Interacțiune și decizie
Numărul 37-38, 22 sept.-5 oct. 2020 » La început a fost cuvântul...
Mass-media găzduiește, în actuala perioadă, numeroase dezbateri impuse de stările de fapt și de spirit determinate de prelungirea pandemiei de COVID-19. Acest interes firesc este, însă, diminuat – în planul comunicării – de nerespectarea multor reguli lingvistice și logice. Bunăoară, într-o emisiune de televiziune, un participant a spus: „Avem datoria să interacționăm reciproc pentru a adopta hotărâri normative cu valoare de decizie legale”. Or, „interacțiunea” implică, totdeauna, „reciprocitate”. Nu poți „interacționa” cu tine însuți. La fel, orice „hotărâre normativă” este echivalentul unei... „decizii legale”.
Este, în contextul dat, pe deplin justificat și interesul pentru o bună fundamentare. Numai că, într-un editorial apărut într-un cotidian, am citit următoarele: „Trebuie să renunțăm la iluzii dezamăgitoare și să manifestăm, în toate împrejurările, o imparțialitate obiectivă”. În legătură tot cu „trebuie”, se impune a preciza că „iluziile” sunt, prin însăși natura lor, „amăgitoare”, iar „imparțialitatea” indică, fără urmă de echivoc, o abordare „obiectivă”. În caz contrar, numai despre „imparțialitate” nu mai poate fi vorba.
Nu mai puțin eronată a fost și replica unui participant la o dezbatere radiofonică: „Niciun fel de întâmplare accidentală nu motivează diminuarea caracterului emulativ al competiției autentice”. Și în acest caz identificăm un dublu pleonasm: „întâmplarea” nu poate fi decât „accidentală”, iar noțiunea de „competiție” include obligatoriu „emulația”. Să sperăm, însă, că vom avea de-a face tot mai rar cu asemenea „accidente” în materie de comunicare pentru a beneficia mai des de „competiții” menite să confere fiecărei luări publice de poziție virtuțile incontestabile ale limbii române. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou