Potrivit unei propuneri legislative adoptate de Parlament, registrele contabile și documentele justificative vor fi arhivate doar cinci ani

Potrivit unei propuneri legislative adoptate de Parlament, registrele contabile și documentele justificative vor fi arhivate doar cinci ani

Numărul 50-51, 21 dec. 2022 - 10 ian. 2023  »  Curier legislativ

Potrivit unei propuneri legislative adoptate de Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se vor păstra în arhivă timp de 5 ani (în prezent, termenul prevăzut de reglementările în vigoare este de 10 ani), cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea unor dispoziții din Legea contabilității nr. 82/1991, precum și a unor prevederi din OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Actul normativ are ca scop armonizarea prevederilor legate de perioada de păstrare și arhivare a documentelor și registrelor pe care operatorii economici le pun la dispoziția organelor de control fiscal cu cele de efectuare a inspecțiilor fiscale.

De asemenea, actul normativ în varianta adoptată de Camera Deputaților prevede, între altele, că entitățile care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligația să asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, controlul și păstrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculați de la data de 1 ianuarie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care documentele au fost întocmite.

Varianta adoptată de Camera Deputaților nu are diferențe esențiale față de forma adoptată anterior de Senat, pe care CECCAR Business Magazine a prezentat-o, pe larg.

După adoptarea de către Camera Deputaților a proiectului de lege, Guvernul a transmis un punct de vedere prin care își exprimă dezacordul față de forma adoptată de Parlament. „Apreciem că modificarea care se dorește a fi adusă Legii contabilității nr. 82/1991, face imposibilă determinarea corectă de către organele de inspecție a situației fiscale, întrucât contribuabilul nu va mai fi obligat să păstreze șoi să pună la dispoziție mare parte din documentele justificative care au stat Ia baza înregistrării în contabilitate și care au condus la cuantificarea impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat”, precizează Executivul în punctul de vedere transmis Parlamentului.

Legea a fost trimisă Președintelui României pentru promulgare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.