruntă sunt generate de întârzieri ale autorităților. În concluzie, probabil că până la definitivarea cadrului legislativ, pentru a înlătura orice risc, ar trebui să amânăm efectuarea achizițiilor. Pentru moment, neexistând un număr considerabil de proiecte europene aflate în implementare, impactul acestei întârzieri este redus. Totuși, până la clarificarea acestor chestiuni, avem posibilitatea de a efectua achiziții directe, dacă valoarea estimată nu depășește pragurile valorice nemodificate în noua formă a legii.
La prima vedere, asistăm la o simplificare a cadrului procedural, vom vedea însă realitatea la momentul derulării procedurilor de achiziții. Pentru următoarea perioadă, specialiștilor din domeniu li se întrevede o perioadă plină de studiu și aprofundări ale noului cadru legislativ.
Și pentru că tot am vorbit de achiziții publice, Ghidul de bune practici în domeniul fondurilor europene continuă în această ediție cu o nouă regulă: Aplicarea principiului dublei verificări în cadrul achizițiilor publice realizate.
Fie că suntem instituție publică sau beneficiar privat, corecțiile realizate de autoritățile de management sau organismele intermediare ne dau fiori. Acestea pot varia de la 5% până la 100% din valoarea contractului, în funcție de gravitatea și de tipul neregulii identificate în urma controalelor.
Având în vedere importanța aplicării riguroase a procedurilor de achiziție și a legislației din domeniu, se impune existența în cadrul echipei de management cel puțin a unui expert în achiziții publice, aceasta fiind o condiție minimală pentru derularea contractului de finanțare. Pentru un autocontrol sporit, poate fi cooptat în echipa de management și un consilier juridic pentru a avea o viziune de ansamblu a activității, precum și pentru a elabora proceduri privind planificarea, desfășurarea și controlul achizițiilor publice. Astfel, cele două persoane asigură atât procesul de derulare în bune condiții a achizițiilor, cât și primul nivel de verificare internă a legalității și conformității cu cadrul legal. Bineînțeles, numărul experților responsabili de această activitate în proiect va fi proporțional cu numărul și tipul procedurilor de achiziție care urmează a fi inițiate și derulate.
Cel de-al doilea ciclu de verificare, esențial pentru gestionarea optimă și fără corecții a achizițiilor efectuate, inclusiv a derulării contractelor încheiate cu furnizorii, este reprezentat de cadrul de desfășurare a expertizei contabile în implementarea proiectelor, efectuată de un expert contabil membru CECCAR. În acest fel este verificat, într-o manieră eficientă și de ansamblu, cu un grad ridicat de rigurozitate, întregul proces de angajare, lichidare, ordonanțare și plată a serviciilor, lucrărilor și bunurilor achiziționate. Altfel spus, managerul de proiect va avea prin expertul contabil un mecanism de control, care va înlătura orice fel de aspecte neconforme sau nereguli din toate etapele de derulare a unui contract încheiat cu un furnizor.
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expozițiile, gazde primitoare pentru arte și profesii
Voluntariatul, act de voință în sprijinul culturii și artei