Inovarea – provocare și resursă pentru PMM-uri
Numărul 7, 10-16 mai 2016 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
ABSTRACT
Innovation – Challenge and Resort for SMPs
The cycle of Romanian public policies for 2014-2020 lays out a competitive context in which competitiveness, creativity and innovation represent at the same time resorts and priorities for the best practices in the field of financial and accounting information. Priorities such as the need of intelligent specialization as well as those that have a public relevance relate, alongside the development of innovative technologies and solutions, to the encouragement of certain types of conducts displayed by relevant operators, as well as to the understanding of the social impact of science, technology and economic activities in referential areas. The path of system transfiguration that has materialized into a series of actions that are part of the policies gearing in research, development and innovation covers coordinates that transcend the activities carried out by a SMP: fiscal policies, public procurement of research and innovation policies etc.
In this light, small and medium practices represent a national professional resort able to support governmental policies in compliance with the action trends set up in the view of meeting the goals envisioned in the National Strategy for Research, Development and Innovation for 2014-2020 (SNCDI 2020).
Key terms: SMP, innovation, TIC, strategy, research
➲ Introducere
În ansamblul forțelor care dinamizează societatea, firma reprezintă factorul decisiv, având în vedere că orice afacere este rezultatul unei inovații generate de competitivitatea concurențială specifică spațiului economic contemporan.
Interacțiunea dintre mediul extern și firmă ca entitate generatoare de progres și valoare adăugată globală influențează și transformă dimensiunea acesteia, strategia și amploarea rezultatelor. Evoluția firmei se explică astfel prin efectul inovării ca proces.
Inovarea ca și concept răspunde nevoii permanente de înnoire, de transformare, de schimbare, de modernizare. Acțiunea inovării transformă rutina în spirit al inovării și este indisolubil legată de educație și cercetare.
Inovația nu trebuie confundată cu invenția. Invenția este reprezentată de un produs sau de un concept nou care a fost creat de un inventator individual sau care este rodul cercetării științifice. Inovația se referă la comercializarea invenției.
Teoria procesului de inovare are la origini atribuirea unui rol determinant antreprenorului și firmei, abordarea tratându-i ca factori izolați și principali actori ai inovării.
Evoluția actuală cunoaște o nouă dimensiune, inovarea fiind considerată expresia unui proces integrator structurat pe componente care interacționează în cadrul unui sistem al inovării.
Componentele endogene specifice intră în interacțiune cu elemente exogene aparținând sistemului legislativ, financiar, comercial, fiscal etc., aspect care contribuie la dezvoltarea și ameliorarea sistemului de inovare. Reunite, interacțiunile dintre principalii actori naționali conduc la parteneriate public-private între instituții publice și firme private, universități, agenții guvernamentale, ONG-uri, organisme profesionale etc., cu scopul de a susține și dezvolta evoluția tehnologiilor noi, purtătoare de progres și civilizație, de bunăstare generală. Este ceea ce în termeni conceptuali constituie sistemul național de inovare. Este semnificativ de menționat în acest context rolul deosebit de important pe care îl dețin guvernele în definirea politicilor de inovare destinate stimulării cercetărilor aplicative în piață și a economiilor bazate pe inovare.
➲ Tehnologia informației și cultura informațională a PMM-ului
În toate domeniile de activitate și cu precădere în piața serviciilor contabile, determinanta perioadei actuale este progresul prin tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), acea tehnologie destinată procurării, procesării, stocării, conversiunii și transmiterii informației cu ajutorul computerului. Progresul asociat cu utilizarea propriu-zisă a computerului, specific funcționării cabinetelor profesioniștilor contabili în perioada postrevoluționară de debut, este amplificat la ora actuală de generalizarea utilizării tehnologiei informației. Acest aspect produce mutații fundamentale în dezvoltarea internă și externă, deoarece permite accelerarea proceselor și multiplicarea rezultatelor și oferă posibilitatea oricărui sector sau domeniu și cu atât mai mult profesiei contabile să se orienteze performant în dobândirea avantajelor concurențiale care le permit să se deplaseze în ritm accelerat către oportunitățile inovării.
Tehnologia informației și comunicațiilor a implementat la nivelul societății transformări de mentalitate, culturale, economice și sociale, cu repercusiuni asupra universului și vieții cotidiene a fiecărui individ. Amplitudinea TIC, varietatea formelor de manifestare a tehnologiilor, diversitatea instrumentelor și tehnologiilor de mediere au produs permutări majore cu consecințe asupra stilurilor de învățare, de comunicare și de negociere ce vizează însăși modalitatea concretă de rezolvare a problemelor curente. Tocmai din aceste motive se constată că societatea informațională lansează provocări fără precedent în ceea ce privește capacitatea individuală și colectivă de a face față contextului informațional, oferind în același timp resurse informaționale variate ce pot fi utilizate în procesul de comunicare și de decizie.
Cultura informațională a PMM-ului înglobează un ansamblu de competențe specifice circumscrise satisfacerii unei necesități informaționale profesionale prin punerea în aplicare a unor tehnici specifice de localizare și evaluare a informației într-un demers de diagnosticare și comunicare a informației profesionale.
Cultura informațională necesară PMM-ului pentru a se conforma cu succes exigențelor societății informaționale actuale implică existența unui set de competențe ce vizează natura și modalitatea de organizare a informației, sursele de acces la informație și tehnicile ameliorării acesteia, aplicarea și adaptarea aplicării în rezolvarea problemelor pe care le impune realizarea unei misiuni.
Diagrama culturii informaționale
Competențele informaționale, ca parte integrantă a culturii informaționale specifice PMM-ului, presupun deținerea unui set minim de cunoștințe ce vizează recunoașterea și exploatarea informației financiar-contabile.
Competențele în utilizarea calculatoarelor le completează pe cele informaționale. Acestea presupun cunoștințe și experiență practică necesare utilizării inteligenței și eficienței calculatorului cu scopul prelucrării și gestiunii informației specifice fiecărei misiuni, în conformitate cu cerințele de calitate prevăzute de standardele profesionale emise de CECCAR.
Competența tehnologică este o parte integrantă a culturii informaționale. Aceasta cumulează abilitățile profesionale necesare utilizării calculatoarelor, aplicațiilor software, bazelor de date și altor tehnologii cu scopul soluționării aspectelor practice specifice exercitării profesiei contabile.
În dezvoltarea culturii informaționale, un rol deosebit îl are cultura media, structurată pe abilitățile de a înțelege, decodifica, analiza și evalua informațiile profesionale prezentate în formă scrisă, audio, video, diseminate publicului-țintă prin mijloacele media (presă scrisă, radio, TV, internet). Cultura media implică și o cunoaștere a fenomenului multimedia în complexitatea sa. Este obligatoriu ca profesionistul contabil să dețină abilitatea de a aprecia credibilitatea informațiilor și a surselor de proveniență a acestora, să distingă mesajul emoțional de cel informațional, să interpreteze corect figurile de stil, să sesizeze corespondențele directe și indirecte dintre informațiile pe surse, să aibă spirit de analiză critică a informațiilor. Cultura media și cea informațională se manifestă într-o permanentă conexiune, exercitând o influență reciprocă una asupra celeilalte.
Cultura vizuală, mediată de noile tehnologii, completează cultura informațională și poate impune un model de comunicare vizuală bazat pe abilități specifice care utilizează analiza și evaluarea critică a informațiilor vizuale.
Dezvoltarea TIC cunoaște la ora actuală o amploare fără precedent, specialiștii din diverse domenii de activitate și cu atât mai mult din domeniul financiar-contabil căutând zilnic „compania” internetului.
➲ Competitivitatea, creativitatea, inovarea și PMM-ul
Ciclul politicilor publice ale României pentru perioada 2014-2020 proiectează un context concurențial în care competitivitatea, creativitatea și inovarea constituie deopotrivă resurse și priorități ale celor mai bune practici în domeniul informației financiar-contabile. Acestea au în vedere punerea în practică a instrumentelor specifice unei strategii de cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare pentru susținerea afacerilor și pentru competitivitate, corelate cu politici publice în sectoare conexe (fiscale, educaționale etc.).
- Asigurarea resurselor. Statul planifică și aprobă bugete publice multianuale pentru cercetare-dezvoltare, cu respectarea țintei angajate pentru anul 2020.
- Predictibilitatea. Mediul care înglobează cercetarea, dezvoltarea și inovarea se bucură de reguli clare și stabile, de repere internaționale de excelență care încurajează colaborarea și competiția în sistem.
- Credibilizarea parteneriatului public-privat. Sectorul public și cel privat evoluează corelat, strategia propunându-și mobilizarea cheltuielilor private pentru cercetare-dezvoltare astfel încât acestea să atingă 1% din PIB în anul 2020.
Strategia CDI pentru perioada 2014-2020 vizează următoarele tipuri de priorități:
- Prioritățile de specializare inteligentă, care constau în definirea și consolidarea unor domenii de competență ridicată ce oferă avantaje comparative reale sau potențiale, cu o contribuție semnificativă la crearea produsului intern brut. Prin concentrarea de resurse și mobilizarea unei mase critice de specialiști, domeniile vizate pot stimula competitivitatea pe lanțurile de valoare adăugată regionale și/sau
- Prioritățile cu relevanță publică, ce vizează alocarea de resurse în domenii în care cercetarea și dezvoltarea tehnologică răspund unor nevoi sociale concrete și presante. Aceste priorități presupun dezvoltarea capacității sectorului public de a supraveghea spațiul tehnologiilor emergente și de a solicita soluții inovatoare de la operatorii CDI publici și privați. Cercetarea fundamentală rămâne prioritară în cadrul Strategiei CDI 2014-2020 – incluzând disciplinele umaniste și socioeconomice – ca sursă pentru cercetarea de frontieră și interdisciplinară.
În viziunea Strategiei Naționale de Cercetare, Dezvoltare și Inovare, în anul 2020, România va deveni competitivă la nivel regional și global, inovarea determinând bunăstare generală.
Competitivitatea se sprijină pe un sistem de inovare în care cercetarea și dezvoltarea susțin avansul pe lanțurile de valoare adăugată globale. Caracteristicile acestui mediu antrenează excelența și spiritul antreprenorial menite să mobilizeze o masă critică de operatori.
Totodată, reperele globale de excelență impun formarea de parteneriate pe termen lung între organizații de cercetare și firme, stimulând colaborarea în jurul unor infrastructuri și programe de cercetare de anvergură internațională în domenii de frontieră ale științei și tehnologiei.
Creativitatea, potențată la toate nivelurile, etapele și formele educaționale, activează antreprenoriatul bazat pe inovare. Exemplele de succes antreprenorial generează modele credibile, care susțin formarea unei culturi a inovării și în final dezvoltarea unei societăți pentru care inovarea reprezintă principala sursă de creștere a competitivității, transformându-se într-un stil de viață.
- Pilonul 1 susține afirmarea la nivel regional și global, firmele devenind operatori-cheie ai inovării. Economia românească mobilizează IMM-uri inovatoare, cu orientare și perspective globale, care au interesul și capacitatea de a intra pe lanțurile de valoare adăugată regionale și mondiale.
- Pilonul 2 pune accentul pe atingerea excelenței prin internaționalizare, sectorul CDI constituind un spațiu de oportunitate. Sectorul CDI românesc își propune să se dezvolte în jurul unor domenii strategice. Fiind integrat internațional, acesta oferă un mediu atractiv pentru membrii comunității științifice globale, în special pentru tineri, pentru cercetătorii de vârf din întreaga lume, pentru carierele duble în cercetare și antreprenoriat. În vederea garantării stabilității necesare trebuie să se asigure fluxul predictibil de proiecte, dar și infrastructurile de cercetare naționale și europene.
- Pilonul 3. „Leadership” regional la frontiera științei și în tehnologie: străpungeri în domenii strategice. România se poziționează, prin CDI, alături de mari inițiative europene și internaționale, fie prin participare, fie prin asumarea unui rol de lider (în cazuri precum Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP) – Măgurele sau Centrul internațional pentru cercetări avansate Fluvii-Delte-Mări „Danubius” – Tulcea), fie prin stimularea concentrărilor tehnologice (clustere) de frontieră.
➲ Rolul PMM-ului în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare
Având în vedere rolul activ al PMM-ului în atingerea performanțelor economice, este aproape imposibil să vorbim despre această strategie fără a lua în considerare importanța calității serviciilor contabile oferite de profesioniștii cu expertiză în diagnosticarea fenomenelor și proceselor.
Practicile mici și mijlocii constituie o resursă profesională națională capabilă să ofere susținerea politicilor guvernamentale în consonanță cu direcțiile de acțiune stabilite pentru atingerea obiectivelor propuse de SNCDI 2020.
a) PMM-urile au potențialul de a contribui la creșterea competitivității economiei românești prin inovare. Acest obiectiv poate fi implementat atât în cabinetele proprii, prin asimilarea celor mai performante practici în materie de TIC, cât și în relațiile contractuale cu clienții antreprenori. Prin consultanța pusă la dispoziție, PMM-ul este un veritabil furnizor de informație profesională, oferită competent în sprijinul dezvoltării capacității firmelor de a absorbi tehnologie de ultimă generație, de a adapta aceste tehnologii la nevoile piețelor deservite și de a dezvolta, la rândul lor, tehnologii sau servicii care să le permită progresul pe lanțurile de valoare. PMM-urile pot contribui, de asemenea, la implementarea strategiei naționale prin susținerea tranziției de la competitivitatea bazată pe costuri la cea bazată pe inovare. Rezultatul final vizează susținerea performanței operatorilor economici pe lanțurile de valoare globale.
b) PMM-urile dețin capacitatea profesională și logistica necesare susținerii și dezvoltării cercetării în domeniul economico-financiar sau în domeniile conexe acestuia. În acest mod pot contribui la extinderea dimensiunilor aportului cercetării românești la progresul cunoașterii. Strategia susține creșterea vizibilității internaționale a cercetării și dezvoltării experimentale din România. Activitățile de cercetare și dezvoltare la frontiera cunoașterii presupun formarea unei mase critice de cercetători în domeniile cele mai promițătoare, menținerea avansului în domeniile de nișă, unde cercetarea românească are deja un avantaj comparativ – consacrat sau emergent –, standarde internaționale de evaluare pentru proiectele de cercetare și inițiative științifice de anvergură, precum cele dezvoltate în jurul marilor infrastructuri.
c) Prin expertiza deținută, PMM-urile susțin specializarea inteligentă și pot contribui la creșterea rolului științei în societate. Identitatea PMM-urilor și modul în care acestea pot lua parte la procesul de specializare inteligentă sunt date de specificul activității desfășurate. Știința și tehnologia devin relevante pentru societate atunci când efectele lor se resimt în bunăstarea cotidiană a fiecărui cetățean. Pentru ca cercetarea și inovarea să răspundă nevoilor concrete ale mediului economic și ale sectorului public, în special celor de creștere a calității serviciilor oferite (precum sănătatea sau securitatea cetățenilor), și pentru a oferi perspective de angajare atrăgătoare în sectorul privat unui număr cât mai mare de persoane, strategia urmărește atât rezolvarea problemelor societale prin soluții inovatoare, cât și furnizarea de expertiză în elaborarea politicilor publice.
Calea de transformare sistemică transpusă într-o combinație integrată de măsuri ce fac parte din sistemul politicilor în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării înglobează coordonate care transcend activitățile desfășurate în cadrul PMM-ului: politici fiscale, de achiziție publică de cercetare și inovare, politici de finanțare competitivă a cercetării și dezvoltării pentru sectorul public și pentru cel privat, politici privind normele de proprietate intelectuală, privind colaborarea și concentrarea, politici de finanțare instituțională, privind capitalul uman, precum și politici privind guvernanța sistemului de cercetare-dezvoltare-inovare.
Atât prioritățile de specializare inteligentă, cât și cele cu relevanță publică vizează, pe lângă dezvoltarea de tehnologii și soluții inovatoare, stimularea anumitor tipuri de comportamente din partea operatorilor relevanți și înțelegerea impactului social al științei, tehnologiei și activităților economice în sectoarele de referință. Aceste două clase de priorități presupun activități de cercetare și dezvoltare interdisciplinare, în cadrul cărora furnizarea informațiilor financiar-contabile de înaltă calitate constituie o prioritate ce conferă un nivel participativ ridicat pentru accesul la finanțare.
- http://www.businessinromania.eu/static/ro/ro-inovare-sistemul_national_de_inovare
- http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-ro.pdf
- http://www.lisr.ro/4-5-tirziman.pdf
- http://www.research.ro/uploads/politici-cd/strategia-cdi-2014-2020/strategia-cdi-2020_-proiect-hg.pdf
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Tehnologia_informa%C8%9Biei
[1] Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014-2020.
[2] Cercetare, Dezvoltare și Inovare.
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice