Mesajul Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, transmis de Larisa Otilia Papp, inspector general de stat adjunct – Inspecția Muncii
Numărul 27-28, 10-23 iul. 2024 » #ZNCR2024 - A XX-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român
Bună ziua! Mulțumim pentru invitația de a fi alături de dumneavoastră la acest moment aniversar. Eu sunt Inspector general de stat adjunct în domeniul relațiilor de muncă și nu spun întâmplător lucrul acesta, pentru că parteneriatul nostru este foarte important și din perspectiva domeniului nostru de activitate. Prin activitatea pe care o desfășurați, aveți o contribuție foarte importantă la o bună desfășurare și derulare a relației de muncă. Dumneavoastră sunteți cei care pentru o mare parte dintre angajatori, mai ales pentru întreprinderile mici și mijlocii, elaborați documentația aferentă raportului de muncă, de la încheiere, desfășurare, modificare, până la încetare. De asemenea, dumneavoastră sunteți cei care aveți o contribuție importantă în modul în care sunt stabilite și, pe cale de consecință, acordate drepturile salariale.
Deci, impactul dumneavoastră și conexiunea cu activitatea pe care o desfășurăm noi, pentru că noi, în principal, asta facem, verificăm modul în care angajatorul respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă. Acum vorbesc de relațiile de muncă, de unde sunt date de securitate în muncă și modul în care salariaților le sunt stabilite drepturile corect și le sunt acordate. De asemenea, noi suntem într-un parteneriat și în ceea ce privește lupta împotriva evaziunii fiscale, pentru diminuarea fenomenului de practicare și utilizare de către angajatori a muncii nedeclarate și a muncii subdeclarate. Dumneavoastră sunteți cei care nu doar întocmiți corect documentele aferente unei bune derulări a relației de muncă, dar sunteți cei care îi consiliați pe angajatorii dumneavoastră, care îi sfătuiți cu privire la o mai bună aplicare a legislației muncii și sunteți cei care în multe situații sunteți liantul dintre angajatori și ITM. Dumneavoastră sunteți cei pe care administratorul vă deleagă, vă împuternicește să vorbiți în numele lui la un control, să prezentați documentele și toate explicațiile necesare. De aceea, parteneriatul nostru este foarte important și eu îmi doresc o reactivare a acestui parteneriat la modul real.
Noi îl avem formalizat printr-un protocol încheiat cu mulți ani din urmă și este un lucru bun acesta, dar mi-aș dori o mai bună colaborare efectivă, reală, pentru ca împreună să contribuim până la urmă la un obiectiv comun.
Noi avem ca obiectiv o mai mare conformare la legislația muncii, dumneavoastră, de asemenea, nu aveți interesul să aveți probleme sau să generați printr-o eronată aplicare a legii, să generați probleme angajatorilor pentru care desfășurați activitatea. De asta, pe viitor, poate împreună vom programa, vom concepe împreună niște formule pentru ca feedback-ul dumneavoastră și informațiile pe care le puteți da și perspectiva dumneavoastră practică cu privire la modul în care se aplică legislația a cărei verificare noi o facem să se armonizeze cu perspectiva noastră. Pentru că numai printr-o bună colaborare acest lucru se poate întâmpla, astfel încât să avem și noi o viziune mai realistă cu privire la ceea ce se întâmplă real pe piața muncii și dumneavoastră, o mai corectă înțelegere a viziunii noastre și a modalității de interpretare și de aplicare a legislației. Noi vorbim acum de adaptarea profesiei de contabil și, în general, a întregii societăți, la digitalizare. Știți că și noi, Inspecția Muncii, avem în implementare două proiecte finanțate prin PNRR tocmai în acest scop, de a veni în întâmpinarea dumneavoastră, dar nu numai, în a flexibiliza și a eficientiza modul în care contribuabilul îndeplinește o serie de obligații pe care le are, raportat la legislație, față de instituția noastră, dar și în general. Mă refer acum la REGES online, care nu vine doar în întâmpinarea salariaților, care își vor putea genera si vizualiza întregul istoric al relației de muncă, fără a mai apela la angajator sau la ITM, dar din perspectiva facilitării demersului și activității de înregistrare și tot ce presupune asta, și din perspectiva dumneavoastră, pentru că multe dintre operațiunile acestea le faceți chiar dumneavoastră, profesioniștii contabili.
Și digitalizarea activității instituției, în principal a activității de control, care iarăși va avea ca beneficiu nu doar eficientizarea în interiorul instituții a întregului flux decizional, dar și din perspectiva relației cu cetățeanul, cu angajatorul și, evident, prin dumneavoastră, care sunteți interfața angajatorului în relația cu noi.
Profesionalismul și integritatea cu care vă desfășurați activitatea sunt foarte importante într-o bună desfășurare a relației de muncă, a raportului de muncă și în combaterea evaziunii fiscale generată de munca nedeclarată și subdeclarată.
Va urăm „La mulți ani”, putere de muncă, succes în realizarea obiectivelor și ne dorim o consolidare reală a colaborării dintre Inspecția Muncii și dumneavoastră. Vă mulțumim încă o dată!
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice