Legislație comentată
Numărul 12-13, 3-16 aprilie 2018 » Curier legislativ
Sursa: Hotărârea Guvernului nr. 33 din 25 ianuarie 2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, precum și a modelului planului de remediere, publicată în Monitorul Oficial nr. 107/05.02.2018
Conform legii prevenirii, pentru anumite contravenții stabilite prin hotărâre a Guvernului, agentul constatator va aplica doar sancțiunea avertismentului, la care va anexa un plan de remediere. În termen de maximum 10 zile de la data expirării termenului de remediere, autoritatea publică are obligația de a relua controlul și de a verifica dacă problemele semnalate au fost remediate. În caz contrar, se va întocmi un nou proces-verbal de constatare a contravenției, cu aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația specifică. Același lucru se va întâmpla și în cazul în care contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție în termen de trei ani de la contravenția inițială.
Prin prezenta hotărâre a fost stabilită lista contravențiilor care intră sub incidența legii prevenirii, dintre care menționăm câteva exemple:
Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.243 din 5 februarie 2018 privind completarea unor reglementări contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 120/07.02.2018
Conturile se utilizează pentru înregistrarea contribuțiilor datorate potrivit titlului V „Contribuții sociale obligatorii” din Codul fiscal, pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2018.
641 „Cheltuieli cu salariile personalului” | = | 421 „Personal – salarii datorate” | Fondul de salarii (salariile brute) |
421 „Personal – salarii datorate” | = | 444 „Impozitul pe venituri de natura salariilor” |
421 „Personal – salarii datorate” | = | 4315 „Contribuția de asigurări sociale” |
421 „Personal – salarii datorate” | = | 4316 „Contribuția de asigurări sociale de sănătate” |
646 „Cheltuieli privind contribuția asiguratorie pentru muncă” | = | 436 „Contribuția asiguratorie pentru muncă” |
6451 „Cheltuieli privind contribuția unității la asigurările sociale” | = | 4315 „Contribuția de asigurări sociale” | Valoarea CAS datorată de angajator (4% sau 8%) |
6458 „Alte cheltuieli privind asigurările și protecția socială” | = | 423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | Valoarea concediului medical suportat de unitate |
423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | = | 444 „Impozitul pe venituri de natura salariilor” | Valoarea impozitului pe salarii |
423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | = | 4315 „Contribuția de asigurări sociale” | Valoarea CAS datorată pentru concediul medical |
Cu alte cuvinte, nu mai există posibilitatea compensării nici măcar cu sumele datorate în cursul lunii în contul contribuției pentru concedii și indemnizații (obligație eliminată începând cu data de 1 ianuarie 2018), urmând ca întreaga valoare a concediului medical suportat din FNUASS să fie recuperată de către angajator de la buget.
Astfel, trebuie utilizat un cont de creanță în legătură cu bugetul FNUASS. Fără a avea pretenția că este cea mai bună soluție, propunem ca acesta să fie contul 4382 „Alte creanțe sociale”, analitic distinct „Sume de recuperat pentru concedii medicale”.
4382 „Alte creanțe sociale” / analitic distinct | = | 423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | Valoarea concediului medical suportat din FNUASS |
423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | = | 444 „Impozitul pe venituri de natura salariilor” | Valoarea impozitului pe salarii |
423 „Personal – ajutoare materiale datorate” | = | 4315 „Contribuția de asigurări sociale” | Valoarea CAS datorată pentru concediul medical |
Sursa: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3 din 8 februarie 2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial nr. 125/08.02.2018
Prin acest act normativ se aduc modificări Codului fiscal în ceea ce privește contribuțiile sociale datorate pentru anumite contracte de muncă cu timp parțial și de anumite categorii de persoane scutite de la plata impozitului pe venit.
Încă de anul trecut, prin Ordonanța Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal s-a introdus obligativitatea plății contribuțiilor sociale ce cad în sarcina angajatorului la o bază de calcul egală cu salariul minim pe economie. Odată cu trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat, legiuitorul a stipulat, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, că respectivele contribuții sociale datorate de persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, nu pot fi mai mici decât contribuțiile sociale calculate corespunzător salariului minim pe economie. În aceste condiții, începând cu data de 1 ianuarie 2018, în anumite situații, restul de plată (salariul net) atingea niveluri negative.
Înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 3/2018, modalitatea de calcul al contribuțiilor sociale și al impozitului pe venit pentru un salariat cu un contract individual de muncă de două ore/zi era următoarea:
Salariul brut = 475 lei
Contribuția de asigurări sociale = 1.900 lei x 25% = 475 lei
Contribuția de asigurări sociale de sănătate = 1.900 lei x 10% = 190 lei
Impozitul pe venit (10%) = 0 lei (venitul impozabil este negativ)
Salariul net = -190 lei
Total contribuții sociale = 475 lei + 190 lei = 665 lei
Salariul brut = 475 lei
Contribuția de asigurări sociale = 475 lei x 25% = 119 lei
Contribuția de asigurări sociale de sănătate = 475 lei x 10% = 48 lei
Impozitul pe venit (10%) = 0 lei (venitul impozabil este negativ ca urmare a acordării deducerii personale)
Salariul net = 308 lei
Prin OUG nr. 3/2018 au fost introduse reguli speciale care fac excepție de la regulile generale prevăzute de Codul fiscal în ceea ce privește determinarea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din salarii în baza contractelor individuale de muncă aflate în derulare la 31 decembrie 2017 și care se încadrează în categoria persoanelor scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal (persoanele fizice cu handicap, cele care obțin venituri din activitatea de IT, persoanele cu activitate de cercetare-dezvoltare).
CASS datorată de contribuabilii menționați mai sus se va calcula după următoarea formulă:
CASSreținută = Venit brut2018 – CASdatorată în 2018 – Salariu netdecembrie 2017
unde:
- CASSreținută – contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută de angajatori din salariul brut pe lună, care nu poate fi mai mare decât contribuția calculată și datorată conform dispozițiilor Codului fiscal;
- Venit brut2018 – venitul bază de calcul al CASS, realizat în anul 2018;
- CASdatorată în 2018 – contribuția de asigurări sociale, calculată și reținută de angajatori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
- salariu netdecembrie 2017 – salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contribuțiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, în luna decembrie 2017, corespunzător salariului brut prevăzut în contractul individual de muncă, aflat în derulare la data de 31 decembrie 2017.
Formula de mai sus se aplică doar pentru veniturile realizate în anul 2018, cu condiția ca salariul brut lunar să fi fost majorat de angajator cu cel puțin 20% față de nivelul lunii decembrie 2017.
Pentru un salariat scutit de la plata impozitului pe venit care în anul 2017 avea un salariu brut de 10.000 lei, salariul net în decembrie 2017 se calcula astfel:
Salariul brut = 10.000 lei
Contribuția de asigurări sociale (10,5%) = 1.050 lei
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (5,5%) = 550 lei
Contribuția la fondul de șomaj (0,5%) = 50 lei
Impozitul pe venit = 0 lei (scutit)
Salariul net = 8.350 lei
Prin urmare, prevederile OUG nr. 3/2018 corectează această situație și CASS se va determina conform formulei menționate anterior, calculul salariului net în anul 2018 fiind următorul:
Salariul brut = 12.000 lei
Contribuția de asigurări sociale (25%) = 3.000 lei
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (10%) = 650 lei*
Impozitul pe venit = 0 lei (scutit)
Salariul net = 8.350 lei
* CASS = Venitul brut din 2018 – CAS datorată în 2018 – Salariul net din decembrie 2017 = 12.000 lei – 3.000 lei – 8.350 lei = 650 lei
Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 188 din 22 ianuarie 2018 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a)-e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”, publicat în Monitorul Oficial nr. 121/08.02.2018
Acest ordin aduce modificări formularului 311, necesare ca urmare a faptului că, începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2018, conform Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.326/2017 privind declarațiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanță, și acest formular va fi transmis obligatoriu pe cale electronică, prin intermediul internetului, pe site-ul ANAF. Astfel, au fost modificate corespunzător instrucțiunile de completare.
Totodată, modificările au fost generate și de faptul că s-au introdus cerințe speciale în normele metodologice de aplicare a regulilor privind TVA de către persoanele impozabile care nu au colectat taxa pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, respectiv nu au depus declarația 311 (pct. 51 alin. (2) lit. c) și d) din titlul I al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal).
Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.453 din 13 februarie 2018 privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual, publicat în Monitorul Oficial nr. 182/27.02.2018
Potrivit prevederilor Codului fiscal, plătitorii de impozit pe profit care efectuează plăți trimestriale au posibilitatea de a aplica, prin opțiune, sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual cu plăți anticipate, determinate în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele prețurilor de consum. Pentru anul 2018, indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate este de 103,1%.
Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 565 din 28 februarie 2018 pentru aprobarea Procedurii de organizare și funcționare a Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, publicat în Monitorul Oficial nr. 187/28.02.2018
Agenția Națională de Administrare Fiscală organizează Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, în care se înscriu următoarele informații: denumirea/numele și prenumele persoanei impozabile/instituției publice, codul de înregistrare în scopuri de taxă conform art. 316 din Codul fiscal, adresa domiciliului fiscal, data înscrierii în registru, data aplicării mecanismului de plată defalcată a TVA, modul de aplicare a acestui mecanism, respectiv obligatoriu sau opțional, data încetării aplicării mecanismului de plată defalcată a TVA și informații privind istoricul actualizărilor în registru. Registrul este public și se afișează pe site-ul ANAF.
Ordinul stabilește în detaliu cuprinsul și modalitatea de actualizare și de accesare a Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.
Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 566 din 28 februarie 2018 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate pentru gestionarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA și a procedurii de emitere a acestor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 187/28.02.2018
Prin prezentul ordin se aprobă modelul formularelor „Decizia privind modul de soluționare a cererii de îndreptare a erorii din Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA” și „Decizia de respingere a cererii de renunțare la aplicarea mecanismului plății defalcate a TVA”. Acestea sunt utilizate pentru gestionarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.
Sursa: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8 din 22 februarie 2018 privind reglementarea unor măsuri în domeniul sănătății, publicată în Monitorul Oficial nr. 190/01.03.2018
Conform acestui act normativ, începând cu obligațiile declarative aferente lunii ianuarie 2018, în situația în care din aplicarea prevederilor Codului fiscal rezultă un cuantum al CAS mai mare decât 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzătoare numărului de zile lucrătoare din concediul medical, în cazul persoanelor care în intervalul 1 ianuarie – 30 iunie 2018 se află sau intră în concediu medical prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul CAS nu poate fi mai mare decât acest nivel, pe întreaga perioadă cuprinsă în certificatele de concediu medical acordate în intervalul 1 ianuarie– 30 iunie 2018.
Pentru indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate aferente anului 2018 plătite înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 8/2018 pentru care cuantumul CAS este mai mare decât nivelul de mai sus, angajatorul efectuează regularizarea acesteia prin depunerea declarației rectificative (formularul 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”) și plătește diferențele de indemnizații persoanelor fizice în drept, până la data de 31 martie 2018.
Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.489 din 19 februarie 2018 privind Procedura de stabilire a schimbului de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România și Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, publicat în Monitorul Oficial nr. 205/07.03.2018
În vederea comunicării informațiilor, Uniunea Națională a Notarilor Publici și oficiile de cadastru și publicitate imobiliară se vor înscrie în sistemul informatic PatrimVen. Ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, notarul public implicat trimite Centrului Național de Administrare a Registrelor Naționale Notariale (CNARNN – Infonot) din cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici o solicitare pentru obținerea certificatului de atestare fiscală. CNARNN va face solicitarea către ANAF și va recepționa certificatul respectiv prin intermediul sistemului PatrimVen.
Pe același circuit se vor transmite de notari către ANAF și copiile certificatelor de moștenitor (fișiere pdf). ANAF poate solicita, prin mijloace electronice, CNARNN – Infonot informații din registrele naționale notariale și îi transmite acestei instituții informațiile cuprinse în lista debitorilor persoane fizice, ulterior publicării pe site-ul ANAF, în vederea înscrierii în Registrul Național Notarial de Evidență a Creditorilor Persoane Fizice și pentru formularea opoziției la partaj sau la donație, după caz.
Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 620 din 8 martie 2018 privind aprobarea Listei conturilor de venituri ale bugetului de stat în care se încasează suma din contul de TVA deschis de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 218/12.03.2018
În aceleași conturi vor achita obligațiile fiscale reprezentând TVA și persoanele înregistrate în scopuri de taxă care nu aplică acest mecanism.
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate