Instrumentele social media pentru contabili. Funcțiile conturilor pe LinkedIn, Facebook, Twitter (II)

Instrumentele social media pentru contabili. Funcțiile conturilor pe LinkedIn, Facebook, Twitter (II)

Numărul 5-6, 26 aprilie - 9 mai 2016  »  În pregătirea celui de-al XXI-lea Congres al profesiei contabile

conf. univ. dr. Nicolae Bobițan
lect. univ. dr. Diana Dumitrescu
Universitatea de Vest din Timișoara

Continuare la articolul.

Utilizarea instrumentelor social media de către contabili

Social media furnizează instrumente și tehnici care pot fi utilizate de practicienii în domeniul contabilității pentru a-și extinde conexiunile lor online și pentru a câștiga noi clienți. Cele mai multe firme și practicienii individuali sunt prezenți atât pe site-uri sociale profesionale, cum ar fi LinkedIn, cât și pe unele site-uri mai informale, cum ar fi Twitter, Facebook și Google+.

Dar pentru a câștiga noi clienți și pentru a fi conectați la noi oportunități contabilii au nevoie atât să împărtășească din cunoștințele lor, cât și să știe unde să caute pentru a interacționa cu oamenii po­triviți. Unele sugestii, din partea unor susținători ai fenomenului social media, despre cum ar putea fi va­lorificate informațiile care pot fi accesate pe această cale includ următoarele recomandări:

☑ Citește mai întâi, apoi dă share! Aceasta se referă la necesitatea de a recomanda informații de pe site-uri relevante și de a urmări activitatea unor persoane ale căror opinii sunt interesante, pentru a putea învăța de la acestea.

☑ Personalizează-ți motoarele de căutare! Este un beneficiu să ai cât mai multe legături cu site-uri relevante pentru interesele contabililor – să construiești o rețea largă de conexiuni („followers” pe Twitter și „likers” pe Facebook) și să distribui doar acele informații care au un conținut interesant și relevant, ceea ce ar putea avea ca perspectivă faptul că alte informații interesante și utile ar fi recepționate în același mod.

☑ Cunoașterea fără conexiuni este inutilă! Acest lucru se datorează faptului că posibilitatea de a împărtăși din experiență și cunoaștere este motivul pentru care oamenii sunt interesați de social media. În plus față de linkurile utile și informațiile pentru noi oportunități și clienți, împărtășirea unei părți din viața privată, cum ar fi un hobby sau un moment im­portant petrecut în viața personală, îi face pe ceilalți oameni să se simtă mai apropiați și îi încurajează să fie mai deschiși.

 „De ce?” Trebuie să se aibă mereu în minte obiectivul urmărit, motivația prezenței în social media (întrebarea „Ce caut și de ce caut?” ar putea avea ca răspuns: „Pentru a interacționa cu clienții actuali, pentru a construi relații mai bune cu ei”). Participarea la social media a devenit rapid o necesitate și o preocupare pentru orice organizație, inclusiv pentru cele care oferă servicii contabile.

Pentru ca o firmă să se implice în social media este nevoie de timp și de preocupare, de realizarea unei planificări, de a determina ce site este mai po­trivit în funcție de obiectivele urmărite și cum pot fi ele atinse prin acest instrument și apoi de dezvolta­rea unei strategii în acest sens. Trebuie reținut fap­tul că profilul și preferințele clienților în materie de site-uri de socializare nu sunt universale, ci trebuie alese în funcție de preferințele personale, dar și de o cunoaștere aprofundată.

În prezent este destul de obișnuit ca micile și marile companii să folosească mediul online pentru a verifica activitatea angajaților lor în social media și, mai mult decât atât, pentru a recruta personal prin intermediul acestor rețele de socializare. Un studiu realizat de Myjob.ro arată că peste 65% dintre companiile angajatoare sunt interesate să folosească site-urile de socializare pentru recrutarea de personal. Motivul este că oamenii petrec foarte mult timp pe internet și profilul lor online a devenit o nouă carte de vizită. În plus, chiar și angajatorii au unele avantaje: economisesc bani și resurse, reușesc să selecteze cu mai mare ușurință un anumit nivel de calificare, identifică oameni pregătiți care probabil nu ar fi aplicat pentru acel job și găsesc toate informațiile de care au nevoie despre un candidat într-un singur loc. BestJobs.ro susține că peste 83% dintre angajatori verifică backgroundul online al potențialilor angajați. Rețelele cele mai relevante pentru recrutare sunt LinkedIn, Facebook și Twitter. Conform MarketingPortal.ro, angajatorii își caută potențialii angajați pe LinkedIn în proporție de 95%, pe Facebook în proporție de 33%, iar Twitter este folosit de 42% dintre angajatori. Trebuie remarcat însă că 85% dintre posturile obținute prin intermediul social media sunt entry level (de nivel începător) și că joburile obținute în acest fel sunt mai mult din domeniul relaționării și comunicării pe internet, al rețelelor de socializare, al blogurilor și pentru întreținerea imaginii companiei în online, web design, programare, dar nu numai.

Atunci când un individ își construiește o imagi­ne în mediul online, o astfel de carte de vizită trebuie să țină cont de anumite aspecte, și anume:
  • Să fie postate doar date reale și concise des­pre el.
  • Să nu fie postate poze care ar putea influența negativ un potențial angajator.
  • Să adere la grupuri profesionale.
  • Să își construiască un profil atractiv și creativ și să îl actualizeze.
  • Să dea like-uri sau să urmărească site-uri/persoane din domeniul său de interes.
  • Să creeze doar conturi publice, pentru a arăta că nu are nimic de ascuns.
  • Să posteze linkuri cu privire la activitatea personală de pe anumite bloguri.
  • Numele de pe Twitter să nu fie prea complicat.
  • Să își definească bine obiectivele urmărite în acest mediu.
  • Să posteze informații cu privire la domeniul în care ar vrea să găsească un loc de muncă.
  • Unii recomandă chiar și crearea unui cont special profesional.

Există studii potrivit cărora 68% dintre companii monitorizează activitatea angajaților pe internet și 56% blochează accesul la unele site-uri din social media. 48% dintre manageri afirmă că utilizarea social media este permisă sau încurajată în companiile lor, iar 87% dintre companii sunt îngrijorate de scurgerile de informații cauzate de folosirea social media la serviciu de către angajați.

Părerile sunt împărțite, dar majoritatea angajatorilor sunt ușor sceptici cu privire la utilizarea social media la serviciu din diverse motive, cel mai evident fiind distragerea atenției de la responsabilitățile de serviciu. Conform zf.ro, aproape 60% dintre întreruperile de la lucru au drept cauză utilizarea instrumentelor social media.

O nouă problemă pe această temă o reprezintă faptul că sunt tot mai multe companii care cer parola contului de Facebook al angajaților. Incont.info aduce la cunoștință faptul că angajatorii fac acest lucru folosindu-se de diferite tactici: fie cer parola la angajare, fie le cer potențialilor angajați să se logheze pe paginile lor de Facebook, parolele rămânând stocate în calculator, fie le cer aplicanților să se împrietenească pe Facebook cu personalul de la resurse umane.

O dovadă că social media are riscurile ei este faptul că unii angajatori le cer angajaților să semneze contracte prin care să declare că nu vor face remarci negative legate de companie pe rețelele de socializare.

Avantajele obținute prin implicarea angajați­lor în social media țin de faptul că prin activitățile desfășurate de ei în acest mediu crește vizibilitatea organizației și în alte grupuri și medii decât cele utilizate de companie.

Instrumentele social media pentru contabili. Funcțiile conturilor pe LinkedIn, Facebook, Twitter (II)

În anul 2013, Wolters Kluwer Tax & Accounting a realizat cel mai nou studiu online, cu 1.100 de respondenți, cu scopul de a investiga modul în care contabilii folosesc social media pentru marketing și promovare, acesta fiind și una dintre cele mai importante cercetări de acest fel. Rezultatele obținute prin acest studiu vizează următoarele aspecte:

⚫ Modul în care se utilizează social media în practica contabilă poate fi sintetizat astfel:
  • 77% dintre respondenți au afirmat că folo­sesc instrumentele social media în viața lor perso­nală sau profesională, față de 75% în 2012 și 69% în 2011.
  • Se pare că social media a pătruns și în grupele de vârstă mai ridicată. Astfel, în 2012, 93% dintre cei sub 30 de ani, 74% dintre cei între 41 și 60 de ani și 45% dintre cei peste 60 de ani foloseau diverse forme ale acesteia. În anul 2013 s-a extins grupa de vârstă a utilizatorilor de social media la peste 90%, respectiv de la 25 la 40 de ani, și chiar și pentru cei de până în 50 de ani tot se ajunge la 87%, în timp ce pentru cei peste 60 de ani se ating 50%.
  • Mediile de socializare sunt utilizate mai mult de femei, respectiv 85%, față de 72% dintre bărbați.
  • Dintre cei care nu utilizează astfel de instru­mente, 61% au spus că nu sunt interesați, 29% nu văd ce beneficii ar putea avea, iar 9% nu înțeleg cum funcționează aceste site-uri.
  • Referitor la frecvență, 35% dintre respon­denți vizitează site-urile de socializare cel puțin o dată pe zi, iar 27% de mai multe ori pe zi.
  • Referitor la activitatea desfășurată, cei mai mulți se consideră mai degrabă participanți pasivi („listeners”) decât activi („contributors”), iar procentul a rămas constant în ultimii trei ani.
  • Legat de mijloacele cu care se conectează, device-urile mobile au dobândit o mare popularitate, deoarece două treimi dintre cei chestionați accesează aceste site-uri de pe telefon, iar 40% de pe tabletă.

⚫ Lansată în anul 2003, LinkedIn este cea mai răspândită rețea, cu 259 de milioane de membri în peste 200 de țări, cu utilizare preponderent în scopuri profesionale pentru circa 67% dintre aceștia. Scopul primordial al folosirii LinkedIn este de a crea vizibilitate și credibilitate pentru serviciile profesionale oferite și expertiza deținută. Primele cinci răspunsuri privind scopul utilizării acestei platforme au fost:
  1. Pentru a fi în contact cu mediul profesional (76%).
  2. Pentru a se alătura grupurilor și asociațiilor profesionale (56%).
  3. Pentru a face networking și a cunoaște per­soane noi (48%).
  4. Pentru a fi la curent cu noile informații din mediul profesional (39%).
  5. Pentru a face cunoscute celorlalți preocupă­rile proprii.

⚫ Facebook este o rețea de socializare care le permite membrilor săi să își construiască un profil personal, să adauge utilizatori și prieteni și să schimbe mesaje. Folosirea Facebook în scopuri profesionale rămâne scăzută: dintre cei 80% care au afirmat că folosesc Facebook numai 12% o fac în scop profesional și doar 2% exclusiv în acest scop. Primele cinci răspunsuri privind utilizarea acestei platforme în scop profesional au fost:
  1. Pentru a-și face cunoscute preocupările.
  2. Pentru a-și împărtăși cunoștințele și expe­riența.
  3. Pentru a face networking și a cunoaște per­soane noi.
  4. Pentru a dezvolta o afacere.
  5. Pentru a fi în contact cu rețeaua profesională.

⚫ Blogurile și Google+ sunt foarte puțin folosi­te în viața profesională, respectiv din 16% utilizatori doar 10% folosesc blogurile în scop profesional și din 26% utilizatori doar 14% folosesc Google+ în scop profesional.

⚫ Din studiul realizat se desprind șase idei esențiale privind motivele utilizării social media de către contabili:
  1. Pentru a identifica noi clienți și a afla ce își doresc aceștia.
  2. Pentru a promova serviciile oferite.
  3. Pentru a-și demonstra competența, autorita­tea și expertiza în domeniu.
  4. Pentru a cunoaște oameni și a construi relații.
  5. Pentru a îmbunătăți rezultatele date de mo­toarele de căutare.
  6. Pentru a identifica concurența.

Concluzii

În concluzie, instrumentele social media, care includ blogurile, forumurile profesionale, LinkedIn, Facebook, Twitter, oferă oportunități numeroase, ra­pide, ieftine și bune pentru a menține o relație de co­municare apropiată cu clienții actuali sau potențiali, cu concurenții, cu contactele profesionale, precum și pentru a monitoriza trendurile profesiei și a recruta noi angajați.

Experiența utilizării acestor instrumente de către profesioniștii în domeniul contabilității sugerează că aceia care au arătat deschidere în acest sens au câștigat o expunere mai bună a serviciilor oferite pe piață și un avantaj concurențial față de cei care au fost mai reticenți.

Pentru a avea o imagine de succes în mediul online trebuie acordată o atenție sporită modului în care este conceput website-ul propriu, precum și modului în care este răspândită imaginea proprie prin intermediul profilurilor de pe site-urile de socializare.

BIBLIOGRAFIE
  1. Best Social Media Tools for Accountants, www.accountingweb.co.uk/article/best-social-media-toolsaccountants/558518
  2. Social Crunch: The Accountants Guide to Social Media Marketing, www.Accountants-and-Social_Media.pdf
  3. Social Media Survey: How Accountants are Using Social Media for Marketing and Promotion, noiembrie 2013, www.CCH-Social-Media-Survey-2013.pdf
  4. www.cartierulcultural.wordpress.com
  5. www.go4it.ro
  6. www.istoriesicultura.ro/retelele-de-socializare.html
  7. www.moodle.ro
  8. www.revista22.ro

Articol apărut în nr. 12/2014 al revistei Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.