Parte și întreg
Numărul 50-51, 22 dec. - 11 ian. » La început a fost cuvântul...
Cum este normal, în mass-media din aceste zile, spații largi sunt consacrate retrospectivelor anului pe care îl vom încheia curând și perspectivelor din cel care vine. Bineînțeles, ar fi și mai utile aceste demersuri publicistice dacă toate ar respecta regulile gramaticale și logice. Însoţim remarca, mai întâi, cu o frază dintr-o emisiune TV: „Nevoia de analize echilibrate și responsabile se exprimă prin cerința de a aborda temele economico-financiare majore cu obiectivitate”. Astfel, suntem în situaţia de „a aborda”, la rândul nostru, câteva „teme majore”. Oare „responsabilitatea” nu implică, obligatoriu, „echilibrul” în evaluări? Apoi, care ar fi deosebirea dintre „nevoie” și „cerință”? Și, în sfârșit, „obiectivitatea” nu este o parte componentă a „responsabilității”?
Întâlnim destul de des și alte cazuri de nerespectare a raportului dintre parte și întreg, precum și exprimări pleonastice, mai ales prin utilizarea incorectă a conjuncției „și”. Câteva scurte exemple, tot din mass-media centrală și locală: „eficiență și productivitate” (noțiunea de „eficiență” include „productivitatea”; nu este ceva separat); „retrospectivă și bilanț” („bilanțul” este, înainte de toate, o „retrospectivă”); „angajament și promisiune” (culmea ar fi ca un „angajament” să nu fie, în același timp, o „promisiune”); „spectacol festiv și manifestări sărbătorești” (ca să ne referim și la elemente specifice finalului de an, inclusiv în acest caz, se impune a constata că nu există nicio deosebire între „festiv” și „sărbătoresc”). Așa că, încheiem ultima ediţie din 2020 a rubricii de față cu o urare de „profil”: La cât mai mulți ani, cât mai puține erori de comunicare! (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou