Ministrul Agriculturii: Până în 2027 va fi realizat Canalul Siret-Bărăgan până la kilometrul 23

Ministrul Agriculturii: Până în 2027 va fi realizat Canalul Siret-Bărăgan până la kilometrul 23

Telex » Știri 3 august 2022  

Canalul Siret-Bărăgan va fi realizat în următorii patru ani până la kilometrul 23, o investiție de anvergură, cu foarte multe lucrări, dar care „va scoate din ghearele secetei” suprafețele de teren din zona respectivă, susține ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Petre Daea. „Canalul Siret-Bărăgan este un obiectiv de actualitate și am pornit pe drumul realizării acestei investiții. Suntem la faza de notă conceptuală, știm foarte bine că termenele acestea sau mai bine zis etapele de pregătire a unei investiții pe care trebuie să le parcurgem cer timp între nota conceptuală și ordinul de începere a lucrărilor. Canalul nu îl putem face decât până la kilometrul 23. Am stabilit să-l facem pe porțiuni, pentru că altfel nu avem cum, iar până în anul 2027 vrem să îl facem până la kilometrul 23. Este o investiție de anvergură. Acum el este finalizat până la kilometrul 5,2 și de aici încolo sunt foarte multe lucrări de făcut, cu volume mari de muncă”, a declarat, pentru Agerpres, Petre Daea.

Întrebat la cât s-ar ridica costurile pentru realizarea acestei investiții, oficialul MADR a precizat că există o estimare, dar ar prefera să nu avanseze cifre deocamdată: „Este o estimare, dar n-aș vrea să spun suma, pentru că acest proiect de mare anvergură are două etape de abordare. Prima etapă de abordare este aceea până la kilometrul 50 și asta va dura un timp, pentru că până acolo există proiect, există analize, iar de la kilometrul 50 până la kilometrul 191, practic până la vărsarea sa în Dridu (lacul Dridu n.r.), nu am găsit vreo documentație tehnică. Am discutat și cu proiectantul care a fost în echipa de proiectare pentru acest mare obiectiv al țării, dar nu a fost realizat un proiect în această direcție. Noi acum, practic, o luăm din aproape în aproape și fiind obiectiv stabilit prin lege trebuie să-l îndeplinim: până la kilometrul 23 să terminăm până în 2027”.

În opinia sa, realizarea acestei investiții ar asigura irigarea prin udare gravitațională pe partea stângă a canalului, fiind „o posibilitate de a scoate din ghearele secetei suprafețele din zona respectivă”. „Această lucrare ne-ar asigura irigarea prin udare gravitațională pe partea stângă a canalului, știindu-se că acest canal este făcut în rambleu. O lucrare extraordinar de importantă și ingenios gândită de către proiectanți și va fi o posibilitate de a scoate din ghearele secetei suprafețele din zona respectivă”, a subliniat ministrul.

Petre Daea a reiterat că sistemul de irigații este un sector de mare importanță pe care îl urmărește cu foarte mare atenție. „Investițiile în sistemul de irigații reprezintă o preocupare prioritară în activitatea mea, sau mai bine zis reprezintă un obiectiv pe care eu îl urmăresc cu foarte multă atenție și am angajat toate structurile responsabile pentru realizarea Planului Național de Irigații să acționăm în așa fel încât să ne îndeplinim obiectivul pe care l-a stabilit Parlamentul României pentru reabilitarea și extinderea sistemului de irigații pe 2,6 milioane hectare până în 2027. Avem și banii necesari: 1,5 miliarde de euro prevăzuți prin lege și iată că avem și instrumentul legal și în același timp și obligativitatea de a face pentru a pune într-un confort hidric suprafețele posibil de irigat”, a explicat oficialul.

Potrivit sursei citate, în această săptămână se va aproba prin Hotărâre de Guvern desfășurarea programului de investiții în sectorul de irigații. „Noi am pregătit și tabloul de comandă, de desfășurare practic a acestor investiții în România. Știm de această dată care sunt obiectivele, știm în această dată care sunt etapele pe care trebuie să le parcurgem, știm în această dată când începem pentru fiecare obiectiv în parte, în așa fel încât să putem urmări executarea lui în teren”, a adăugat Petre Daea.

Nu în ultimul rând, ministrul a transmis că în Planul Național Strategic a fost cuprinsă suma de 500 de milioane de euro pentru reabilitarea sistemului secundar de irigații și pentru realizarea de sisteme locale în așa fel încât să fie folosite toate resursele de apă pe care le avem, dar respectându-se principiile de reducere a consumului de energie și de eliminare a pierderilor de apă.

„Din acest punct de vedere obiectivele de investiții se derulează în această direcție, impermeabilizându-se canale de distribuție sau canalele de aducțiune, iar fermierii prin măsura aceasta de reabilitare a sistemului secundar, care este alimentată cu bani europeni, spuneam de 500 de milioane de euro, să poată să se doteze cu instalațiile necesare în așa fel încât să putem aduce apa la plante și s-o valorificăm în producție, eliminându-se pierderile de orice fel”, a adăugat ministrul.

Canalul Siret-Bărăgan este un proiect început în anul 1986 pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu, care urma să aducă apele din râul Siret către câmpurile Bărăganului. Canalul trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, o lățime la bază de 20 de metri și o adâncime de 7 metri. Construirea canalului urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.

În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiție de 3,5 miliarde de euro. Finalizarea lui ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.