MF propune un Program Național pentru Sprijinul Marii Industrii; programul se va derula pe o perioadă de 6 ani și va presupune fonduri de 1 miliard de euro

MF propune un Program Național pentru Sprijinul Marii Industrii; programul se va derula pe o perioadă de 6 ani și va presupune fonduri de 1 miliard de euro

Numărul 44, 6-12 nov. 2024  »  Direct de la sursă

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat în transparență decizională, înființarea Programului Național pentru Sprijinul Marii Industrii (PNSMI). Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul, prevederile actului normativ sunt de natură să eficientizeze cheltuirea sumelor provenite din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și sunt în concordanță cu Directiva 2003/87/CE revizuită. „Neadoptarea prezentului act normativ va conduce la scăderea aportului adus de industria prelucrătoare atât la formarea brută de capital fix, cât și la scăderea valorii adăugate la nivelul economiei naționale. De asemenea, o altă consecință a neadoptării prezentului act normativ este imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră aferente sectorului aviație, precum și limitarea accesului celorlalți beneficiari eligibili la aceste fonduri”.

Conform inițiatorilor proiectului, acesta vizează înființarea PNSMI, care are drept scop sprijinul industriei prelucrătoare care desfășoară activități cărora li se aplică prevederile Directivei 2003/87/CE, cu modificările și completările ulterioare, incluse în Anexa I la Directivă, în conformitate cu normele privind ajutorul de stat, prin modificarea art.10 din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv redistribuirea sumelor obținute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Valoarea PNSMI este de 1 miliard de euro. Programul se va derula pe o perioadă de 6 ani, pentru finanțarea investițiilor care conduc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și care se situează sub valorile de referință relevante pentru alocarea cu titlu gratuit prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei, cu respectarea regulilor privind ajutorul de stat.

De asemenea, avându-se în vedere că, începând cu 1 ianuarie 2025, certificatele aferente sectorului aviație și instalațiilor staționare nu se vor mai licita separat, precum și faptul că scopurile pentru utilizarea sumelor sunt aceleași, conform art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE este necesară abrogarea art. 11 din OUG nr.115/2011.

În contextul în care Ministerul Finanțelor este instituția desemnată de România ca Adjudecător în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră EU ETS și îndeplinește cu succes acest rol unic pentru România, de la debutul proceselor de licitații în România (anul 2012) și până în prezent, este necesară modificarea art.3 alin.(1) din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare. În plus, având în vedere modificarea termenului de raportare către Comisia Europeană a modului de utilizare a sumelor obținute din licitarea certificatelor la 31 iulie, urmează să se modifice art. 13 din OUG nr.115/2011.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.