Pași în vederea realizării plăților de la distanță. Hotărârea nr. 285/2020 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar

Pași în vederea realizării plăților de la distanță. Hotărârea nr. 285/2020 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar

Numărul 13-14, 7-22 aprilie 2020  »  Curier legislativ

Conf. univ.dr. Liviu Matac

La 10 ani de la apariția bazei legale privind operaționalizarea de plăți către bugetul general consolidat, a fost aprobată realizarea unei platforme digitale, fapt confirmat prin publicarea în Monitorul Oficial, în data de 9 aprilie, a Hotărârii Guvernului nr. 285/2020, care aduce bazei legale inițiale o serie de modificări  și completări cu caracter funcțional, pentru facilitarea „realizării plăților de la distanță”, atât de necesare în această perioadă, după cum urmează:

1. Această hotărâre aprobă realizarea ghișeului virtual de plăți, numit Sistemul național electronic de plată online a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat (SNEP), ca parte componentă a Sistemului electronic național (SEN).

2. Dezvoltarea, implementarea, administrarea și operarea SNEP se realizează de către Autoritatea pentru Digitalizarea României.

3. În vederea plății de către contribuabilii persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau alte entități fără personalitate juridică a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat prin utilizarea mijloacelor electronice de plată sau altor mijloace de plată, stabilite prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României, instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a acestor obligații se vor înregistra în SNEP pentru furnizarea informațiilor privind cuantumul acestora și pentru asigurarea accesului la o soluție de plată electronică a respectivelor obligații.

4. Instituțiile publice se pot înregistra oricând în SNEP.

5. Cheltuielile privind înregistrarea în SNEP și interfațarea, inclusiv cele aferente conectării la acesta, sunt suportate de către instituțiile publice.

6. Soluția de interfațare si interconectare dintre platforma de plăți si sistemul bancar, respectiv dintre platforma de plăți și instituțiile publice, precum și orice modificare a acesteia, necesară pentru implementarea corespunzătoare a sistemului, se vor stabili prin norme ce vor fi emise prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României.

7. În cazul instituțiilor publice care nu dețin un sistem electronic de gestionare a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, după înscriere, utilizatorii vor avea posibilitatea de a efectua plăți cu completarea individuală, manuală, a sumei și a tipului de tranzacție.

8. Instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat acceptă toate mijloacele electronice de plată online (internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea), iar în cazul în care optează pentru plata respectivelor obligații utilizând cardul bancar este necesar să își selecteze furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, conform legislației în vigoare.

9. Pentru încasarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, fiecare instituție publică va deschide la furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, selectat potrivit alineatului de mai sus, un cont colector unic.

10. Virarea sumelor încasate prin intermediul SNEP din conturile colectoare ale instituțiilor publice deschise la furnizorii de servicii de acceptare plăți electronice în conturile colectoare deschise la Trezoreria Statului se realizează zilnic, printr-o singura tranzacție, în maximum o zi lucrătoare de la data autorizării tranzacțiilor.

11. Distribuirea sumelor din conturile colectoare deschise la Trezoreria Statului în conturile corespunzătoare de venituri bugetare sau de disponibilități, după caz, se efectuează de către instituțiile publice menționate anterior în termen de o zi lucrătoare de la data creditării contului colector deschis la Trezoreria Statului.

12. Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operațiunile de tranzacționare on-line cu cardul bancar sau alte mijloace electronice de plată, aferente încasării obligațiilor de plată către bugetul general consolidat prin intermediul SNEP, nu vor depăși tarifele maximale aprobate prin decizie emisă de către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.

13. Comisionul aferent plății electronice cu cardul este suportat de către:

  1. plătitor, pentru comisioanele aferente serviciilor de plată percepute de către furnizorul său de servicii de plată;
  2. beneficiarul plății, respectiv instituțiile publice menționate, pentru comisioanele aferente serviciilor de plată percepute de către furnizorul său de servicii selectat conform legislației în vigoare.

14. Cheltuielile efectuate de instituțiile publice în baza HG nr. 1235/2010, cu modificările și completările ulterioare, se vor efectua cu respectarea prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.