Principii și criterii

Principii și criterii

Numărul 15-16, 20 apr. - 3 mai 2022  »  La început a fost cuvântul...

Teodor Brateș

Este firesc ca în analizele din mass-media consacrate activității economico-sociale să se releve legătura dintre succesul în afaceri și conduita protagoniștilor. Numai că unele aserțiuni pe această temă ar fi mult mai expresive dacă în toate cazurile s-ar respecta regulile lingvistice și logice. Bunăoară, într-o dezbatere televizată, un participant a afirmat că „probitatea morală reprezintă pentru fiecare breaslă profesională dovada înțelegerii principiilor pieței libere și concurenței”. Citind și recitind această frază constatăm că avem de-a face cu mai multe pleonasme. Astfel, este de reamintit că „probitatea” face parte integrantă din „comportamentul moral”, iar „breasla” indică, prin definiție, o categorie „profesională”. O altă eroare vizează raportul dintre parte și întreg, întrucât nu există „piață liberă” fără „concurență”.

Deficitul de rigoare se întâlnește, tot din păcate, chiar în unele pledoarii în favoarea... „rigorii”. Astfel, într-un editorial din presa economică s-a remarcat că „stereotipiile negative din unele evaluări analitice nu permit o percepție exactă și fidelă a realităților”. Ne întrebăm: „stereotipiile” pot fi și „pozitive”? Și apoi, „evaluările” nu sunt echivalentul unor „analize”? Și care ar mai fi deosebirea dintre „exact” și „fidel”?

În aceeași sferă de derapaje poate fi inclusă și următoarea remarcă dintr-un reportaj radiofonic: „Criteriile care au stat la baza concluziilor raportului au subliniat prioritățile speciale ale decidenților subsumate doar câștigurilor pozitive și proiectelor de viitor”. Or, însăși noțiunea de „prioritate” indică totdeauna un element „special”, care face distincția între ceea ce este și ceea ce nu este „prioritar”. Totodată, „câștigurile” nu pot să fie, în niciun caz, „negative”, iar orice „proiect” vizează... „viitorul”. Și pentru că ne referim la „viitor” este de dorit ca „principiile” și „criteriile” evocate de exemplele prezentate să fie respectate măcar de emitenți. Poate că în acest mod vom scăpa nu numai de „stereotipuri”, ci și de „derapaje”. Oricum, în comunicarea publică, orice „câștig”, fie el cât de mic, contează enorm. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.