Legislație comentată

Legislație comentată

Numărul 42, 30 oct. - 5 nov. 2018  »  Curier legislativ

CECCAR

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.117 din 27 august 2018 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de verificare a situaţiei fiscale personale, publicat în Monitorul Oficial nr. 766/05.09.2018

Potrivit art. 138 din Codul de procedură fiscală, ANAF poate efectua o verificare fiscală a ansamblului situaţiei fiscale personale a unei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. Selecţia persoanelor fizice care vor face obiectul verificării fiscale se realizează în urma unei analize de risc semnificativ de neconformare. Se consideră că există un risc semnificativ atunci când între veniturile estimate în cadrul analizei de risc şi cele declarate de persoana fizică este o diferenţă mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puţin de 50.000 lei.

Prin ordin au fost stabilite formularele utilizate în cadrul procedurii de verificare fiscală: aviz de verificare; ordin de serviciu; minuta întâlnirii; notă explicativă; proces-verbal; invitație; decizie de suspendare a verificării situaţiei fiscale personale; raport de verificare fiscală; decizie de încetare a procedurii de verificare a situaţiei fiscale personale; decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar în cadrul verificării situaţiei fiscale personale; decizie de reverificare; dispoziţie privind măsurile stabilite în cadrul procedurii de verificare a situaţiei fiscale personale; proces-verbal de ridicare/restituire înscrisuri.

Sursa: Hotărârea Guvernului nr. 701 din 5 septembrie 2018 pentru modificarea pct. 42 la Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere, publicată în Monitorul Oficial nr. 777/ 10.09.2018

Potrivit Legii prevenirii, pentru anumite contravenţii, stabilite prin hotărâre a Guvernului, agentul constatator va aplica doar sancţiunea avertismentului, la care va anexa un plan de remediere. În termen de maximum 10 zile de la data expirării termenului de remediere, autoritatea publică are obligaţia de a relua controlul şi de a verifica dacă problemele semnalate au fost remediate. În caz contrar, se întocmeşte un nou proces-verbal de constatare a contravenţiei, cu aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia specifică. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul în care contravenientul săvârșește din nou aceeaşi contravenţie în termen de trei ani de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei.

Prin HG nr. 701/2018 a fost introdusă o nouă contravenţie care face obiectul Legii prevenirii, stabilită la art. 10 lit. cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: „cc) nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2)”.

Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.067 din 10 septembrie 2018 pentru completarea unor reglementări contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 792/17.09.2018

Prin prezentul ordin au fost completate Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate operaţiunile de distribuire de dividende în cursul exerciţiului financiar (trimestrial).

Entităţile care au optat, potrivit legii, pentru repartizarea trimestrială de dividende vor întocmi situaţii financiare interimare formate din bilanţ şi contul de profit şi pierdere.

Situaţiile financiare interimare reprezintă situaţii financiare cu scop special, fiind destinate repartizării de dividende în cursul exerciţiului financiar. În vederea întocmirii acestora se efectuează inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii. Situaţiile financiare interimare se depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la aprobarea lor de către adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor.

Sursa: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89 din 4 octombrie 2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 854/09.10.2018

Ordonanța de urgență are în vedere câteva modificări ale reglementărilor din Codul fiscal, dar și reglementări privind termenele de plată și deciziile de impunere. În continuare prezentăm pe scurt aceste elemente.

Modificări ale Codului fiscal

Pentru contribuabilii care au implementat schimbarea politicilor contabile aplicabile instrumentelor financiare, ca efect al IFRS 9 Instrumente financiare, adoptat prin Regulamentul (UE) 2016/2067 al Comisiei din 22 noiembrie 2016 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1126/2008 de adoptare a anumitor standarde internaționale de contabilitate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1606/2002 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Standardul Internațional de Raportare Financiară 9, se propune aplicarea aceloraşi principii/reguli fiscale care s-au aplicat iniţial la transpunerea IFRS ca bază a contabilităţii. Tot ca o consecinţă a implementării IFRS 9, se propune şi completarea regulilor generale de determinare a rezultatului fiscal cu prevederi prin care, ca urmare a aplicării opţiunii irevocabile de a recunoaşte astfel titlurile de participare la valoare justă prin alte elemente ale rezultatului global, contribuabilii tratează sumele reprezentând diferenţe din evaluare/reevaluare care se regăsesc în debitul/creditul conturilor de rezerve ca elemente similare cheltuielilor/veniturilor, după caz, dacă la data vânzării/cesionării nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 23 lit. i) din Codul fiscal.

În ceea ce privește impozitul pe venit, în OUG nr. 89/2018 se stipulează că, în vederea eliminării situaţiilor în care contribuabilii care realizează venituri impuse pe baza normelor anuale de venit sau a câștigului net anual nu beneficiază de bonificaţie la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, pentru depunerea declaraţiei unice privind impozitul pe venit și contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanţă până la 15 iulie 2018 inclusiv, se acordă o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit plătit integral până la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentând obligaţiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul/câştigul net anual şi/sau impozitul pe venitul anual, de plată.

Totodată, pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe venit se acordă și pentru aceste categorii o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit anual estimat declarat prin declaraţia unică şi plătit integral până la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul net anual estimat şi/sau impozitul pe venitul anual estimat, de plată.

În ceea ce privește TVA, se extinde aplicarea cotei reduse de 5% pentru următoarele categorii:

  • cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
  • serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, altele decât berea;
  • dreptul de utilizare a facilităţilor sportive;
  • serviciile constând în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri de distracții şi parcuri recreative.

Dispoziţii referitoare la termene de plată și decizii de impunere

Prin OUG nr. 89/2018 se instituie noi termene de plată pentru impozitul pe venit, CAS şi CASS, pentru diferenţele de impozit şi contribuţii rămase de achitat, stabilite prin decizii de impunere anuală pentru perioada 2014-2017, şi de asemenea se încurajează plata cu anticipaţie a sumelor datorate pentru acest interval de timp, prin introducerea unor bonificaţii la plată.

În cazul deciziilor de impunere anuală emise de ANAF pentru definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice în anul 2017 şi pentru definitivarea CAS datorate de persoanele fizice pentru perioada 2016-2017, termenul de plată pentru sumele stabilite de achitat prin aceste decizii este 15 martie 2019. Pentru plata cu anticipaţie a sumelor respective se acordă o bonificaţie de 10% din acestea, dacă sunt plătite integral până la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează sumele de plată stabilite prin decizie.

În cazul deciziilor de impunere anuală emise de organul fiscal competent pentru definitivarea CASS datorate de persoanele fizice pentru perioada 2014-2017, termenul de plată pentru sumele stabilite de achitat prin aceste decizii este 30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipaţie a sumelor respective se acordă o bonificaţie de 10% din acestea, dacă sunt plătite integral până la 31 martie 2019 inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează sumele de plată stabilite prin decizie.

Totodată, prin OUG nr. 89/2018 se introduc unele dispoziţii tranzitorii referitoare la deciziile de impunere privind CASS datorată de persoanele fizice fără venituri care au optat pentru plata contribuţiei, înainte de intrarea în vigoare a măsurilor implementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2018 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru situaţiile în care aceste persoane optează să beneficieze de noile prevederi fiscale, mai avantajoase, sau în cazul în care acestea se încadrează într-o altă categorie. Astfel, se reglementează posibilitatea anulării obligaţiilor de plată privind CASS stabilite prin „Decizia de impunere privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal”, aferente perioadei începând cu luna declaraţiei unice sau cu luna depunerii notificării inclusiv.

Pentru persoanele fizice pentru care organul fiscal a emis decizia menţionată anterior conform prevederilor fiscale aplicabile înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 18/2018 şi care nu îşi exprimă opţiunea de plată a contribuţiei prin depunerea declaraţiei unice până la termenul de depunere a acesteia prevăzut de lege pentru anul fiscal 2019, respectiv 15 martie 2019, se introduc clarificări în ceea ce priveşte data până la care decizia de impunere îşi produce efectele, aceasta fiind 15 martie 2019.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.323 din 19 septembrie 2018 pentru aprobarea termenului de emitere şi transmitere a deciziilor de impunere privind stabilirea contribuţiilor de asigurări sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 şi 2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 854/09.10.2018

Actul normativ prevede că, până la data de 30 octombrie 2018, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală stabileşte obligaţiile anuale de plată a contribuţiei de asigurări sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 şi 2017 şi emite şi transmite deciziile de impunere anuală pentru aceste obligaţii.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.