Piața unică digitală: Cetățenii Uniunii Europene vor putea cumpăra online bunuri și servicii din orice stat UE, în aceleași condiții ca în țara lor de origine

Piața unică digitală: Cetățenii Uniunii Europene vor putea cumpăra online bunuri și servicii din orice stat UE, în aceleași condiții ca în țara lor de origine

Numărul 45-46, 28 nov. - 11 dec. 2017  »  Conectarea la era digitală

Parlamentul European, Consiliul și Comisia au ajuns la un acord politic în a pune capăt geoblocării nejustificate pentru consumatorii care doresc să achiziționeze produse sau servicii online în interiorul UE. Noile norme vor stimula comerțul electronic, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor care profită de avantajele pieței online tot mai dezvoltate din UE.

„Aducem piața unică a UE în era digitală, oferindu-le consumatorilor posibilitatea de a avea acces la o gamă cât mai largă de oferte, indiferent dacă aceștia intră fizic într-un magazin din altă țară sau fac cumpărături online. Următorul pas: să reducem tarifele pentru serviciile de livrare transfrontalieră a coletelor, care continuă să îi descurajeze pe cetățeni de la achiziționarea și vânzarea produselor dintr-o altă țară din UE”, a declarat comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.

Pentru cetățeni, acest lucru înseamnă că vor putea să folosească internetul pentru a cumpăra aparate electrice noi, a închiria o mașină sau a-și achiziționa bilete la concerte peste granițe, în aceleași condiții ca în țara lor de origine. Noile norme vor garanta faptul că cetățenii nu se vor mai confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plăti cu o carte de debit sau de credit emisă în altă țară. Pentru întreprinderi, acestea vor aduce o mai mare certitudine juridică în ceea ce privește desfășurarea activităților la nivel transfrontalier.

Noile norme stabilesc trei situații specifice în care să poată fi excluse de la bun început orice justificare și orice criteriu obiectiv care ar permite aplicarea unui tratament diferit clienților din state membre diferite ale UE.

Acestea sunt:
  • vânzarea de bunuri fără livrare fizică. Exemplu: un client din România dorește să cumpere un frigider și găsește cea mai bună ofertă pe un site german. Clientul va avea dreptul să comande produsul și să-l colecteze la sediul comerciantului sau să organizeze el însuși livrarea la domiciliul său;
  • vânzarea de servicii prestate pe cale electronică. Exemplu: o consumatoare din România dorește să cumpere servicii de găzduire pentru site-ul său de la o întreprindere spaniolă. Aceasta va avea acum acces la serviciu, se va putea înregistra și va putea achiziționa serviciul respectiv fără a plăti comisioane suplimentare față de un consumator spaniol.
  • vânzarea de servicii prestate într-un loc fizic anume. Exemplu: o familie din România poate cumpăra direct bilete la un parc de distracții din Franța, fără a fi redirecționată către un site din România.

Regulamentul nu impune obligația de a vinde și nu armonizează prețurile. Acesta abordează, în schimb, discriminarea în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii în cazurile în care o astfel de discriminare nu poate fi justificată obiectiv (de exemplu, prin obligațiile în materie de TVA sau prin existența unor cerințe juridice diferite).

Noile norme vor intra în vigoare la nouă luni de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE, pentru a le permite în special micilor comercianți să se adapteze la acestea.

Demersul instituțiilor europene are loc în contextul în care un studiu al Comisiei Europene a arătat că au fost identificate practici de geoblocare pe 63% dintre site-urile analizate. Conform studiului menționat, în 2015, mai puțin de 40% dintre site-uri le permiteau clienților de peste granițe să efectueze o achiziție. Această situație are ca rezultat mai puține venituri pentru societăți și mai puține opțiuni pentru consumatori. Propus în mai 2016, ca parte a pieței unice digitale, regulamentul vizând eliminarea geoblocării nejustificate a fost identificat drept o prioritate legislativă pentru 2017 prin acordul dintre cele trei instituții europene din cadrul declarației comune de la începutul acestui an. Acest regulament făcea parte dintr-un pachet privind comerțul electronic, împreună cu o propunere legislativă privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete și o propunere legislativă vizând consolidarea aplicării drepturilor consumatorilor.

(Copyright foto: maxxyustas / 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.