Legea asistenței sociale nr. 292/2011 a fost completată prin instituirea pachetului minimal de servicii sociale pentru copil şi familie

Legea asistenței sociale nr. 292/2011 a fost completată prin instituirea pachetului minimal de servicii sociale pentru copil și familie

Telex » Știri 6 noiembrie 2020  

Noi reglementări în domeniile protecției sociale, sănătății și educației vor intra în vigoare în baza Legii nr. 231/2020 pentru completarea Legii asistenței sociale nr. 292/2011, publicată în Monitorul Oficial nr. 1036 din 5 noiembrie 2020. Prin noul act normativ se urmărește instituirea unui pachet minimal de servicii sociale la nivel comunitar care să asigure copiilor și familiilor acestora un set universal de servicii de bază cu caracter de prevenire, integrat la nivelul comunității, coordonat și supervizat de la nivel județean și național. Diferite alte servicii (atât primare, cât și specializate) ar putea să fie adăugate la pachetul minimal în funcție de nevoile și resursele specifice respectivei comunități.

Astfel, potrivit Legii nr. 231/2020, se instituie pachetul minimal de servicii sociale pentru copil şi familie, în sarcina autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, universal şi obligatoriu, în scopul asigurării dreptului fiecărui copil la supravieţuire, dezvoltare, protecţie, precum şi la combaterea sărăciei. Pachetul minimal de servicii include servicii de bază și de informare în domeniul sănătăţii, educaţiei şi protecţiei sociale precum: identificarea situaţiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială, evaluarea acestora, furnizarea de informaţii, consiliere, însoţire, asistență și monitorizare.

Pachetul minimal de servicii se acordă în cadrul unui program naţional, iar finanţarea pachetului se face din bugetul de stat, prin transferuri către bugetele locale în baza solicitărilor autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi din fonduri europene nerambursabile sau Granturile Spaţiului Economic European (SEE) şi Norvegiene, potrivit legii.

Pachetul minimal de servicii se acordă de către o echipa mixtă, multidisciplinară, formată la nivelul unităţii administrativ-teritoriale din: un asistent social/lucrător social, un asistent medical comunitar şi un consilier şcolar. Acestora li se pot adăuga, în funcţie de nevoile persoanelor din comunitate, potrivit legii, mediatori şcolari şi mediatori sanitari.

Membrii echipei mixte, cu excepţia consilierului şcolar, îşi desfăşoară activitatea, în proporţie de cel puţin 66% din timpul de lucru pe teren, inclusiv la domiciliul beneficiarilor, în vederea asigurării accesului acestora la serviciile publice sociale, de educaţie și de sănătate.

Echipa mixtă de la nivelul unităţii administrativ teritoriale este supervizată şi asistată metodologic de o echipă mixtă constituită la nivel judeţean, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti, din inspectori angajaţi ai direcţiilor de sănătate publică, ai direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, ai inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, şi ai centrelor judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională, respectiv al municipiului Bucureşti.

Noua lege prevede că înregistrarea datelor privind situaţia copiilor şi a familiilor de la nivelul fiecărei unităţi administrativ teritoriale, precum şi a celor privind serviciile acordate acestora în cadrul pachetului minimal de servicii, se face într-o aplicaţie digitală online dedicată şi unitară la nivel naţional, şi priveşte: tipul şi natura vulnerabilităţilor copiilor din comunitate, situaţia familiilor acestora, a persoanelor care au calitatea de tutore, planul individualizat de servicii şi modalitatea de acordare a acestor servicii.

În structura aparatului de specialitate al consiliului judeţean, la nivelul fiecărui judeţ, precum şi în structura aparatului de specialitate al Consiliului General al municipiului Bucureşti, se înfiinţează un serviciu dedicat coordonării echipei mixte menţionate anterior, care elaborează planul judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, privind implementarea, acordarea, monitorizarea şi evaluarea pachetului minimal de servicii, pe baza planului elaborat la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din fiecare judeţ, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti.

Până la data intrării în vigoare a acestei legi (respectiv la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial), Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătății, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora metodologia de finanţare a pachetului minimal de servicii pentru copil şi familie; metodologia de acordare a pachetului minimal de servicii pentru copil şi familie; metodologia de înfiinţare şi funcţionare a programului de interes naţional privind aplicaţia online dedicată pachetului minimal de servicii pentru copil şi familie, precum şi metodologia de înfiinţare şi funcţionare a serviciului dedicat, la nivelul fiecărui judeţ, respectiv al municipiului Bucureşti, pachetului minimal de servicii pentru copil şi familie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.