Prezent și viitor

Prezent și viitor

Numărul 20, 25-31 mai 2022  »  La început a fost cuvântul...

În căutarea de soluții micro și macroeconomice, mass-media abordează, tot mai des, raportul dintre prezent și viitor, însă, nu de puține ori, formulările eronate diminuează valoarea analizelor. Bunăoară, într-o dezbatere radiofonică, un participant a afirmat că „activitățile științifice și de cercetare fundamentală și aplicativă au șansa să se materializeze în viitorul care urmează numai în măsura în care sunt realiste”. Constatăm, în fraza citată, un șir de derapaje. În primul rând, „activitățile științifice” sunt, prin însăși natura lor, „realiste”. În caz contrar, n-ar mai fi... „științfice”. Apoi, „cercetările fundamentale și aplicative” reprezintă o parte integrantă, inseparabilă, a „activității științifice”. Cât despre „viitorul care urmează”, ce putem să mai spunem? Culmea ar fi ca „viitorul” să privească... „trecutul”!

Să luăm în „vizor” și o frază dintr-un editorial publicat în presa tipărită: „Experiența acumulată în timp de firmele performante are darul să ilustreze și să exemplifice rolul important al detaliilor și amănuntelor în procesul managerial, cu o mare precizie previzională”. Înainte de toate, se cere remarcat că orice „previziune” are un grad apreciabil de incertitudine, ceea ce exclude „precizia”. La rândul ei, „precizia” nu poate fi nici „mare” și nici „mică”. Ori e, ori nu e! De asemenea, „experiența” se „acumulează” doar în „timp”. Ar fi posibilă o asemenea „acumulare” în afara „timpului”? La fel, care ar fi diferența dintre „detalii” și „amănunte”?

Merită să reținem și spusele unui comentator TV: „Pot fi valabile și viabile doar convingerile în care credem”. Oare, poate fi vorba despre „convingeri” în care „să nu credem”? Întrucât comentatorul s-a referit la „convingeri”, putem considera, potrivit temei noastre, că, pe un plan mai larg, procesul de comunicare publică ar avea numai de câștigat dacă s-ar respecta totdeauna și regulile elementare ale exprimării corecte. Iată, într-adevăr, ceva în care merită... „să credem”. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.