Pierderile anuale în UE din cauza contrafacerilor din 11 sectoare economice majore se ridică la echivalentul a 269 de miliarde lei

Pierderile anuale în UE din cauza contrafacerilor din 11 sectoare economice majore se ridică la echivalentul a 269 de miliarde lei

Numărul 21, 11-17 iunie 2019  »  Analize și sinteze

<

PUBLICITATE
ng>În România, se estimează că se pierd anual până la 5,5 miliarde lei în cele 11 sectoare

O nouă estimare a Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) plasează pierderile anuale cauzate de contrafacere și piraterie în 11 sectoare economice majore din UE aproape de nivelul de 269 de miliarde lei anual. Această analiză actualizată estimează pierderi globale de 7,4% din totalul vânzărilor în următoarele sectoare: produse cosmetice și de îngrijire personală; îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii; articole sportive; jucării și jocuri; bijuterii și ceasuri; genți de mână și de voiaj; muzică înregistrată; băuturi spirtoase și vin; produse farmaceutice; pesticide; telefoane inteligente. Din cauza faptului că producătorii legitimi fabrică mai puțin decât ar fi reușit în absența contrafacerii, deci angajează mai puțini lucrători, analiza estimează că în aceste sectoare se pierd în mod direct până la 468.000 locuri de muncă pe tot cuprinsul UE.

În România, pierderile anuale cauzate de contrafacere și piraterie sunt estimate la 5,5 miliarde lei, echivalentul a 17,2% din vânzările realizate în cele 11 sectoare. Pe ansamblu, valoarea totală a pierderilor de vânzări din ţara noastră echivalează cu 280 lei pe cetățean român pe an, potrivit analizei.

Aceasta este a doua evaluare sectorială publicată de EUIPO privind impactul economic al contrafacerii și al pirateriei în sectoarele economice majore cunoscute ca fiind vulnerabile la încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală. Studiul estimează că, de la prima analiză efectuată în 2018, volumul pierderilor de vânzări înregistrate la nivelul UE a scăzut în toate sectoarele studiate, cu excepția a două dintre ele: îmbrăcămintea, accesoriile și încălțămintea și produsele cosmetice și de îngrijire personală.

Sectorul îmbrăcămintei, al încălțămintei și al accesoriilor este cel mai mare dintre sectoarele studiate din punctul de vedere al volumului de vânzări și al numărului de angajați. Potrivit estimării, la nivelul UE, sectorul înregistrează pierderi de vânzări care echivalează cu aproximativ 127,5 miliarde lei în fiecare an, respectiv 9,7% din totalul vânzărilor. În România, pierderile de vânzări în sectorul îmbrăcămintei, al încălțămintei și al accesoriilor ca urmare a contrafacerii sunt estimate la aproximativ 949 de milioane lei anual, respectiv aproximativ 15,6% din vânzări.

Sectorul produselor cosmetice și de îngrijire personală. Potrivit raportului, prezența pe piață a produselor contrafăcute determină la nivelul UE o pierdere estimată la echivalentul a 31,4 miliarde lei pe an în sectorul produselor cosmetice și de îngrijire personală. Această sumă echivalează cu 10,6% din totalul vânzărilor în sectorul respectiv. În România, pierderea estimată pentru sectorul produselor cosmetice și de îngrijire personală este de 301 milioane lei, adică 11,8% din totalul vânzărilor aferente sectorului.

„Europa se bazează pe sectoare industriale precum cele 11 vizate de studiul nostru pentru creștere economică și creare de locuri de muncă. Cercetările noastre arată însă modul în care contrafacerea și pirateria pun în pericol creșterea economică și locurile de muncă. Motivul pentru care realizăm această analiză, precum și cercetările noastre mai ample, este acela de a sprijini factorii de decizie în elaborarea de soluții la această problemă și de a ajuta consumatorii europeni să conștientizeze consecințele economice ale contrafacerii și ale pirateriei la un nivel mai larg”, a declarat directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau.

Estimările sunt cuprinse în Raportul de situație privind încălcările DPI din 2019, care reunește rezultatele activității de raportare a EUIPO la nivelul UE și la nivel mondial. Raportul cuprinde cercetări privind volumul de produse contrafăcute și piratate în comerțul internațional, evidențiind, de asemenea, contribuția economică a sectoarelor care utilizează în mod intensiv drepturile de proprietate intelectuală la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă.

EUIPO este o agenție descentralizată a Uniunii Europene cu sediul în Alicante (Spania). Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene și a desenelor și modelelor comunitare (DMC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate statele membre ale Uniunii. EUIPO desfășoară și activități de cooperare cu oficiile naționale și regionale pentru proprietate intelectuală din UE. (Al.R.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.