Modificările la Ghidul privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în instituțiile de învățământ superior în perioada pandemiei de COVID-19, publicate în Monitorul Oficial

Modificările la Ghidul privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în instituțiile de învățământ superior în perioada pandemiei de COVID-19, publicate în Monitorul Oficial

Telex » Știri 1 octombrie 2020  

A fost publicat în Monitorul Oficial nr. 893 din 30 septembrie 2020 Ordinul comun nr. 5.650/1.670/2020 al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii privind modificarea Ordinului ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2. Actul normativ modifică Ghidul privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în instituțiile de învățământ superior în perioada pandemiei de COVID-19 şi îl înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din acest ordin.

Potrivit noului document, măsurile de protecție în instituțiile de învățământ superior, în contextul epidemiologic al infectării cu SARSCoV-2, includ:

Organizarea spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice

- Organizarea circuitelor în interiorul instituției de învățământ superior prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite“ de intrare, deplasare în interiorul instituției de învățământ superior și de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanțe fizice între studenți/cursanți. Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc.). Vor fi limitate întâlnirile între studenți/cursanți, prin stabilirea unor zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică. Ușile vor fi menținute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, ușile de incendiu neutilizate vor fi menținute închise). Ușile sălilor în care se desfășoară activități didactice vor fi menținute deschise până la sosirea tuturor studenților/ cursanților.

- Organizarea sălilor în care se desfășoară activități didactice. Între măsurile avute în vedere sunt următoarele: sala în care se desfășoară activități didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/ cursanților în instituția de învățământ va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică între studenți/cursanți, ceea ce implică următoarele: eliminarea mobilierului care nu este necesar și/sau dispunerea mobilierului astfel încât să fie obținută distanțarea de minimum 1 m între studenți/cursanți sau montarea de separatoare transparente în situația în care distanțarea nu este posibilă; separatoarele vor fi montate doar pe laturile unde nu se asigură distanțarea de 1 m între studenți/cursanți; stabilirea modului de așezare în săli în funcție de configurația fiecărei săli și de numărul de studenți/cursanți dintr-o formație de studiu; amplasarea se va face astfel încât studenții/cursanții să nu stea față în față; va fi păstrată componența formațiilor de studiu. Studentul/Cursantul va putea schimba formația de studiu în perioada semestrului doar în situații justificate. Contactul între studenții/cursanții din formațiile de studiu diferite va fi evitat; vor fi limitate, pe cât posibil, deplasările în sala în care se desfășoară activități didactice sau de cercetare pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ; întâlnirile dintre studenți/cursanți vor fi limitate în perimetrul sălii, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulație în interiorul sălii, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea; va fi asigurată aerisirea sălilor în care se desfășoară activități didactice înainte de sosirea studenților/cursanților, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 de minute, apoi în timpul pauzelor dintre activitățile didactice, minimum 10 (zece) minute, la începutul și la finalul zilei; studenții/cursanții și personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ, cât și în timpul pauzelor, precum și în toată perioada în care se află în interiorul clădirii instituției de învățământ superior.

- Organizarea curților interioare/spațiilor exterioare clădirilor care aparțin instituțiilor de învățământ superior: organizarea mobilierului exterior, acolo unde este cazul, astfel încât să se asigure distanțarea fizică; curțile interioare/spațiile exterioare clădirilor care aparțin instituțiilor de învățământ superior, acolo unde se adună, de regulă, persoane din cadrul comunității, vor fi curățate periodic, înaintea începerii activităților didactice.

Organizarea accesului în instituția de învățământ superior. Sunt incluse următoarele măsuri: distanțarea fizică va fi menținută la intrare, prin luarea măsurilor necesare: panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanțare, bariere etc; se recomandă intrarea eșalonată la intervale orare stabilite, în funcție de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc.); este recomandată intrarea prin mai multe uși de acces pentru a reduce fluxul de studenți/cursanți; în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de învățământ este esențială; vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc.); căile de acces de tip poartă, ușă sau intrare prevăzută cu turnichet vor fi menținute deschise în timpul primirii studenților/cursanților, pentru a limita punctele de contact; va fi asigurată comunicarea cu studenții/cursanții, în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare.

♦ Stabilirea programului orar de desfășurare a activităților didactice

- Organizarea procesului de învățământ va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, desfășurarea activităților didactice modular, astfel încât să se optimizeze timpul petrecut în spațiu închis, să se asigure aerisirea spațiilor și să se evite aglomerările la intrare și ieșire în pauze;

- Acțiuni de prevenție în timpul pauzelor: intervalele aferente pauzelor dintre activitățile didactice vor putea fi stabilite în mod eșalonat pentru fiecare formație de studiu în parte, acolo unde este posibil; va fi evitată crearea de grupuri de studenți/cursanți din formații de studiu diferite; studenții/cursanții nu vor consuma în comun alimente sau băuturi și nu vor schimba între ei obiectele de folosință personală (telefoane, tablete, instrumente de scris);

- Organizarea și desfășurarea practicii de specialitate: desfășurarea practicii de specialitate la sediul/punctul de lucru al persoanei juridice se organizează conform reglementărilor specifice, iar desfășurarea practicii pedagogice se organizează conform reglementărilor specifice din învățământ; va fi limitată la minimum utilizarea de materiale didactice de către mai mulți studenți/cursanți și vor fi prevăzute modalități de dezinfectare adaptate; vor fi organizate activități individuale pentru a evita schimbul de materiale; atunci când grupe diferite de studenți/cursanți se succedă în laboratoare/spații de desfășurare a practicii de specialitate, vor fi realizate curățenia și dezinfecția suprafețelor, echipamentelor și a materialelor cu care studenții/cursanții intră în contact, după fiecare formație de studii;

- Organizarea examenelor. Fiecare instituție de învățământ superior va decide modalitatea de organizare a examenelor, cu respectarea regulilor generale privind accesul, fluxurile de circulație și distanțarea fizică. Cazurile în care temperatura studentului depășește 37,3ºC vor fi soluționate punctual fie prin reprogramare, fie prin asigurarea unui spațiu separat destinat examinării studentului.

♦ Măsuri de protecție la nivel individual.

- Purtarea măștii de protecție: este obligatorie purtarea de către toți studenții/cursanții și de către întreg personalul instituției de învățământ superior a măștii de protecție în sălile în care se desfășoară activități didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ superior, în spațiile secretariatului/departamentului/decanatului/rectoratului/ altor compartimente funcționale din cadrul instituției de învățământ superior, în timpul deplasării în instituția de învățământ superior și în timpul pauzelor dintre activitățile didactice (atunci când se află în interior); atunci când nu este asigurată distanța de minimum 1 m între studenți/cursanți este obligatorie purtarea de către toți studenții/cursanții a măștii de protecție în timpul pauzelor în aer liber, precum și în spațiile aglomerate; schimbul măștii de protecție între persoane este interzis; pentru instituțiile de învățământ superior vocaționale (canto, actorie, instrumente muzicale de suflat), studenții pot renunța temporar la masca facială atunci când interpretează actul artistic, cu condiția asigurării unei distanțe fizice de minimum 3 m între persoane.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.