„Imperativul major al activității noastre se concretizează în asimilarea cât mai repede și mai bine a tot ceea ce este mai nou și mai avansat în profesia contabilă”

„Imperativul major al activității noastre se concretizează în asimilarea cât mai repede și mai bine a tot ceea ce este mai nou și mai avansat în profesia contabilă”

Numărul 25-26, 28 iun. - 11 iul. 2023  »  Cariere. Drumul spre performanță

Alexandra Rizea

Interviu cu Vasile Fechete, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Bistrița-Năsăud

Vă propunem să conturați elementele esențiale ale profilului profesionistului contabil, așa cum îl percepeți pe baza propriei experiențe. 

Pasiunea pentru cifre m-a făcut să aleg o profesie în domeniul economic. Pasul spre o carieră în domeniul contabilității l-am făcut în anul 2013, când am ales să urmez cursurile Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, cu specializarea Contabilitate și Informatică de Gestiune. În această alegere, a contat și faptul că am terminat Liceul Tehnologic „Ion Căian Românul”, din Căianu Mic, cu profilul tehnician în activități economice, fapt pentru care am ales să îmi continui studiile în același domeniu și să nu optez pentru inginerie sau matematică. Pe parcursul studiilor, am început să înțeleg că pentru a urma profesia contabilă trebuie să fiu permanent bine informat despre schimbările legislative de profil, despre alte noutăți de interes, în vederea îmbunătățirii calității serviciilor pe care le prestăm. Formarea continuă în domeniul contabilității, alături de activitatea practică, ajută în mod esențial la asimilarea mecanismelor care permit utilizarea eficientă a raționamentului profesional. După terminarea studiilor, am ales să lucrez într-o firmă de contabilitate, unde mi-am dat seama că această profesie presupune, pe lângă învățarea continuă, și o serie de abilități, precum capacitatea de a comunica bine cu clienții, gestionarea corectă a timpului, inclusiv pentru respectarea termenelor de depunere a declarațiilor fiscale, atenție la detalii, adaptabilitatea continuă la schimbările din mediul economic și, în general, din întreaga societate.

În ce măsură toate aceste caracteristici sunt promovate și generalizate în Filiala CECCAR Bistrița-Năsăud, mai ales în cazul colegilor aflați la începutul carierei?

În Filiala CECCAR Bistrița-Năsăud, caractersticile descrise anterior sunt promovate și generalizate mai ales cu ajutorul întâlnirilor la care, împreună cu numeroși colegi, dezbatem subiecte de actualitate din domeniul contabilității și fiscalității. Prin aceste reuniuni, membrii CECCAR aflați la început de carieră au ocazia de a adresa întrebări și de a primi răspunsuri la diverse spețe de la colegii care au trecut prin astfel de experiențe. În același timp, filiala CECCAR organizează întâlniri la care participă, alături de membri, reprezentanți ai unor instituții publice, precum ANAF și ITM. Aceste reuniuni au rolul de a informa profesioniștii contabili despre modul în care trebuie aplicate noile reglementări din domeniile noastre de preocupări și de a clarifica aspecte mai complicate, interpretate uneori diferit, teme care necesită aprofundări și detalieri. Sunt întâlniri benefice pentru membrii aflați la început de carieră, deoarece au ocazia să asimileze un bagaj de cunoștințe pe baza experiențelor colegilor și prin explicațiile oferite de reprezentanți ai instituțiilor de reglementare. Evident, prin aceste modalități, prestațiile profesionale capătă mai multă substanță, o calitate superioară. 

Cum definiți relațiile cu clienții în funcție de rolul pe care îl aveți în calitate de principal consilier al managerilor, al întreprinzătorilor din entitățile cărora le prestați servicii de specialitate?

Relația profesională despre care vorbiți include informări reciproce însoțite de schimburi de opinii rodnice. Astfel, deciziile unei întreprinderi sunt luate, de cele mai multe ori, pe baza rapoartelor și analizelor întocmite de profesionistul contabil. Pentru ca aceste analize să fie întocmite la timp, întreprinzătorul unei firme are datoria de a respecta instrucțiunile primite de la profesionistul contabil în legătură cu predarea documentelor la termenul stabilit, întocmirea corectă și completă a documentelor sau soluționarea rapidă a solicitărilor de corectare și trimitere a documentelor întocmite eronat. Sunt elemente esențiale ale relației profesionist contabil – întreprinzător, care asigură o colaborare eficientă între cele două părți. Comunicarea reprezintă cea mai importantă componentă a acestei relații, mai ales în cazul întreprinzătorilor care deschid pentru prima dată o afacere, caz în care profesionistul contabil îi ajută să înțeleagă pașii corecți pe care trebuie să îi facă pentru a gestiona eficient activitatea financiar-contabilă a firmei. În acest proces de consiliere a clienților, profesionistul contabil devine practic un partener de încredere al managerilor, al întreprinzătorilor în cele mai diverse domenii ale activității lor manageriale, un loc central ocupându-l analizele pentru optimizarea costurilor din activitatea operațională, căile și mijloacele de consolidare și dezvoltare a societății pe piață, în fond, pentru afaceri profitabile.

Care este ponderea activităților bazate pe noile tehnologii în ansamblul activităților profesionale pe care le desfășurați?

Potrivit unei evaluări analitice, în activitatea profesională pe care o desfășor, ponderea noilor tehnologii este de peste 70%. Fiind o societate de contabilitate la început de drum, am ales să promovez operațiunile pe care le desfășurăm prin intermediul site-ului nostru, care să ofere, în același timp, informații actuale și anticipări bine fundamentate despre procese și fenomene macroeconomice. Majoritatea operațiunilor din domeniul financiar-contabil se desfășoară cu ajutorul calculatorului pe care sunt instalate softuri de contabilitate, programe de calcul și poștă electronică. Noile tehnologii încă nu pot fi implementate într-o proporție de 100% până în momentul în care profesioniștii contabili, alături de clienți, vor reuși să își digitalizeze afacerea prin utilizarea unor softuri care să permită integrarea facturilor fără a mai fi nevoie de un operator uman pentru introducerea documentelor financiar-contabile, moment în care majoritatea documentelor financiar-contabile vor fi în format electronic.

Ce vă propuneți, atât personal, cât și la nivelul filialei, pentru a fi în pas cu noile cerințe ale profesiei contabile, mai ales din perspectiva extinderii și aprofundării procesului de digitalizare la care v-ați referit?

Pentru a fi în pas cu noile cerințe ale profesiei contabile o să urmez procesul firesc de digitalizare a activității pe care o desfășor prin utilizarea sistemelor IOT, programe ERP și CRM, dar și prin inteligența artificială, precum și transmiterea în mod automat a unor rapoarte către clienți, care să poată lua decizii pentru activitatea operațională în timp real. Totodată, îmi propun ca, prin stocarea datelor în cloud și cu ajutorul unui program CRM, întreprinzătorii să aibă acces în orice moment la situațiile cu proprii clienți, cu furnizorii, precum și cu stocurile înregistrate în contabilitate. Digitalizarea societăților de contabilitate duce la utilizarea mai eficientă a timpului pentru efectuarea unor analize integrate la un nivel calitativ tot mai înalt. La nivelul filialei, îmi propun să fiu un membru activ al CECCAR care, alături de colegi, să promovez digitalizarea mai rapidă a sistemelor informatice. Cu siguranță, digitalizarea va fi un proces care se va dezvolta continuu, atât la nivel global, cât și la nivel local, fapt care presupune ca noi, profesioniștii contabili, să facem față în condiții tot mai bune cerințelor viitorului, care, neîndoios, vor determina și schimbări în modul în care ne exercităm profesia, mai ales prin utilizarea noilor tehnologii pe care să le implementăm în activitatea de zi cu zi. Imperativul major se concretizează în asimilarea cât mai repede și mai bine a tot ceea ce este mai nou și mai avansat în profesia noastră.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.