Priorități și prioritizare

Priorități și prioritizare

Numărul 5, 9-15 feb. 2021  »  La început a fost cuvântul...

Preocupări de actualitate au determinat o creștere substanțială a „circulației” celor două noțiuni din titlul însemnărilor de față. Bine ar fi, însă, ca respectivele noțiuni să se folosească, totdeauna, în parametri lingvistici și logici adecvați. Numai că, întâlnim în mass-media situații de genul celor pe care le semnalăm în continuare. Bunăoară, într-un comentariu din presa cotidiană se emitea următoarea alegație: „Operațiunea de prioritizare are justificare doar atunci când, în cazul investițiilor, se stabilesc obiectivele care prezintă cea mai mare urgență”. Păi, ce altceva înseamnă „prioritizare” dacă nu, în primul rând, stabilirea „urgențelor”?

Un alt exemplu este „oferit” de o dezbatere radiofonică. Un participant afirma: „Secvențialitatea unor măsuri se cere stabilită în orice act de ierarhizare a priorităților, ca parte componentă a oricărui demers priorizator”. În afară de adjectivul cam greu de pronunțat „priorizator” – este de remarcat că „secvențialitatea” constituie exact „o parte componentă” a procesului de stabilire a „priorităților”. Totodată, însăși definirea „priorităților” impune „ierarhizarea”.

Mai recurgem la un exemplu. Într-un documentar TV, se preciza: „Cele 72 de priorități prevăzute în planul de afaceri confirmă capacitatea decidenților de a-și fixa ținte utile în procesul de urmărire a modului în care acestea se realizează în practică”. Să începem cu finalul frazei: cum s-ar putea „realiza” un obiectiv altfel decât „în practică”? Apoi, când se stabilesc nu mai puțin de „72 de priorități” mai poate fi vorba despre respectarea esenței acestei „extrageri” din ansamblul obiectivelor a ceea ce este, cu adevărat „urgent”. „principal”, „determinant”? Confundarea „priorităților” cu „obiectivele” oricărei activități anulează, în fapt, însăși rațiunea unei asemenea „operațiuni”. Prin urmare, fie și numai în materie de comunicare, este „prioritară” cunoașterea proprietății termenilor la care facem apel. În caz contrar, riscăm reacția negativă a interlocutorilor. Ceea ce – trebuie să recunoaștem – nu constituie un obiectiv „prioritar”. Nici măcar dezirabil. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.