Mesaje din lumea afacerilor: opinii care, într-adevăr, contează

Mesaje din lumea afacerilor: opinii care, într-adevăr, contează

Numărul 5, 11-17 feb. 2020  »  Comentariul ediției

Teodor Brateș

O experiență relativ îndelungată a reconfirmat, la intervale calendaristice determinate pe baza unor serioase cercetări sociologice, valoarea certă a sondajelor de opinie desfășurate în rândurile întreprinzătorilor și managerilor de Institutul Național de Statistică și Banca Națională a României, precum și de companii internaționale specializate în conceperea și derularea unor asemenea investigații științifice. Aproape totdeauna marja de eroare a unor asemenea sondaje s-a aflat în jurul a 1%.

Am reamintit toate acestea, acum, la scurt timp după începutul anului 2020, deoarece elemente de strictă actualitate au dat și dau o mult mai mare greutate decât de obicei opiniilor exprimate din interiorul economiei reale, opinii referitoare la ceea ce se anticipează a se realiza în perioada imediat următoare. În acest context, nu credem că mai este necesar să se aducă argumente în sprijinul afirmației că au existat și există toate motivele posibile și probabile care să explice interesul deosebit față de cele dintâi sondaje din 2020 în rândurile exponenților lumii afacerilor.

Interesează, desigur, mai ales zonele de convergență a opiniilor și, tocmai de aceea, ne vom referi cu precădere la acestea.

În pofida multor incertitudini și chiar îngrijorări, este cvasiunanimă estimarea potrivit căreia – și în 2020 – România va înregistra un spor al produsului intern brut (PIB) în jurul a 4 procente. Opinia este bazată pe existența unor contracte, inclusiv cu partenerii externi,  care atestă, cu un înalt grad de probabilitate, că s-au creat premisele necesare pentru desfacerea volumului de bunuri și servicii, la prețuri curente, la nivelul obiectivului enunțat la nivel micro.

Desigur, sunt conștientizate și tensiunile, vulnerabilitățile, provocările legate de situația statelor cu care se operează cea mai mare parte a comerțului intercomunitar al României, dar și de evoluțiile interne referitoare la piața muncii, finanțarea firmelor private, mai ales prin credite bancare, ineficiența multor modele de business depășite fizic și moral, blocajele în calea guvernanței corporative și în materie de responsabilitate socială. Se manifestă tot mai evident și mai justificat voința de a contracara procesele și fenomenele enunțate și altele de același tip.

De aici, opinii consensuale referitoare la caracteristicile anului economico-social 2020. Astfel – simultan cu preocuparea de a se menține și consolida piețele de care dispun producătorii de bunuri și servicii – se conturează ca un obiectiv prioritar asigurarea forței de muncă (prin prisma numărului și nivelului de calificare) strict necesare în raport cu dinamica activității de profil. În acest sens, cei mai mulți întreprinzători și manageri intenționează să acționeze în două direcții convergente: prima – dimensionarea optimă a personalului, și a doua – creșterea salariilor și extinderea altor modalități de stimulare materială și morală a angajaților. Chiar dacă în anumite domenii se preconizează și angajarea de forță de muncă din alte țări, nota dominantă este conferită de politicile de resurse umane ale firmelor, politici bazate pe întărirea relațiilor contractuale cu instituțiile de învățământ profesional și superior tehnico-economic, perfecționarea instrumentelor interne de ridicare a pregătirii de specialitate, utilizarea instrumentelor de cointeresare despre care am vorbit.

Multe speranțe sunt puse pe seama băncilor în sensul orientării radicale a creditării spre economia reală, în condițiile accesării unui volum mai mare de fonduri europene nerambursabile. Nu este neglijat, desigur, nici ajutorul de stat, însă centrul de greutate al măsurilor preconizate se localizează în sfera managementului resurselor umane și materiale, prin promovarea tipurilor de business bazate pe conceperea și aplicarea unor planuri de afaceri care să-i includă, în vederea realizării de activități comune, pe acționari, angajați, clienți, comunități locale și la scara întregii societăți. Pe fond, este vorba despre conștientizarea faptului că pentru succesul fiecărei afaceri nu mai este suficientă obținerea eficienței pur economice, predilect sub forma maximizării profitului, ci se impune o deschidere largă spre mediul în care acționează fiecare firmă, mai ales prin identificarea și fructificarea intereselor convergente.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.