„Împreună cu întreprinzătorii și managerii, acționăm pentru a găsi cele mai bune răspunsuri la oportunitățile și provocările cu care ne confruntăm”
Numărul 10, 17-23 martie 2020 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Szabó Tibor Botond, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Covasna
Alexandra Rizea: Întrucât este evidentă preocuparea generală privind creșterea performanțelor în exercitarea profesiei, vă rugăm să vă referiți la principalele etape ale carierei dvs., începând, firește, cu opțiunea pentru practicarea contabilității.
Szabó Tibor Botond: M-am născut în Brașov în anul 1990, am locuit cu familia în județul Bihor până în 1993, după care ne-am mutat la Târgu Secuiesc, în județul Covasna, de unde este originară mama mea. Am terminat liceul la Târgu Secuiesc, după care am continuat studiile la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, specializarea Contabilitate și Informatică de Gestiune în limba engleză. După absolvire, în 2012, am urmat cursurile Academiei de Studii Economice din București, la specializarea Contabilitatea Afacerilor, tot în limba engleză. În perioada studiilor mi-am început cariera profesională la o firmă renumită de contabilitate, audit și consultanță fiscală. Începând cu toamna anului 2014, m-am mutat cu soția mea la Târgu Secuiesc, ca să lucrăm alături de părinți, la firma de contabilitate SZ-CONT CONSULTING SRL, fondată în 2003. Având în vedere profesia mamei mele, calitatea ei de expert contabil încă din anul 2003, pot să zic că alegerea mea a fost una firească. Nu totul a fost însă simplu. Încă din copilărie visam să devin economist, cu toate că nu eram atras de munca pe care o practica mama mea și voiam mai mult să mă specializez pe partea de management. Însă, în timp, s-a format în mine dorința de a continua zidirea afacerii începute de părinții mei și mi-am consolidat convingerea că oportunitatea cea mai mare este, pentru mine, să lucrez alături de ei, să pot învăța din experiențe lor și să nu fiu nevoit să încep un business propriu de la zero.
Cu siguranță, experiența acumulată vă permite desprinderea unor concluzii cu un caracter mai cuprinzător, respectiv identificarea celor mai eficiente modalități de adaptare a serviciilor contabile la cerințele economiei reale, ale clienților din mediul de business. Ce anume considerați că este mai relevant în această ordine de idei?
După opinia mea, profesia noastră trece printr-o perioadă de tranziție nemaiîntâlnită până acum. Această tranziție, putem spune, a demarat odată cu apariția tehnicilor moderne de calcul la începutul anilor ’90 în România, însă procesul de transformări s-a accelerat foarte mult în ultimii opt ani, perioadă care a coincis cu cea în care care mi-am exercitat și îmi exercit profesia. Pot spune că procedurile de lucru, modul de comunicare cu clienții și cu autoritățile, schimbările legislative etc. s-au desfășurat și se desfășoară tot în ritmuri alerte, ceea ce impune să ținem permanent pasul cu aceste transformări, mai ales cu evoluția tehnologiilor, dacă vrem să rămânem pe piață. Cazul nostru, al afacerii de familie, se poate caracteriza drept ceea ce se numește îndeobște o poveste de succes, în sensul că beneficiem de experiența, de înțelepciunea generației mai în vârstă, dar și de avântul, de îndrăzneala generației mai tinere, care este familiarizată cu diversele noutăți tehnologice, pe care le poate integra în munca zilnică, ceea ce ne permite să obținem mereu sporuri de eficiență în întreaga noastră activitate. Astfel, pot spune că preocuparea noastră principală, bineînțeles pe lângă munca zilnică, este să privim spre viitor, să încercăm să adoptăm/integrăm cât mai multe dintre noutățile tehnologice din piață și chiar să contribuim la dezvoltarea programelor cu care operăm. Din experiența ultimilor ani, rezultă că piața de profil din județul Covasna se transformă într-un ritm mai lent decât observăm la nivel național, însă din ce în ce mai mult avem solicitări de la clienții noștri sau de la potențialii clienți pentru partea de consultanță, de asistență în luarea deciziilor. Îndemnul meu pentru noi, contabilii, este să facem un pas înainte și să nu ne limităm la a fi niște centralizatori de date, pe care le culegem de la firme și le transmitem mai departe către autorități, ci să oferim plusvaloare clienților prin analiza datelor și fundamentarea de soluții. În același timp, acționăm astfel încât și antreprenorii să fie receptivi la schimbările care intervin în profesia noastră, să aprecieze corect calitatea serviciilor pe care le prestăm, întrucât avem de răspuns cu acțiuni comune la oportunitățile și provocările cu care ne confruntăm, tot în comun.
Pentru că v-ați referit la un anumit aspect care vizează stările de fapt din viața economică și socială a județului Covasna, vă rugăm să prezentați mai pe larg modul în care dvs. personal și filiala CECCAR se implică în activitățile menite să reducă decalajele față de alte zone ale țării.
În ceea ce privește firma noastră, ne preocupăm să-i ajutăm pe toți tinerii din Târgu Secuiesc, care sunt la început de drum, chiar dacă nu sunt/nu vor deveni clienții noștri, prin oferirea unor informații pro-bono. Aceste informații sunt foarte importante pentru cei care fac primii pași în mediul de business deoarece le permit să evite unele posibile erori care pot atrage după ele chiar și o amendă relativ mică, dar care ar putea, în anumite condiții, să ducă fie la închiderea afacerii, fie la tăierea elanului. Demersul nostru se integrează organic în preocupările altor organizații profesionale și instituții publice din județ, care vizează utilizarea tot mai eficientă a resurselor umane pentru atingerea scopului la care v-ați referit, și anume reducerea decalajelor față de alte zone ale țării. În aceeași ordine de idei, menționez și importanța unor acte normative precum Legea prevenirii nr. 270/2017, prin care autoritățile vin în sprijinul afacerilor. Filiala CECCAR Covasna susține toate acțiunile care se întreprind la nivelul județului, inclusiv prin participarea la întâlniri, conferințe și alte acțiuni desfășurate de asociațiile IMM-urilor, de alte structuri patronale și profesionale, de autoritățile publice locale.
Deoarece v-ați referit la aceste modalități de colaborare la nivel județean, vă rugăm să menționați câteva dintre obiectivele pe care le promovați în comun.
Colaborarea cu autoritățile locale este foarte benefică pentru ambele părți. Ne aflăm într-un dialog permanent cu toate organizațiile și instituțiile menționate. Filiala CECCAR urmărește, împreună cu AJFP, cunoașterea și aplicarea corectă a reglementărilor de ordin fiscal, invită la reuniunile noastre alte organizații și instituții pentru a analiza modalitățile concrete de identificare a obiectivelor comune în vederea desfășurării de acțiuni comune. Pe lângă relația cu instituțiile statului, membrii filialei sunt îndemnați să participe la cursuri, evenimente de profil organizate de asociațiile de business. Punem accentul pe consolidarea legăturilor cu mediul de business, deoarece nu este vorba aici numai despre clienții noștri, ci și despre parteneri care pot să contribuie efectiv la perfecționarea modalităților de acțiune în vederea accelerării procesului de dezvoltare economico-socială a județului. Pot spune că, în ciuda faptului că județul nostru nu se află pe unul dintre locurile fruntașe privind statisticile de afaceri, în ultimii ani s-a format un „strat” de oameni – de la antreprenori care au acumulat o experiență de aproape 30 de ani în inițierea și desfășurarea afacerilor la nivel local, la tineri cu multă ambiție, până la profesioniști în domeniile IT/contabil/fiscal – care se întâlnesc deseori la aceste evenimente și care formează un nucleu puternic, în jurul căruia putem observa că se construiesc afaceri și se structurează modalități tot mai eficiente de colaborare.
Ce măsuri a întreprins și urmează să întreprindă, în continuare, filiala pentru îmbunătățirea continuă a nivelului de pregătire a membrilor, mai ales din perspectiva oportunităților și provocărilor specifice erei digitale?
La Filiala CECCAR Covasna, avem o relație specială între membri, bazată pe încredere și respect reciproc. Acest fapt dă consistență întâlnirilor lunare la care dezbatem noutățile legislative, spețele mai interesante/complicate, astfel încât experiențele personale să devină și un bun comun al membrilor. Totodată, cursurile organizate de filială, manifestările care se desfășoară periodic, mese rotunde, simpozioane, formule de socializare care permit să ne cunoaștem tot mai bine între noi reprezintă forme și metode de activitate care contribuie direct la îmbunătățirea continuă a nivelului pregătirii noastre profesionale. Se pune accentul pe o bună informare a membrilor și, în acest sens, menționez calitatea deosebită a prezentărilor făcute de o colegă din cadrul filialei, care lucrează la o firmă profilată pe dezvoltarea unui sistem integrat de contabilitate, fapt care ne permite să identificăm și cele mai bune soluții de ordin practic în vederea aplicării actelor normative care privesc exercitarea profesiei. Eu în mod personal, cu sprijinul conducerii, încerc să țin colegii la curent cu noutățile din domeniul IT – de exemplu, prin prezentarea unei soluții automatizate de generare, transmitere declarații, care ne ajută la optimizarea proceselor și la reducerea timpului alocat unor sarcini repetitive. De aici, și contextul în care, cu sprijinul conducerii filialei, fiecare dintre noi beneficiem și de informații și sprijin logistic pentru promovarea noilor tehnologii în vederea adaptării permanente la tot ceea ce este nou și avansat în profesie, centrul de greutate al activității noastre mutându-se de la operațiunile repetitive la analize și sinteze care permit optimizarea actelor decizionale la nivelul entităților de bază, cu efecte benefice la scara județului și, implicit, a întregii economii naționale.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național