MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Procedura actualizată de implementare a Programului „Start-Up Nation – România”, ediția 2024, publicată în Monitorul Oficial

Procedura actualizată de implementare a Programului „Start-Up Nation – România”, ediția 2024, publicată în Monitorul Oficial

Telex » Știri 20 martie, 16:44  

Prin Ordinul nr. 328/2025 al ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr. 243 și 243 bis din 20 martie 2025, a fost actualizată Procedura de implementare a Programului pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii „Start-Up Nation – România”, ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027. Potrivit ministerului de resort, documentul integrează modificările și observațiile formulate de mediul de afaceri în cadrul consultărilor publice, în strictă conformitate cu legislația națională și europeană, și este optimizat pentru a simplifica procesul de aplicare și implementare.

Ministrul Bogdan Ivan a declarat că programul Start-Up Nation din acest an va beneficia de o finanțare care vine exclusiv din fonduri europene, circa 450 de milioane de euro, fiind cea mai mare de la începutul acestui program.

Cea de-a patra ediție a programului Start-Up Nation România pune accentul pe dobândirea de competențe antreprenoriale, prin facilitarea accesului la cursuri de formare. Bugetul disponibil este de aproximativ 446 de milioane de euro, suma fiind finanțată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027.

Programul Start-Up Nation România este structurat pe doi piloni:

● Pilonul I – „Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor” dispune de un buget în valoare de 295.750.000 euro și se adresează persoanelor sub 30 de ani. Obiectivul componentei se referă la asigurarea accesului la cursuri de formare, în scopul dobândirii de competențe antreprenoriale, pentru aproximativ 25.000 de tineri. Cel puțin 10% din locuri vor fi destinate persoanelor ce aparțin minorității rome.

În cadrul componentei specifice pilonului I, se finanțează un număr estimat de 5.250 de întreprinderi înființate de către absolvenții cu certificat/adeverință de absolvire a unui curs de formare, în vederea dobândirii de competențe antreprenoriale cu o durată de minimum 40 de ore, din care 250 sunt întreprinderi înființate de către absolvenți ce aparțin minorității rome. Aceste întreprinderi vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 locuri de muncă.

● Pilonul II – „Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă”, cu un buget de 150.435.295 euro, vizează formarea competențelor antreprenoriale pentru un număr de 4.600 de persoane care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate ale țării. Această componentă se adresează persoanelor cu vârste cuprinse între 30 și 35 de ani, persoanelor în căutarea unui loc de muncă, șomerilor, șomerilor de lungă durată, persoanelor inactive, persoanelor din categoriile dezavantajate pe piața muncii, fără limită de vârstă, așa cum sunt definite în proiectul de procedură de implementare a programului.

Programul are trei etape distincte de derulare. Prima a presupus înscrierea formatorilor de cursuri de pregătire antreprenorială. Ulterior, persoanele fizice eligibile, interesate de dobândirea acestor competențe, vor putea aplica pentru a participa la cursuri. Ultima etapă vizează înființarea de întreprinderi de către absolvenții certificați ai cursurilor menționate anterior și înscrierea acestora pentru obținerea finanțării de până la 250.000 lei/IMM.

Conform declarațiilor ministrului Bogdan Ivan susținute la finalul ședinței de Guvern de astăzi, „se pot finanța echipamente tehnologice, soluții IT, soluții care vin cu o amprentă prietenoasă asupra mediului, de la sisteme de climatizare-ventilație, cheltuielile pentru înființarea firmei, cheltuieli pentru mobilier, aparatură birotică, utilități, salarii, tot ce înseamnă componente de marketing online, consultanță pentru întocmirea documentației, precum și cheltuieli aferente mijloacelor de transport”.

Evaluarea cererilor de finanțare depuse de întreprinderile înființate de absolvenții certificați ai cursurilor se va face online, conform criteriilor stabilite în Anexa 3 la Procedură. Printre criteriile luate în considerare se numără valoarea aportului propriu, precum și criterii aferente investiției, componentei de dezvoltare durabilă, debutului în afaceri, criterii aferente locurilor de muncă și domeniul de activitate.

Calendarul derulării programului, potrivit declarației ministrului de resort, este următorul: 15 aprilie – deschiderea înscrierilor pentru cursuri de antreprenoriat: 1 iunie – lansarea platformei de înscriere pentru persoane juridice; 1 octombrie – 1 noiembrie – selecția antreprenorilor eligibili; 15 octombrie –  semnarea contractelor de finanțare pentru peste 7.500 de beneficiari.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.