Ministrul Agriculturii: Oportunitatea care ni se oferă prin strategia Green Deal este de a dezvolta piața publică locală
Telex » Știri 18 noiembrie 2020
O
Astfel, în Legea nr. 69/2016, a fost introdus un articol care spune că „achiziţiile publice ecologice sunt acelea care îndeplinesc criterii ecologice şi care au un impact redus asupra mediului”, iar în cazul alimentelor este vorba despre lanţul scurt de aprovizionare, unde au fost introduse produsele certificate, atestate şi recunoscute de schemele de calitate naţională şi/sau europeană.
„Şi am mai făcut un pas, pentru că la Comisie, în afară de cele şapte produse IGP, nu erau notificate şi alte scheme de calitate, iar ca să putem modifica legislaţia am notificat schema de calitate produs tradiţional, unde avem 521 de produse. Am notificat la CE reţeta consacrată, produsul montan, produsul local şi sunt în curs de evaluare calitatea premium şi calitatea garantată. Toate aceste scheme de calitate ne permit să promovăm produsele tradiţionale, locale oriunde, fără să fim în pericol de infringement, şi să dăm posibilitatea primăriilor, consiliilor locale, consiliilor judeţene ca pentru toate achiziţiile publice – este o piaţă de câteva miliarde de euro, care a fost neglijată până acum – să aibă posibilitatea local să facă achiziţii de la producătorii locali, pe aceste criterii: scheme de calitate şi lanţ scurt de aprovizionare, adică achiziţii de produse şi servicii ecologice atunci când legislaţia permite. Asta am făcut pentru producătorii români, pentru a consolida poziţia micului producător şi a micului procesator în acest lanţ valoric, unde, din nefericire, a fost dintotdeauna cel mai firav. Modificările le-am făcut în spiritul european”, a explicat ministrul.
Adrian Oros a subliniat că până în prezent aceste achiziţii se făceau doar pe SEAP fără să poată fi favorizaţi producătorii locali. El dat exemplul unei achiziţii de mere de anul trecut, unde din cei 70 de furnizori pentru acest program „32 nu numai ca nu erau locali, dar erau din alte ţări”.
„Noi am estimat că piaţa publică locală din România este de peste 7 miliarde de euro – grădiniţe, cantine – şi este păcat să-i cheltuim cu produse din afară, dacă avem posibilitatea legală, cum fac şi alte state demult, de a cheltui cu producătorii lor”, a concluzionat Adrian Oros.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expozițiile, gazde primitoare pentru arte și profesii
Voluntariatul, act de voință în sprijinul culturii și artei