„În viziunea antreprenorului, cel mai important om din firmă este, în mod obiectiv, profesionistul contabil”

„În viziunea antreprenorului, cel mai important om din firmă este, în mod obiectiv, profesionistul contabil”

Numărul 29-30, 28 iul.-10 aug. 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Liliana Elena Aldea, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Constanța 

Alexandra Rizea: Întrucât fiecare experiență personală îmbogățește palmaresul întregii noastre comunități profesionale, vă rugăm să vă referiți la opțiunea dvs. pentru „meseria” de contabil și cum această opțiune a generat rezultatele pe care le-ați înregistrat până în prezent.

Liliana Elena Aldea: Sunt  expert contabil și practic această „meserie” încă din 1995. Am început timid și cu teama de a nu face greșeli. A fost un drum anevoios, iar la început, dacă ne amintim, contabilitatea se ținea „de mână”. Pot spune că am „furat” această meserie și am învățat cel mai mult din propriile erori. Pentru că îmi place să fac lucrurile „ca la carte”, în anul 2005 am devenit membru al CECCAR. Când am ales acest drum, am fost convinsă că vreau și că pot. De atunci, învăț, mă perfecționez continuu sub semnul voinței de autodepășire, în vederea obținerii de noi și noi performanțe. Mi-am îmbogățit cunoștințele, am căutat să răspund adecvat tuturor provocărilor profesionale și nu am refuzat lucrări care nu erau în „domeniul meu”. În felul acesta am căpătat tot mai multă experiență și mi-am mărit portofoliul de clienți, care activează în domenii diferite. Totdeauna mi-am exercitat profesia cu responsabilitate, reușind – pe plan local – să mă fac cunoscută prin seriozitate, prin calitatea serviciilor prestate. Prin urmare, pot afirma, cu toată convingerea: iubesc ceea ce fac și fac totul cu pasiune.

Prin ce căi și mijloace calitatea de membru al CECCAR v-a permis să vă afirmați din punct de vedere profesional și ce recomandări se desprind din experiența dvs. pentru colegii aflați la început de drum în muncă și în viață?

Cum bine se știe, profesia contabilă din România are o istorie seculară. Anul viitor vom marca centenarul existenței organismului nostru profesional. Suntem, deci, beneficiarii unor tradiții bogate, care atestă că în calitatea fiecăruia dintre noi de membru al CECCAR avem obligația sa ne perfecționăm neîntrerupt, prin participări la cursuri, seminare, întâlniri de lucru. Ca să te afirmi trebuie, în primul rând, să fii cunoscut și apreciat de colegii de breaslă, să-ți aduci contribuția proprie la consolidarea comunității din care faci parte – comunitatea noastră contabilă. În această ordine de idei consider că etica este foarte importantă în activitatea noastră. Colegilor aflați la început de drum le recomand să fie responsabili, să aibă o atitudine pozitivă, pentru că o atitudine pozitivă aduce rezultate pozitive, să fie disciplinați, integri și... să muncească totdeauna cu pasiune. 

Cum se acționează, la nivelul filialei, pentru consolidarea pieței serviciilor contabile în județul Constanța și cum vă implicați dvs. în demersurile profesional-civice menite să determine un progres mai puternic al zonei sub aspect economic și social, inclusiv sub semnul consecințelor prezente și viitoare ale pandemiei de COVID-19? 

La nivel de filială au avut loc întâlniri frecvente cu reprezentanți ai  instituțiilor publice precum ANAF, ITM, ANOFM, întâlniri benefice nouă, profesioniștilor, dar și instituțiilor publice, deoarece noi, toți, am avut astfel posibilitatea să facem cunoscute problemele reale cu care ne confruntăm, noi și agenții economici, mai ales atunci când este vorba de pus în practică ceea ce se stipulează în actele normative. În acest context devenim tot mai activi prin acțiuni și întâlniri, desfășurate în condițiile determinate de pandemia de COVID-19, cu reprezentanți ai instituțiilor statului, pe de o parte, și ai mediului de afaceri, pe de altă parte. Afacerile sunt făcute din oameni, pentru oameni și cu oameni, iar în viziunea antreprenorului cel mai important om din firmă este, în mod obiectiv, profesionistul contabil. Antreprenorii locali au învățat să caute servicii profesionale, personalizate, adaptate profilului afacerilor lor. Aceștia preferă serviciile de contabilitate externalizate, înțelegând că degeaba au o afacere mare dacă au o „contabilitate mică”, dacă balanța lor contabilă nu oferă o imagine fidelă a patrimoniului societății și dacă nu aplică în mod corect legislația. Trebuie să ne gândim la viitor, să analizăm tot ceea ce s-a întâmplat și se întâmplă, în special în perioada aceasta, a pandemiei. Ne adaptăm, evoluăm rapid, anticipăm fenomene și procese economico-sociale. Pentru progres trebuie să facem pași rapizi spre automatizare, tehnologizare, digitalizare, trebuie să avem o viteză de reacție cât mai mare. Pe această cale adresez colegilor mei un apel la acțiune: fiți implicați și dedicați profesiei, veniți cu idei inovative, cu propuneri care pot fi reținute și transmise mai departe spre analiză și aplicare! 

În ce măsură activitățile inițiate de filială în ultima perioadă, în condițiile extrem de dificile provocate de noul coronavirus, îi ajută pe membrii CECCAR să aprofundeze și să aplice, cu o eficiență sporită, atât noile reglementări în materie fiscal-contabilă, cât și evoluțiile care au loc în plan național, european și mondial în dezvoltarea profesiei?

Trăim vremuri și ne confruntăm cu situații cu care nu ne-am mai întâlnit până acum. Pandemia de COVID-19 a creat o situație de incertitudine; a fost nevoie, deci, să ne adaptăm repede cu munca de la distanță, care a generat diverse probleme, atât pentru noi, cât și  pentru companii. Consider că ne-am  adaptat din mers și acționăm astfel încât lucrurile „să pară” mult mai ușoare decât sunt în realitate. Multe domenii au fost grav afectate de măsurile luate în vederea ținerii sub control a evoluției noului coronavirus, multe companii sunt în punctul în care trebuie să-și regândească absolut totul, iar noi le suntem sprijin în aceste vremuri dificile. Avem clienți din toate domeniile care activează pe plan local sau pe plan european. Căutăm și punem în aplicare, împreună, soluții. În această perioadă, profesia noastră este în continuare sub presiune, schimbările sunt mult mai rapide și mai importante, volumul de informații și, implicit, de muncă a crescut semnificativ, iar noi ne străduim, astfel, să fim la zi cu noile reglementări, să fim tot mai eficienți, să ajutăm clienții să se mențină „pe linia de plutire”.

În strânsă legătură cu datele prezentate de dvs. se află, desigur, orientările determinate de cerințele erei digitale. Cum veniți, dvs. personal și colegii din întreaga filială, în întâmpinarea acestor cerințe, inclusiv prin programele de activitate pe 2020 și pe o perioadă mai îndelungată?

Da, este timpul erei digitale. Dacă este ceva „bun” în situația actuală, determinată de pandemie – pentru că, așa cum am spus, încercăm să rămânem pozitivi și să vedem binele din tot răul –, acesta ar fi că toți am conștientizat că pentru a depăși dificultățile trebuie să acționăm consonant, potrivit cerințelor prezentului și viitorului. La nivel local și la nivel național s-au înregistrat demersuri, propuneri care au împins lucrurile înainte, în sensul că majoritatea solicitărilor s-au putut realiza online. Venim, în continuare, cu propuneri, cu expuneri de cazuri concrete care să ajute la perfecționarea întregii activități în toate domeniile și la toate nivelurile. Ne propunem să învățăm, la rândul nostru, antreprenorii să lucreze cât mai mult în online, să știe să folosească tehnologia, să-și semneze electronic documentele, să le poată transmite online. Ne propunem să-i ajutăm pe cei care sunt la început de drum să crească odată cu noi, de exemplu, prin desfășurarea de cursuri pentru tinerii potențiali antreprenori care doresc să-și deschidă o afacere. O societate se înființează în trei zile, dar antreprenorul trebuie să știe ce îl așteaptă după ce are actele firmei în mână. 

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.