MF: Precizări privind implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislației referitoare la protecția datelor cu caracter personal
Telex » Știri 5 iulie, 14:57
Ministerul Finanțelor (MF) precizează, printr-un comunicat, că implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientă și sigură a informațiilor cu caracter personal.
După cum se știe, prin OUG 69/2024, Guvernul a reglementat extinderea utilizării Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2C, în sensul instituirii obligației persoanelor impozabile care emit facturi pe această relație de a le raporta în sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA și combaterea evaziunii fiscale. „Protecția datelor cu caracter personal este o necesitate imperativă în era digitală, în acest sens MF își reiterează angajamentul ferm de a respecta toate standardele naționale și europene în domeniu”, subliniază reprezentanții MF.
„În acest moment, cu toate că în forma actuală legislația e-Factura respectă Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF explorează modalități prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura”, se menționează în comunicat.
♦ Legislația în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR)
În contextul discuțiilor din spațiul public pe tema respectării GDPR, MF precizează că instituirea utilizării Sistemului RO e-Factura în relația B2C s-a realizat prin completarea OUG nr. 120/2021, actul normativ de bază care statuează regimul facturării electronice în România. Astfel, în conformitate cu prevederile art.14 și 15 din OUG nr.120/2021, prevederile actului normativ nu aduc atingere legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
„Subliniem că datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal. Totodată, modalitățile de publicare, în scopul asigurării transparenței și a tragerii la răspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul sistemului național privind factura electronică RO e-Factura trebuie să fie în concordanță cu scopul publicării și protecției sferei privateö, se arată în comunicat.
♦ Managementul datelor, cu păstrarea secretului fiscal
Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală asigură managementul datelor și informațiilor existente în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, cu păstrarea secretului fiscal, datele și informațiile din factura electronică fiind folosite exclusiv de MF și structurile subordonate, conform competențelor, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, cu respectarea secretului fiscal. „Prin urmare, cadrul legal în domeniul facturării electronice prevede, în clar, asigurarea condițiilor de ordin legislativ pentru respectarea prelucrării datelor cu caracter personal. Totodată, precizăm că în relația cu ANAF, persoanele fizice române se identifică prin codul numeric personal (CNP), iar persoanele fizice străine se identifică prin numărul de identificare fiscală (NIF) atribuit de administrația fiscală. Codul numeric personal este identificator fiscal al persoanei fizice, conform art.82 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, atât în relația cu organul fiscal, cât și cu celelalte sisteme de asigurare socială (CNPP, CNAS etc). Pe de altă parte, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris în alte declarații fiscale depuse de către persoanele juridice (de ex. Declarația 112 depusă de angajator conține informații cu privire la sumele plătite angajaților, inclusiv codul numeric personal al acestora)”, menționează comunicatul.
Potrivit MF, în conformitate cu art.11 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, toate informațiile furnizate organului fiscal indiferent că acestea provin din declarații fiscale, facturi, bonuri fiscale etc. intră sub incidența secretului fiscal, iar personalul din cadrul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu.
Și în prezent, potrivit dispozițiilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru fiecare beneficiar de venit la administrația fiscală competentă conform regulilor fiscale prevăzute pentru categoria de venit. Astfel, în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, plătitorii au obligația să completeze și să depună Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la termenul de plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, inclusiv.
De asemenea, Codul fiscal prevede că plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului pe veniturile persoanei fizice au obligația să depună o declarație (D205) privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plătitorilor de venituri care au obligația depunerii Declarației - D112.
Sunt de menționat, cu titlu de exemplu, prevederile art. 147 alin. (17)-(22) din Codul fiscal, conform cărora evidența obligațiilor de plată a contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori și asimilații acestora se ține pe baza codului de identificare fiscală, iar cea privind contribuția de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale, potrivit legii, pe baza codului numeric personal sau pe baza numărului de identificare fiscală, după caz. Declarația (D112) cuprinde cel puțin următoarele informații: a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declarația; b) codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal, după caz; c) numele, prenumele și datele privind calitatea de asigurat; d) date referitoare la raporturile de muncă și activitatea desfășurată; e) date privind condițiile de muncă; f) date privind venituri/indemnizații/prestații.
Totodată, formularele de declarații fiscale conțin informația ”Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice