Întreprinzătorii mici și mijlocii solicită înființarea unui departament de debirocratizare în ministere

Telex » Știri 28 martie 2017  

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 1-24 martie 2017 un sondaj sub forma unui chestionar aplicat pe site-ul www.cnipmmr.ro, pe portalul www.immromania.ro şi la nivelul membrilor CNIPMMR privind masurile prioritare necesare pentru simplificarea procedurilor şi debirocratizare în beneficiul IMM-urilor şi mediului de afaceri. Respondenţii au fost în proporţie de 48,8 % microîntreprinderi, 19.4 % întreprinderi mici, 16.1% întreprinderi mijlocii şi 15,7% ONG-uri şi alte forme juridice. Rezultatele acestei investigaţii au fost prezentate de conducerea CNIPMMR astăzi, cu prilejul unei conferinţe de presă

La întrebarea V-aţi confruntat cu bariere/piedici administrative la iniţierea, derularea sau consolidarea afacerii dvs?”, 86,7% dintre cei chestionaţi au răspuns afirmativ. Printre barierele administrative care i-au afectat cel mai mult, respondenţii au menţionat, în principal, procedurile îndelungate şi complicate de autorizare, costurile ridicate administrative şi numeroase taxe parafiscale, astfel:
  • Proceduri îndelungate de autorizare/înregistrare (63.3%);
  • Lipsa soluţiilor eGovernment (informaţii actualizate accesibile pe internet, posibilitatea descărcarii de formulare, de completare şi transmitere online, inclusiv pentru plata taxelor) (60%);
  • Numeroase taxe parafiscale (56.7%);
  • Costuri administrative ridicate (53,3%);
  • Proceduri complicate de autorizare/înregistrare (40%);
  • Perioada mică de validitate a licenţelor, cu reluarea procedurilor (30%);
  • Altele (6.7%).

80,6% dintre respondenţi au considerat necesară înfiinţarea unui departament de debirocratizare în cadrul ministerului de resort şi în celelalte ministere, sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului, pentru identificarea şi simplificarea sarcinilor administrative cu care se confruntă mediul de afaceri, care să stabilească măsuri trimerstriale de debirocratizare.

Respondenţii au menţionat mai multe domenii în care sunt necesare măsuri urgente de debirocratizare şi simplificare a procedurilor, în principal domeniul fiscal, al programelor cu finanţare UE/buget, autorizării funcţionării, achiziţiilor publice şi relaţiilor de muncă, astfel:
  • Domeniul fiscal şi de procedură fiscală (83,9%),
  • Accesarea şi implementarea proiectelor cu finanţare europeană (77.4%);
  • Accesarea şi implementarea proiectelor cu finanţare de la bugetul de stat (67,7%);
  • Domeniul autorizării funcţionării societăţilor comerciale (64,5%);
  • Domeniul achiziţiilor publice (51,6%);
  • Domeniul relaţiilor de munca (41,9%);
  • Exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri (38,7%);
  • Ucenicia la locul de muncă (32,3%);
  • Domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (29%);
  • Protecţia consumatorilor (29%);
  • Sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă (25,8%);
  • Comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă (25,8%),
  • Domeniul înregistrării societăţilor comerciale (16,1%);
  • Încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României(16,1%);
  • Alte domenii (3,2%).
Respondenţii au solicitat adoptarea în regim de urgenţă a mai multor măsuri generale de debirocratizare şi simplificare a procedurilor, precum:
  • Declaraţii unice informative pentru contribuabilii cu o cifră de afaceri mică, pentru reducerea sarcinilor lor administrative (80,6%);
  • Generalizarea folosirii mijloacelor electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice (80,6%);
  • Generalizarea posibilităţii descărcarii de formulare, precum şi completarea şi transmiterea lor online (77,4%);
  • Înfiinţarea unui gheşeu unic online pentru informarea întreprinzătorilor, privind procedurile de înfiinţare/autorizare/licenţiere, obligaţiile şi termenele legale, contravenţiile şi alte forme de răspundere, grupate pe categorii de întreprinderi şi pe coduri CAEN (77,4%);
  • Reducerea masivă a numărului de taxe, la maximum (74,2%);
  • Generalizarea plăţilor electronice şi acceptarea ca dovada a plăţii în relaţia cu instituţiile publice a modalităţilor de plată existente la nivel naţional (internet banking, mobile banking, terminale de plată şi ATM-uri aparţinând instituţiilor de credit) (71%);
  • Eliminarea a peste o sută de taxe parafiscale (71%);
  • Dezvoltarea metodelor electronice de deblocare a conturilor bancare în timp real între administraţia fiscală, instituţiile de credit şi contribuabili, pentru înlăturarea deficienţelor legate de întârzierea ridicării măsurii popririi conturilor bancare în cazul stingerii obligaţiilor fiscale (71%);
  • Generalizarea eliminării cerinţei de depunere a copiilor legalizate după documente, pentru Reducerea costurilor notariale (67,7%);
  • Generalizarea transferului electronic al datelor între instituţii şi implementarea principiului depunerii documentelor şi informaţiilor „doar o singură dată” (67,7%);
  • Publicarea de ghiduri, formulare, cereri tip, aplicaţii model pentru întreprinzători (58,1%);
  • Reanalizarea perioadei de validitate a autorizaţiilor/licenţelor şi mărirea duratei acestora pentru reducerea birocraţiei (54,8%);
  • Elaborarea şi implementarea de planuri concrete pentru reducerea sarcinilor administrative la nivelul fiecărui minister/instituţie publică şi la nivel naţional (35,5%);
  • Evaluarea ex-post de impact a tuturor procedurilor administrative sau efectuarea unui audit instituţional anual independent/analiză sociologică tip barometru, din perspectiva sarcinii birocratice pentru întreprinzători (22,6%).
De asemenea, respondenţii au solicitat adoptarea următoarelor măsuri specifice pentru debirocratizare şi simplificarea procedurilor:
  • Simplificarea procedurilor fiscale şi comasarea lor;
  • Desfiinţarea licenţelor necesare funcţionării agenţilor de turism şi înlocuirea cu sisteme moderne de garantare a banilor avansaţi de client pentru servicii turistice;
  • Simplificarea procedurilor de înfiinţare a unor puncte de lucru secundare;
  • Utilizarea de declaraţii unice care să includă toate informaţiile necesare;
  • Deschiderea unor birouri unice de informare şi înregistrare/procesare de solicitări persoane juridice şi persoane fizice la nivelul administraţiilor locale care să asigure ulterior derularea procedurilor la nivelul Consiliilor Judeţene şi ministerelor competente, pentru cererile cetăţenilor şi persoanelor juridice.

În acelaşi timp, CNIPMMR a solicitat adoptarea de măsuri prioritare pentru simplificarea procedurilor şi debirocratizare. (Al.R.)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.