Noul model al Declarației 112, publicat în Monitorul Oficial

Noul model al Declarației 112, publicat în Monitorul Oficial

Numărul 19-20, 19 mai - 1 iun. 2020  »  Curier legislativ

Formularul 112 a fost modificat recent prin ordin comun al ministrului finanțelor publice, ministrului muncii și protecției sociale și ministrului sănătății și publicat în Monitorul Oficial joi, 21 mai a.c.

Potrivit referatului de aprobare ce a însoțit Ordinul 1.942/979/819/2020 în varianta de proiect, modificările aduse Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate vizează armonizarea modelului și conținutului Formularului 112 cu actele normative adoptate recent în domeniul protecției sociale, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS – CoV-2, precum și cu cele din domeniul fiscal.

Astfel, așa cum am informat anterior, într-un articol publicat recent în CECCAR Business Magazine, au fost efectuate următoarele modificări în ceea ce privește Declarația 112:

  • eliminarea casetelor referitoare la veniturile lunare realizate de persoanele fizice în baza contractului individual de muncă, sub nivelul salariului minim brut pe țară, pentru care contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate s-au datorat de către angajator în numele angajatului la o bază de calcul echivalentă cu salariul minim brut pe țară;
  • eliminarea casetelor în care se evidențiază facilitățile din domeniul construcțiilor care au fost necesare numai pentru declararea veniturilor din salarii și asimilate salariilor, realizate în luna iulie 2019, de către persoanele fizice prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, conform OUG nr. 114/2018 și OUG nr. 43/2019;
  • introducerea unor noi casete în Anexa nr. 1.2 – Anexa asigurat – Secțiunile B și C, în conformitate cu dispozițiile OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare și ale Legii nr. 19/2020, cu modificările și completările ulterioare, respectiv introducerea în Nomenclatorul „Tip asigurat” din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi tipuri de asigurați, după cum urmează:

a) salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută de Legea nr. 19/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru care se acordă un tratament fiscal diferit de cel al veniturilor din salarii și asimilate salariilor;

b) salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XI alin. (1) din OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, suportată din bugetul asigurărilor de șomaj pentru care nu se acordă facilitățile fiscale prevăzute la art. 60, art. 1381 și art. 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal;

c) salariat care beneficiază de indemnizația suplimentară prevăzută la art. XI alin. (11) din OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, suportată de angajator din fondul de salarii pentru care se acordă, după caz, facilitățile fiscale prevăzute la articolele menționate mai sus din Codul fiscal;

d) persoană fizică ce desfășoară activități în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și institutelor culturale românești din străinătate, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din cap. IV secțiunea a 3-a al anexei nr. IV la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, care nu datorează contribuții sociale obligatorii;

e) membru cooperator, salariat în baza convenției individuale de muncă, prevăzută de Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XV din OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, dar pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor din salarii și asimilate salariilor prevăzut la art. 78 din Codul fiscal;

f) persoane fizice care realizează venituri din activități independente, în baza contractelor de activitate sportivă, care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XV alin. (2) din OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, suportată din bugetul de stat;

g) persoane fizice care realizează venituri din activități independente, în baza contractelor de activitate sportivă, care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XV alin. (3) din OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, compensatorie, suportată de plătitorul de venit.

  • introducerea în secțiunea E3 a formularului a 6 noi câmpuri cu ajutorul cărora procedura de migrare a informațiilor către CNPP, CNAS, ANOFM și ANPIS se aplică în mod unitar pentru tipurile de asigurați noi introduse;
  • introducerea în secțiunea E3 a formularului a unui câmp pentru declararea stimulentului de risc acordat cadrelor medicale, în baza OUG nr. 43/2020;
  • modificări de natură tehnică ce constau în actualizarea corespunzătoare a anexelor și a instrucțiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declarației.

În Ordinul nr. 1.942/979/819/2020 se regăsesc noul model al Formularului 112 Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, anexele sale, precum și instrucțiunile de completare a acestuia.

Prevederile actului normativ se aplică începând cu veniturile aferente lunii aprilie 2020.

Pe site-ul ANAF a fost actualizat vineri, 22 mai a.c., pdf-ul inteligent necesar pentru generarea Declarației 112, disponibil la această adresă.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.