O mașină electrică, alimentată cu energie solară, curăță carbonul din aer în timp ce se deplasează

O mașină electrică, alimentată cu energie solară, curăță carbonul din aer în timp ce se deplasează

Numărul 40, 12-18 oct. 2022  »  Roza vânturilor

O mașină electrică, alimentată cu energie solară, curăță carbonul din aer în timp ce se deplasează. Cu ajutorul unui dispozitiv de captare a carbonului montat în partea inferioară, vehiculul cu baterie electrică alimentat cu energie solară absoarbe și stochează mai mult CO2 decât emite, relatează Mediafax. Această creație a fost concepută și construită de o echipă de 35 de studenți de la Universitatea de Tehnologie Eindhoven din Olanda, ca parte a proiectului TU/ecomotive, în cadrul căruia studenții creează mașini conceptuale bazate pe tehnologii inovatoare.

„Am implementat atât de multe tehnologii într-o singură mașină pentru a arăta cu adevărat ce pot face toate acestea împreună”, a afirmat Louise de Laat, managerul de echipă al proiectului.

În viitor, studenții speră că tehnologia lor de captare a carbonului ar putea fi montată ulterior pe vehiculele existente și ar putea contribui la combaterea emisiilor generate de cele un miliard de autoturisme care circulă în prezent pe drumurile din lume, potrivit CNN.

Din 2013, TU/ecomotive invită studenții de la diferite discipline să colaboreze la proiecte de inovare de un an pentru a construi vehicule durabile. Obiectivul echipei din 2021 a fost „mobilitate cu zero emisii”, ceea ce a dat numele mașinii: Zem.

Încorporând mai multe tehnologii de la sponsorii parteneri, cum ar fi bateriile litiu-ion de la compania olandeză Cleantron și panourile solare de la Watllab, care asigură până la 15% din încărcarea mașinii, echipa de studenți efectuează o analiză a ciclului de viață cu ajutorul software-ului SimaPro pentru a calcula emisiile de carbon pentru construcția, utilizarea și viața ulterioară a mașinii. Dându-și seama că neutralitatea în materie de carbon este imposibil de realizat, echipa și-a propus să găsească o modalitate de a elimina carbonul din aer.

Zem are două filtre sub mașină, lângă fiecare dintre roțile din față. Aerul trece prin filtru în timp ce mașina rulează, iar CO2 se lipește de un grăunte special din interiorul filtrului. Filtrul trebuie golit la fiecare 320 de kilometri, așa că studenții au proiectat o stație de încărcare a autovehiculelor electrice personalizată, de unde CO2 poate fi extras din el. Acesta poate fi apoi reutilizat în producția altor combustibili, cum ar fi hidrogenul curat, sau poate fi stocat în subteran, în formațiuni geologice, pentru a păstra CO2 în afara atmosferei.

Deși dispozitivul ajută la compensarea unei părți din emisiile produse de Zem, este încă la scară mică. În prezent, filtrele captează doar 2 kilograme de CO2 la fiecare 32 km, ceea ce reprezintă mai puțin de o zecime din CO2 pe care un copac mediu îl absoarbe anual și 0,04% din emisiile anuale ale unui vehicul obișnuit. Cu toate acestea, dispozitivul echipei demonstrează o dovadă de concept. În prezent, studenții solicită un brevet, iar Laat intenționează să dezvolte și să îmbunătățească tehnologia de captare a carbonului în cadrul unui start-up derivat.

Echipa a terminat construcția mașinii în luna mai a acestui an și a început un turneu prin SUA în luna august. SUA este al doilea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume și primul pe cap de locuitor, iar aproape o treime din aceste emisii provin din transporturi. Acesta este motivul pentru care echipa cu sediul în Olanda a ales să facă turul acolo în loc de Europa, spune Nikki Okkels, managerul de relații externe al TU/ecomotive.

„Sperăm să putem promova mai multe exemple ca Zem, deoarece recunoaștem că industria se mișcă încet în ceea ce privește sustenabilitatea”, a afirmat Okkels. Călătorind de la San Francisco la New York, echipa s-a întâlnit pe parcurs cu companii importante din industria auto, ceea ce Okkels speră că poate stimula industria să se apropie de zero net.

Din nefericire, echipa nu a putut conduce Zem în călătoria sa în SUA: Vehiculele tipărite 3D nu sunt legale pentru drumuri, așa că mașina a trebuit să fie tractată pe o remorcă. „Următoarea echipă va lucra împreună cu (autoritățile rutiere) în acest proces și poate că vom reuși să facem o mașină legală pentru drumuri în viitor”, a declarat Laat.

(Sursa foto: twitter.com/tuecomotive)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.