Ministrul Educației Naționale, Pavel Năstase, a aprobat, prin ordin, noile programe școlare pentru ciclul gimnazial. „Programele pentru gimnaziu continuă abordarea dezvoltării curriculare din învățământul primar și se axează pe formarea competențelor-cheie. Opțiunea pentru utilizarea competențelor-cheie ca repere în stabilirea profilului de formare a reprezentat o decizie de politică educațională în acord cu Legea educației și cu tendințele europene în domeniu”, a declarat ministrul.
Principalele elemente de noutate ale programelor școlare pentru ciclul gimnazial sunt următoarele:
1. Crearea unor premise pentru o concepție curriculară unitară și coerentă la nivelul întregului învățământ preuniversitar. Mai exact, în ciclul gimnazial este continuat modelul de proiectare curriculară pe competențe implementat deja în învățământul primar.
2. Structurare din perspectiva modului în care fiecare disciplină de studiu poate contribui la realizarea profilului de formare a absolventului de gimnaziu.
3. Accentul este pus pe dobândirea de competențe: în acest mod este depășită abordarea centrată exclusiv pe acumularea de cunoștințe/conținuturi ale învățării, oferind elevilor oportunități pentru transferul și mobilizarea cunoștințelor și a abilităților în contexte variate de viață.
4. Competențele prevăzute pentru fiecare an de studiu sunt corelate cu o varietate de exemple de activități de învățare. În acest context, cadrele didactice au libertatea de a utiliza exemplele de activități de învățare pe care le propune programa școlară, de a le completa sau de a le înlocui, astfel încât acestea să asigure un demers didactic adecvat situației concrete de la clasă.
5. Conform Legii educației, programele acoperă doar 75% din timpul de predare-învățare-evaluare, cadrele didactice având în plus la dispoziție 25% din timpul alocat disciplinei pentru diversificarea și adaptarea situațiilor de învățare, în acord cu nevoile, interesele și aptitudinile fiecărui elev.
6. Noile programe școlare reprezintă un sprijin consistent pentru cadrele didactice. Potrivit noii structuri, secțiunea de sugestii metodologice este mai dezvoltată și include recomandări referitoare la proiectarea didactică, la strategiile didactice și la metodele care contribuie predominant la realizarea competențelor. Sugestiile metodologice au rolul de a orienta cadrele didactice în utilizarea programei școlare pentru realizarea activităților de predare-învățare-evaluare, în concordanță cu specificul disciplinei și cu particularitățile de vârstă ale elevilor.
„Procesul de elaborare a acestor programe a debutat după adoptarea, în luna aprilie 2016, a noului plan-cadru și a presupus, de asemenea, în premieră, constituirea transparentă, prin apel public, a grupurilor de lucru pentru toate disciplinele de gimnaziu”, precizează Ministerul Educației Naționale, într-un comunicat.
Totodată, a fost semnat și ordinul de ministru privind completarea stocurilor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2017-2018, prin achiziționarea manualelor școlare retipărite. În acest sens au fost repartizate inspectoratelor școlare județene fondurile necesare pentru retipărirea manualelor școlare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2017-2018. Data-limită pentru finalizarea acestei activități care presupune distribuția manualelor școlare în unitățile de învățământ este 14 iulie 2017.
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate