Interviu cu Anca Valeria Cătuna, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Bistrița-Năsăud

Interviu cu Anca Valeria Cătuna, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Bistrița-Năsăud

Numărul 24-25, 2-15 iulie 2019  »  Cariere. Drumul spre performanță

„Serviciile pe care le oferim permit clienților să-și depășească propriile performanțe”

Alexandra Rizea: Vă rugăm să vă referiți, pentru început, la principalele date care privesc experiența dvs. personală în promovarea bunelor practici profesionale, pornind de la opțiunea pentru domeniul contabilității și până în momentul de față.

Anca Valeria Cătuna: Sunt absolventă a Academiei de Studii Economice București, Facultatea de Finanțe, Bănci și Burse de Valori, promoția 2008. Am acumulat o experiență de peste 10 ani în domeniul financiar, lucrând în cadrul KPMG România ca auditor, consultant fiscal și contabil în sectorul bugetar, iar de aproximativ trei ani sunt expert contabil, membru al CECCAR. În momentul de față, ofer consultanță fiscală și contabilă unui grup de firme din sectorul alimentar. În toate aceste etape ale exercitării profesiei, activitatea mea s-a bazat pe promovarea bunelor practici profesionale, pe integritate și pe celelalte principii etice caracteristice pentru tot ceea ce înseamnă CECCAR pe piața serviciilor de profil și pe ansamblul societății. Pot, astfel, conchide că pe această piață m-am implicat și mă implic în dezvoltarea unei profesii puternice, sustenabile în domeniul financiar-contabil, atât la nivel local, cât și național.

Fără îndoială, elementele specifice de ordin biografic permit fiecărui profesionist contabil să identifice și ceea ce este definitoriu pentru profesia contabilă, în integralitatea ei. Ce anume considerați că se cere subliniat în acest sens?

Elementele de ordin biografic sunt importante deoarece ele jalonează desfășurarea eficientă și eficace a activității curente și de perspectivă. Fiecare dintre noi avem anumite puncte forte care ne pot ajuta în exercitarea profesiei, ne pot ușura munca în acest domeniu complex, deosebit de dinamic, inclusiv în ceea ce privește cunoașterea și aplicarea legislației în vigoare. Este foarte important să îți placă ceea ce faci, să practici această profesie cu dăruire, cu determinare. Este nevoie, totodată, de multă atenție la cifre, de o gândire analitică, de capacitatea de a interpreta corect diverse situații și rapoarte. Plecăm de la o contabilitate primară, pentru a ajunge la cea financiară, ceea ce presupune un cumul de operațiuni precum certificarea de situații financiare, consultanță fiscală și financiară, analiză financiară, taxe și impozite, salarizare și HR, cunoașterea aprofundată a îndrumarului privind dezvoltarea întreprinderii și a manualului de politici contabile, realizarea de expertize contabile extrajudiciare. Este important ca noi, profesioniștii contabili, să ne însușim organic, ca mod propriu de viață și acțiune, cele șapte principii etice ale CECCAR: integritate, obiectivitate, competență, confidențialitate, profesionalism, aplicarea standardelor și normelor Corpului, independență. Aceste principii sunt esențiale pentru desfășurarea în condiții optime a profesiei noastre.

În ce măsură participarea dvs. la activitățile Filialei CECCAR Bistrița-Năsăud vă oferă posibilitatea de a cunoaște cât mai bine nu numai viața comunității contabile din această zonă a țării, ci și preocupările legate de dezvoltarea de ansamblu economico-socială în prezent și într-o perspectivă mai largă?

În momentul de față, sunt foarte importante comunicarea și apartenența la o echipă în domeniul financiar-contabil, nefiind suficiente cunoștințele acumulate în anii de studiu universitar și postuniversitar. Cu prilejul întâlnirilor bilunare care au loc la sediul Filialei CECCAR Bistrița-Năsăud, împărtășim din experința noastră, dezbatem împreună diverse spețe, în special subiecte mai dificile, cu care nu ne întâlnim zi de zi. Se organizează în cadrul filialei cursuri în funcție de solicitările membrilor privind fiscalitatea, contabilitatea financiară și de gestiune, expertiza contabilă și altele. De asemenea, se organizează întâlniri în cadrul cărora dezbatem toate noutățile legislative din domeniul fiscal-contabil și implicările pe care le au în activitatea noastră zilnică. Aceste întâlniri și cursuri organizate de filiala CECCAR au, pe lângă rolul de informare, și acela de a ni se prezenta practic cum putem rezolva spețe dificile din acest domeniu complex. Se pune accentul pe comportamentul etic al expertului contabil în consonanță cu cerințele practice ale activităților pe care le desfășurăm.

Care ar fi, după părerea dvs, modalitățile cele mai eficiente prin care să se consolideze pozițiile profesioniștilor contabili pe piața serviciilor de profil din județ?

Din punctul meu de vedere, trebuie să avem mai multă încredere în serviciile pe care le oferim și să stabilim tarife raportate la volumul de muncă și la cunoștințele necesare pentru elaborarea situațiilor cerute de client. Profesioniștii contabili oferă servicii de înaltă calitate, nerecunoscute integral de unii beneficiari, sub aspect monetar, la adevărata lor valoare, în special în orașele mici. Pentru a ne consolida poziția pe piața actuală, este nevoie să acționăm astfel încât clienții noștri să ne considere drept principalii lor consilieri în procesul fundamentării și aplicării propriilor lor decizii. Activitatea noastră presupune implicare, atenție, cunoștințe vaste și mereu actualizate cu noile prevederi legislative, ceea ce implică un volum de muncă apreciabil și multă răspundere.

Pentru a sintetiza considerațiile expuse până acum, vă rugăm să vă referiți la modul în care se îmbină preocupările de ordin profesional cu cele de natură civică în activitățile desfășurate de Filiala CECCAR Bistrița-Năsăud.

În centrul atenției noastre se află realizarea, punct cu punct și la termenele prevăzute, a obiectivelor incluse în programul Național de Dezvoltare Profesională Continuă, pregătirea fiind axată pe folosirea digitalizării în activitatea noastră, pe dezvoltarea cunoștințelor privind oferirea de servicii integrate în consonanță cu realitățile sociale și economice în dinamica lor, luând în considerare, mai ales, procesele de integrare și globalizare. Pe această piață acționăm pentru a ne putea afirma la nivel profesional și civic. Ne sprijinim foarte mult între noi și oferim mentorat voluntar celor mai tineri care doresc să activeze în acest domeniu sau sunt la început de activitate financiar-contabilă.

Deoarece ați amintit de procesele pe care le implică globalizarea și integrarea, vă rugăm să dezvoltați această temă prin prisma concluziilor de ordin practic care vizează atât practicile individuale, cât și acțiunile inițiate la nivelul filialei.

Este bine cunoscut faptul că, în momentul de față, tehnologia ocupă un loc important în viața, în activitatea noastră de zi cu zi. Atât la nivel individual, cât și la nivelul filialei, ținem seama de toate elementele componente ale actualului context economic, caracterizat – cum mai aminteam – de extinderea digitalizării, ceea ce impune însușirea competențelor și abilităților necesare furnizării de informații financiar-contabile într-un interval scurt către investitori, acționari, angajați, instituții de stat. Expertiza profesionistului contabil în prezentarea informațiilor este dependentă, într-o măsură din ce în ce mai mare, de tehnologie, în special de digitalizare, datorită volumului mare de date cu care lucrăm, fiind direct responsabili de prezentarea relevantă, fiabilă, transparentă, utilă și accesibilă a acestora către toți beneficiarii din sectorul privat și din cel public. Așa am ajuns în stadiul în care noi, profesioniștii contabili, conștientizăm obligația de a oferi, pe scară tot mai largă, servicii integrate antreprenorilor din piață, care se confruntă cu probleme din ce în ce mai complexe și mai dificile, cum ar fi cele legate de managementul afacerii, cu integrare în afacere a obiectivelor personale și de business. Cu ajutorul serviciilor noastre, le putem oferi oportunități de dezvoltare care să îi ducă la un alt nivel de performanță. Actualele programe informatice de contabilitate ne ajută să elaborăm, într-un interval de timp scurt, numeroase documente precum rapoarte de gestiune, rapoarte financiare, diverse situații și analize complexe la nivel de firmă sau grup de firme. De aici, preocupările la care m-am referit văzute ca un tot unitar în desfășurarea lor în timp și spațiu, astfel încât să putem face față cu succes atât provocărilor, cât și oportunităților pe care ni le rezervă viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.