MF propune noi modificări la Codul fiscal; amendamentele vizează Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată

MF propune noi modificări la Codul fiscal; amendamentele vizează Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată

Numărul 9, 12-18 mar. 2025  »  Direct de la sursă

Ministerul Finanțelor (MF) a lansat în consultare publică un proiect de OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, documentul a fost elaborat în contextul obligației instituite în sarcina statelor membre ale Uniunii Europene de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici, precum și ale articolului 1 punctele 1 și 2 și articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542 a Consiliului din 5 aprilie 2022 de modificare a Directivelor 2006/112/CE și (UE) 2020/285 în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată, precum și obligația de a comunica Comisiei dispozițiile naționale adoptate în acest sens.

Prin proiectul publicat astăzi în transparență decizională se propun o serie de amendamente la Titlul VII din Codul fiscal - Taxa pe valoarea adăugată.

Avându-se în vedere obligația de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285, care reglementează posibilitatea întreprinderilor mici de a aplica regimul special de scutire și în alte state membre decât cel în care sunt stabilite, se propune implementarea unor reguli care vor permite persoanelor impozabile stabilite în România să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în alte state membre, respectiv persoanelor impozabile stabilite în alte state membre să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în România.

De asemenea, se propune transpunerea prevederilor articolului 1 punctele 1 și 2 și articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542, care vizează, în principal, modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală, pentru a se asigura impozitarea în statul membru de consum, astfel încât serviciile prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită. Totodată, se propune modificarea art. 291 alin. (2) lit. r) și s) și alin. (3) lit. b) din Codul fiscal pentru a se evidenția că România nu a făcut uz de opțiunea prevăzută de Directiva 2022/542, potrivit căreia statele membre pot aplica cote reduse de TVA pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală.

În vederea compatibilizării legislației naționale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, avându-se în vedere solicitarea adresată autorităților române de Comisia Europeană cu privire la furnizarea de informații referitoare la aplicarea cotei zero de TVA pentru operațiunile efectuate către entitățile nonprofit și către societățile deținute integral de către acestea, transmisă prin intermediul platformei EU Pilot (dosarul EUP(2024)10742), prin noul proiect de OUG se propune eliminarea scutirilor de TVA cu drept de deducere aplicabile pentru operațiunile prevăzute la art. 294 lit. a) - b1 ) din Codul fiscal. De asemenea, se propune introducerea unor măsuri tranzitorii în vederea acordării posibilității persoanelor care au efectuat achiziții de bunuri și servicii pentru care faptul generator de taxă a intervenit în perioada în care a fost aplicabilă scutirea de TVA de a cere restituirea taxei aferente.

Potrivit reprezentanților MF, „transpunerea în legislația națională a Directivei (UE) 2020/285 va avea un impact favorabil asupra mediului de afaceri, întrucât reduce sarcinile administrative pentru întreprinderi mici, ceea ce va contribui la crearea unui mediu fiscal care să faciliteze creșterea întreprinderilor și dezvoltarea comerțului transfrontalier”.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.