Ne adaptăm la exigențele erei digitale, astfel încât să ținem pasul cu cerințele actuale și de perspectivă ale pieței serviciilor contabile

Ne adaptăm la exigențele erei digitale, astfel încât să ținem pasul cu cerințele actuale și de perspectivă ale pieței serviciilor contabile

Numărul 15-16, 25 aprilie - 8 mai 2017  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Laviniu Buda, expert contabil, expert evaluator, membru al Filialei CECCAR Bihor

Alexandra Rizea: Vă rugăm să le împărtășiți cititorilor momentele cele mai importante ale parcursului dvs. profesional. În acest context prezintă, neîndoios, interes modul în care a evoluat propria carieră, inclusiv în calitate de membru al CECCAR.

Laviniu Buda: În momentul în care am promovat examenul de licență și am absolvit Facultatea de Științe Economice, în anul 2000, nu aveam intenția de a mă îndrepta spre profesia contabilă și, probabil, cel mai important, sau cel puțin primul pas făcut spre profesia contabilă, a fost undeva prin primăvara anului 2005, când am decis să-mi folosesc timpul de după serviciu în firma unui fost coleg de facultate, care avea calitatea de expert contabil. Aici am fost un fel de practicant o perioadă de trei ani, după care am devenit asociatul lui în una dintre firmele de profil pe care le deținea. Momentul în care am simțit cel mai aproape pulsul profesiei a fost toamna anului 2005, când mi-am schimbat locul de muncă, devenind unul dintre angajații Filialei Bihor a Corpului. În anul 2009 am promovat examenul de aptitudini, devenind expert contabil, iar din 2010 am început să dezvolt propriul cabinet de expertiză contabilă. În 2016 am luat o decizie pe care o consider foarte importantă, și anume aceea de a-mi concentra toate resursele, cunoștințele și capacitatea de muncă exclusiv în vederea dezvoltării cabinetului propriu. Acum, la aproximativ 6 luni de când am devenit integral liber-profesionist contabil, pot spune, fără nicio urmă de îndoială, că îmi împlinesc un vis, acela de a fi expert contabil în deplinătatea puterilor mele, oferindu-mi, prin decizia enunțată, șansa de a dovedi, prin forțe proprii, capacitatea de a obține performanțe.

Cum apreciați schimbările care au intervenit de-a lungul anilor în exercitarea profesiei contabile în contextul evoluției economice a județului Bihor și, în general, al mersului economiei românești în perioada tranziției?

Având în vedere că, timp de 11 ani, am fost angajat al Filialei CECCAR Bihor și timp de opt ani am profesat și independent, am avut posibilitatea să observ, să cunosc, pe lângă problemele, dificultățile proprii, modul în care numeroși colegi de breaslă s-au confruntat, la rândul lor, cu situații care au impus soluții specifice, dar și unele cu un caracter mai general. Evident, evoluția economiei în profil teritorial și la scară națională a influențat în mod semnificativ și schimbările intervenite în exercitarea profesiei contabile. Pledez pentru viziuni strategice, pentru stabilitate și predictibilitate drept condiții obligatorii pentru progresul economic și social. În ceea ce privește evoluția economică a județului Bihor – care este una dintre porțile spre Vest –, chiar dacă a atras în ultimii ani investitori în toate domeniile, este, în opinia mea, încă departe de a-și atinge potențialul real. Tocmai pentru a ridica gradul de valorificare a acestui potențial, atât la nivel individual, cât și la nivelul filialei, am acționat pentru fructificarea avantajelor comparative și competitive ale zonei. Este limpede că dezvoltarea continuă a județului va aduce un plus și pe piața serviciilor contabile. Ceea ce trebuie, însă, să conștientizăm este că progresele în exercitarea profesiei, la fel ca dezvoltarea județului și – de ce nu – a țării, depind și de umărul pus de fiecare dintre noi individual, dar și împreună, ca membri ai filialei, ca membri ai Corpului nostru profesional, în ansamblul său.

În ce măsură activitățile inițiate de Filiala CECCAR Bihor au influențat activitatea dvs. profesională, ca, de altfel, și a colegilor din întreaga filială?

Activitățile Filialei CECCAR Bihor, prin cursuri, întâlniri lunare, mese rotunde tematice, cu invitați din instituțiile publice cu care avem interacțiuni permanente în exercitarea profesiei, au facilitat nu doar accesul nostru la informații, în speță la noutățile legislative, la datele statistice referitoare la evoluțiile economico-sociale în profil teritorial, ci au asigurat și o apropiere între reprezentanții acestor instituții și membrii filialei. Pornind și de la întrebarea anterioară, cred că una dintre cele mai relevante acțiuni ale filialei Bihor în sprijinul membrilor este organizarea ședințelor lunare de lucru, în cadrul cărora participă totdeauna reprezentanți ai ANAF, precum și ai altor instituții publice. Aceste ședințe ne oferă prilejul de a cunoaște operativ noutățile legislative, de a afla, de la surse calificate, motivația unor reglementări și, în același timp, permit invitaților noștri să cunoască direct de la noi problemele cu care ne confruntăm, odată cu formularea de propuneri menite să îmbunătățească relațiile reciproce, în general calitatea mediului de afaceri. Este important de relevat că asemenea reuniuni se constituie și în utile schimburi de experiență între membrii filialei. În ceea ce privește cursurile de pregătire profesională, membrii filialei noastre au apreciat totdeauna calitatea expunerilor, susținute de lectori cu experiență nu doar teoretică, ci și practică, faptul fiind confirmat și de numărul mare de colegi care participă la acestea.

Cum evaluați în momentul de față raporturile dintre profesioniștii contabili din județ și autoritățile locale, asociațiile și organizațiile patronale, alte structuri socioprofesionale?

Așa cum am mai precizat, prin activitățile organizate de filiala Bihor, cu invitați din instituțiile și autoritățile publice locale, s-a asigurat o apropiere între noi, cu efecte benefice în realizarea obiectivelor comune. Pe lângă acțiunile periodice de instruire, trebuie să amintesc și organizarea anuală a Zilei Naționale a Contabilului Român, manifestare la care întotdeauna au participat în număr mare reprezentanți ai instituțiilor publice din județul Bihor. Pot spune că profesioniștii contabili din județul nostru au avut și au o relație foarte bună cu autoritățile locale.

Cum vă este, desigur, cunoscut, orientările stabilite la cel de-al XXI-lea Congres al Profesiei Contabile pun accentul pe răspunsurile individuale și colective la oportunitățile și provocările erei digitale. Cum acționați dvs. personal și membrii filialei în această direcție?

La capitolul legat de era digitală și răspunsul profesiei contabile la provocările ei sunt multe de spus. Așa cum a subliniat și dl președinte, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, în cadrul lucrărilor Congresului profesiei din anul trecut, tehnologia informației și comunicației nu mai este o opțiune pentru profesia noastră, ci este o necesitate. Pentru mine, personal, sprijinul oferit de softurile de contabilitate, gestiune, salarizare și faptul că m-am perfecționat permanent în utilitarele oferite de office – în speță word, excel sau powerpoint – sunt vitale în activitatea de zi cu zi, nu doar de acum, ci încă de la începuturile activității mele ca profesionist contabil. De exemplu, pentru a gestiona cât mai bine, cât mai rapid activitatea fiecărui client – întrucât era digitală este și o eră a vitezei – am ales să utilizez trei softuri contabile și de gestiune diferite, în funcție de diverse criterii, ținând cont că pentru unii dintre clienții noștri sunt deosebit de importante informațiile financiar-contabile și interpretarea documentelor de sinteză contabilă. De aceea urmărim ca și aceste informații să le fie puse la dispoziție în timp util, iar calitatea serviciilor oferite de noi să fie etalonul a ceea ce ne recomandă ca profesioniști, în adevăratul înțeles al cuvântului. Avem acum la dispoziție, de la marea majoritate a furnizorilor de softuri contabile, diverse variante de lucru în sistem client-server, prin rețele VPN sau remote control, ceea ce ne facilitează accesul, în timp real, la informațiile de care avem nevoie de la clienții noștri și face posibil feedbackul rapid din partea noastră. De o bună perioadă de timp avem și avantajul că este posibilă și relația de la distanță cu instituțiile statului, în speță cu ANAF. Cu alte cuvinte, tehnologia a evoluat și în sprijinul nostru, o avem la dispoziție, serviciile contabile s-au schimbat și s-au diversificat de-a lungul timpului, așa că fiecare dintre noi ar trebui să se adapteze, să investească în tehnologie, fără de care nu putem ține pasul cu cerințele actuale și de perspectivă ale pieței serviciilor contabile.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.