Legislație comentată

Legislație comentată

Numărul 1, 15-21 ian. 2019  »  Curier legislativ

CECCAR

Sursa: Hotărârea Guvernului nr. 884 din 9 noiembrie 2018 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicată în Monitorul Oficial nr. 967/15.11.2018

În conformitate cu prevederile Legii nr. 30/2018 pentru completarea art. 30 din Codul de procedură fiscală, începând cu data de 1 noiembrie 2018, administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizează de organul fiscal de la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, după caz.

Prin urmare, a fost necesară modificarea Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în sensul specificării următoarelor:

✔ În cadrul direcțiilor generale regionale ale finanţelor publice nu vor mai funcţiona administraţii pentru contribuabilii mijlocii.

✔ Personalul administraţiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivel de regiune se va prelua, în condiţiile legii, în cadrul structurilor de specialitate sau suport din unităţile fiscale care vor realiza administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii de la nivelul judeţelor sau al municipiului Bucureşti.

✔ Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noile structuri organizatorice se va face în termenele şi cu procedura prevăzute de lege pentru fiecare categorie de personal, în minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a HG nr. 884/2018.

Hotărârea intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.906 din 22 noiembrie 2018 pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificaţiei pentru plata cu anticipaţie a sumelor de plată, reprezentând impozit pe venit, contribuţie individuală de asigurări sociale şi contribuţie individuală de asigurări sociale de sănătate, stabilite prin decizii de impunere anuală, publicat în Monitorul Oficial nr. 1005/27.11.2018

Prin prezentul ordin se reglementează, pentru declaraţiile de venit depuse de contribuabili după data intrării în vigoare a acestuia, termenul de emitere şi transmitere a deciziilor de impunere anuală de către ANAF pentru stabilirea CAS aferente anilor 2016 şi 2017 şi a impozitului pe venit pentru anul 2017, acesta fiind de trei zile de la data depunerii declaraţiilor.

Totodată, pentru declaraţiile depuse după 30 octombrie 2018 până la data intrării în vigoare a ordinului, termenul de emitere şi transmitere a deciziilor de impunere anuală de către ANAF este de trei zile de la data intrării în vigoare a acestuia.

Bonificaţia de 10% se acordă persoanelor fizice pentru care ANAF a emis şi a comunicat decizii de impunere pentru intervalul 2014-2017 ulterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Sumele de plată pentru care se acordă bonificaţia sunt impozitul pe venit aferent anului 2017, CAS pentru perioada 2016-2017 şi CASS pentru perioada 2014-2017.

Valoarea bonificaţiei este cea rezultată prin aplicarea procentului de 10% la sumele de plată stabilite prin deciziile de impunere anuală. Cu această valoare se diminuează suma de plată a obligaţiilor fiscale stabilite prin deciziile de impunere anuală comunicate persoanelor fizice. Bonificaţia se acordă cu condiţia ca diferenţa dintre sumele de plată stabilite prin decizii şi valoarea bonificaţiei să fie achitată integral astfel:

  • până la data de 15 decembrie 2018 inclusiv pentru impozitul pe venit şi CAS;
  • până la data 31 martie 2019 inclusiv pentru CASS.

În situaţia în care persoanele fizice înregistrează şi alte obligaţii fiscale restante decât cele stabilite prin deciziile de impunere anuală, sumele plătite vor stinge obligaţiile fiscale în ordinea prevăzută în Codul de procedură fiscală, urmând ca sumele rămase nestinse să fie avute în vedere la acordarea bonificaţiei.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.937 din 23 noiembrie 2018 pentru aprobarea Metodologiei de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale, publicat în Monitorul Oficial nr. 1005/27.11.2018

Conform ordinului, obligaţiile fiscale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate până la data de 31 decembrie 2017 se plătesc distinct, în conturile bugetare existente aferente fiecărei surse de venit.

Obligaţiile fiscale de plată ale contribuabililor persoane fizice pentru veniturile estimate/realizate după data de 1 ianuarie 2018 se plătesc în contul unic de disponibil 55.04 „Sume reprezentând impozit pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice în curs de distribuire” deschis pe CNP-ul contribuabililor la unităţile Trezoreriei Statului şi se distribuie potrivit metodologiei prevăzute în ordin.

Sumele plătite în contul unic se vor distribui de către ANAF, proporţional cu obligaţiile de plată, respectiv cu obligaţiile stabilite prin declaraţia unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, în conturile:

  • 20.A.03.51.00 „Impozit pe venit aferent declaraţiei unice”;
  • 22.A.21.48.00 „Contribuţii de asigurări sociale aferente declaraţiei unice”;
  • 26.A.21.49.00 „Contribuţii de asigurări sociale de sănătate aferente declaraţiei unice”.

Pentru contribuabilii care au depus declaraţia unică şi şi-au aplicat bonificaţia prevăzută de lege, sumele aferente plăţilor efectuate de aceştia după data de 23 martie 2018 şi până la 31 decembrie 2018 în conturile bugetare existente aferente fiecărei surse de venit şi neutilizate la stingerea obligaţiilor fiscale se transferă după data de 30 iunie 2019 de către unităţile Trezoreriei în conturile de mai sus, în limita obligaţiilor stabilite prin declaraţia unică.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.936 din 23 noiembrie 2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligaţiilor fiscale care se plătesc în contul unic de contribuabili persoane fizice, publicat în Monitorul Oficial nr. 1006/28.11.2018

Prin acest act normativ se aprobă Nomenclatorul obligaţiilor fiscale care se plătesc în contul unic de contribuabili persoane fizice: impozitul pe venit, CAS şi CASS aferente declaraţiei unice.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.942 din 23 noiembrie 2018 privind modificarea unor acte normative referitoare la administrarea şi monitorizarea contribuabililor mari şi mijlocii, publicat în Monitorul Oficial nr. 1008/28.11.2018

Prin prezentul ordin se modifică anumite proceduri de administrare a contribuabililor mijlocii avându-se în vedere trecerea acestora în aria de competenţă a administraţiilor județene începând cu data de 1 noiembrie 2018.

Pentru contribuabilii mijlocii, operaţiunile de transfer pentru plăţile efectuate eronat de către aceştia după 1 noiembrie 2018 se redirijează automat, în baza informaţiilor furnizate de Centrul Național pentru Informaţii Financiare (CNIF), până la 31 decembrie 2018. După această dată, eventualele plăţi efectuate eronat de către contribuabili la unităţile Trezoreriei Statului la care au fost arondaţi anterior datei de 1 noiembrie 2018 se vor returna plătitorilor.

Pentru plăţile efectuate eronat după 1 noiembrie 2018 şi până la data intrării în vigoare a prezentului ordin ori în situaţia în care redirijarea automată a plăţilor nu poate fi efectuată, unităţile Trezoreriei Statului vor comunica organelor fiscale centrale în a căror administrare s-au aflat contribuabilii până la data de 1 noiembrie 2018 informaţiile referitoare la sumele virate eronat, iar acestea vor furniza unităţilor Trezoreriei Statului informaţii cu privire la sumele care trebuie transferate la unitatea Trezoreriei Statului ce deserveşte în prezent respectivul contribuabil. Operaţiunile de transfer se efectuează de către unităţile Trezoreriei Statului la care au fost efectuate plăţile eronate, pe bază de ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), în care la rubrica Data plăţii va fi completată data plăţii iniţiale.

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.626 din 19 noiembrie 2018 privind modificarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 221/2016 pentru aprobarea configurației Codului de accize și a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate, publicat în Monitorul Oficial nr. 1011/29.11.2018

Prin acest act normativ se modifică anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 221/2016 pentru aprobarea configurației Codului de accize și a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate.

Sursa: Legea nr. 285 din 29 noiembrie 2018 pentru modificarea art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 1028/03.12.2018

Prin această lege este modificată definiţia clădirii din Codul fiscal, introducându-se şi turnurile de susţinere a eolienelor. Astfel, clădirea reprezintă „orice construcţie situată deasupra solului şi/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinţa sa, şi care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalaţii, echipamente şi altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereţii şi acoperişul, indiferent de materialele din care sunt construite, inclusiv construcţiile reprezentând turnurile de susţinere a turbinelor eoliene”.

Sursa: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104 din 29 noiembrie 2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”, publicată în Monitorul Oficial nr. 1029/04.12.2018

În vederea stimulării economisirii în favoarea copiilor şi pentru asigurarea unui surplus financiar pentru copii la vârsta de 18 ani a fost aprobat programul guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”.

Pentru fiecare copil se va deschide automat, la unităţile Trezoreriei Statului, un cont individual de economii Junior Centenar. Începând cu anul 2019, titularii de cont beneficiază de o primă de stat în valoare de 600 lei anual până la împlinirea vârstei de 18 ani, cu condiţia ca suma depusă în anul respectiv în cont să fie de minimum 1.200 lei.

Dreptul la prima de stat se constituie la finele anului calendaristic de economisire în care s-au efectuat depunerile, mai puţin pentru anul în care titularul împlineşte vârsta de 18 ani. Prima de stat se plăteşte în contul individual de economii Junior Centenar, la scadenţa depozitului, cumulat pentru toţi anii în care s-au efectuat depuneri.

Sumele depuse sunt purtătoare de dobândă – 3% pe an –, care se calculează şi se plăteşte la scadenţa depozitului, când titularul contului împlineşte vârsta de 18 ani. Veniturile sub formă de dobânzi şi prima de stat înregistrate în acest cont nu sunt impozabile.

Sumele existente în contul individual de economii Junior Centenar nu pot fi retrase până la împlinirea de către titular a vârstei de 18 ani, cu excepţia unor situaţii speciale precum boli grave ale acestuia sau decesul său.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.846 din 16 noiembrie 2018 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligaţiilor de plată stabilite prin „Decizia de impunere privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal”, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 1032/05.12.2018

Conform ordinului, procedura se aplică persoanelor care au depus formularul 604 „Declaraţie pentru stabilirea obligaţiilor de plată cu titlu de contribuţie de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care nu realizează venituri sau alte categorii de persoane prevăzute la art. 180 din Codul fiscal” şi cărora li s-a emis şi comunicat „Decizia de impunere privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal”.

Contribuabilii pot solicita încetarea obligaţiilor de plată privind CASS stabilite prin decizia de impunere prin depunerea unuia dintre următoarele formulare, după caz:

  • „Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”;
  • „Notificare privind încetarea obligaţiilor de plată stabilite prin Decizia de impunere privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal”.

Anularea obligaţiilor de plată privind CASS se face începând cu luna depunerii documentelor de mai sus.

Anularea obligaţiilor de plată privind CASS stabilite şi comunicate prin decizie de impunere se face de către ANAF din oficiu pentru persoanele fizice care nu îşi exprimă opţiunea de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prin depunerea declaraţiei unice sau a notificării. În acest caz, anularea obligaţiilor de plată privind CASS se realizează începând cu luna împlinirii termenului legal de depunere a declaraţiei unice în anul 2019 inclusiv.

Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.659 din 26 noiembrie 2018 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare unitară a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) şi alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 1037/06.12.2018

Prin prezentele instrucțiuni se stabilesc, în scopul aplicării unitare a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) și alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, principalele elemente care stau la baza încadrării din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată a operațiunilor realizate de persoanele impozabile ca reprezentând:

  • livrări de alimente, pentru care se aplică cota redusă de TVA de 9%;
  • prestări de servicii de restaurant sau catering, pentru care se aplică cota redusă de TVA de 5%, cu excepția băuturilor alcoolice, altele decât berea, care se încadrează la codul NC 22 03 00 10 și pentru care se aplică, de asemenea, cota de TVA de 5%.

Conform ordinului, serviciile de restaurant şi de catering reprezintă servicii care constau în furnizarea de produse alimentare şi/sau de băutură, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, însoţită de servicii conexe suficiente care să permită consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare şi/sau de băutură este numai unul dintre elementele unui întreg în care predomină serviciile. Serviciile de restaurant constau în prestarea unor astfel de servicii în spaţiile prestatorului, iar cele de catering reprezintă prestarea unor astfel de servicii în afara localurilor prestatorului. Furnizarea de produse alimentare şi/sau de băuturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fără, nu se consideră a fi servicii de restaurant sau catering în lipsa altui serviciu conex.

Pentru încadrarea din punctul de vedere al TVA (5% sau 9%) a unei operațiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant ori catering trebuie efectuată o examinare calitativă a întregii operațiuni, din care să reiasă dacă elementele de prestare de servicii sunt sau nu preponderente.

Operaţiunea care se limitează la livrarea unor feluri de mâncare standardizate la o locație precizată de client, fără niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, reprezintă o livrare de alimente.

Conform ordinului, elementele de prestare de servicii care însoțesc în mod normal o livrare de alimente și sunt accesorii acesteia, nefiind de natură a conduce la încadrarea operațiunilor ca prestări de servicii din punctul de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul acestora la destinația indicată de client, răcirea sau încălzirea lor, ambalarea alimentelor, punerea la dispoziția clientului de tacâmuri de unică folosință, furnizarea de șervețele de hârtie, de muștar, ketchup, maioneză sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generală a ofertei/meniului.

Elementele de prestare de servicii care pot conduce la încadrarea operațiunii drept prestare de servicii de restaurant sau catering în sensul TVA trebuie să fie diferite de cele referitoare la o simplă livrare de produse alimentare. Astfel de elemente includ, fără a se limita la acestea: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea lor, furnizarea/punerea la dispoziție de personal de servire, de bucătari sau de personal pentru curățenie, punerea la dispoziție a veselei sau a tacâmurilor, a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele și scaunele, curățarea sau debarasarea meselor, consultanță individuală privind alegerea alimentelor, consilierea clienților cu privire la compoziția și cantitatea mâncării pentru anumite evenimente. Punerea la dispoziție a unor elemente de mobilier într-o zonă a cărei destinație principală nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natură a conduce la încadrarea operațiunii drept prestare de servicii de restaurant.

Pentru încadrarea operațiunilor efectuate de o persoană impozabilă ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant ori catering nu are relevanţă codul CAEN atribuit activităţii sale.

Punerea la dispoziția clienților a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clienților să ia loc, nu constituie decât prestații minore, accesorii livrării de alimente, care nu sunt de natură să conducă la calificarea operațiunii drept prestare de servicii de restaurant.

În situația persoanelor impozabile care oferă clienților atât servicii de restaurant, cât și livrări de alimente „la pachet”, pentru calificarea operațiunii drept livrare de alimente (cota de TVA de 9%) sau prestare de servicii de restaurant (cota de TVA de 5%) este definitorie opțiunea clientului la momentul efectuării comenzii.

Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.714 din 5 decembrie 2018 privind prospectul de emisiune a obligațiunilor de stat cu cupon denominate în euro lansate în luna decembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial nr. 1041/07.12.2018

Potrivit acestui ordin, în vederea finanțării deficitului bugetului de stat și a refinanțării datoriei publice în luna decembrie 2018 s-a aprobat prospectul de emisiune a obligațiunilor de stat cu cupon denominate în euro, în valoare nominală totală de 200.000.000 euro.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.