Procedura actualizată de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin sedii permanente a intrat în vigoare

Numărul 33, 15-21 noiembrie 2016  »  Curier legislativ

Procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, actualizată prin OPANAF nr. 3.140/2016, a intrat în vigoare la 8 noiembrie a.c., când a fost publicat actul normativ în Monitorul Oficial (nr. 893/08.11.2016). Totodată, prin același ordin se aprobă modelul și conținutul formularului 013 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente”, precum și instrucțiunile de completare a acestuia.

Așa cum am menționat într-un articol anterior, publicat la rubrica Telex, având în vedere intrarea în vigoare a dispozițiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, se impune adaptarea conținutului procedurii amintite și al formularului 013 la noile prevederi ale acestora.

Conform procedurii mai sus menționate, contribuabilii nerezidenți au obligația să depună declarația de înregistrare fiscală și să indice sediul permanent desemnat pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale prevăzute de Codul fiscal. În vederea înregistrării fiscale, contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat, depune formularul 013. În baza declarației de înregistrare fiscală, însoțită de copii ale documentelor doveditoare ale informațiilor înscrise în aceasta, organul fiscal competent atribuie codul de înregistrare fiscală și emite certificatul de înregistrare fiscală pentru contribuabilul nerezident. În cazul în care contribuabilul nerezident este înregistrat în scopuri de TVA în România, direct, prin reprezentant fiscal sau printr-un sediu fix, sunt păstrate codul de înregistrare în scopuri de TVA acordat inițial, precum și data înregistrării în scopuri de TVA.

În situația în care contribuabilul nerezident nominalizează, ulterior înregistrării fiscale, un alt sediu permanent desemnat, acesta depune formularul 013 la organul fiscal în a cărui rază teritorială este situat noul sediu permanent desemnat. Declarația de mențiuni va fi însoțită de Lista sediilor permanente înregistrate fiscal, care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii și venituri asimilate salariilor, precum și de Lista sediilor permanente, care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii și venituri asimilate salariilor, în care sunt cuprinse datele de identificare ale fiecărui sediu permanent. În cazul noului sediu permanent desemnat, îndeplinirea obligațiilor de plată se realizează utilizând codul de înregistrare fiscală al contribuabilului nerezident. Dacă fostul sediu permanent desemnat îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitor de salarii sau venituri asimilate salariilor, contribuabilul nerezident solicită organului fiscal competent înregistrarea fiscală, pentru îndeplinirea obligațiilor de plată.

De asemenea, contribuabilii au obligația de a declara organului fiscal competent din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile, înființarea de sedii secundare, potrivit legislației în vigoare. Contribuabili nerezidenți au obligația să declare înființarea de sedii permanente care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii sau venituri asimilate salariilor. În acest sens, contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat, depune formularul 061 „Declarație privind sediile secundare” la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat. O altă obligație a contribuabilului nerezident, conform procedurii, este să solicite înregistrarea fiscală a sediilor permanente care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii sau venituri asimilate salariilor. Pentru aceasta depune, prin sediul permanent desemnat, formularul 060 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarația de mențiuni/Declarație de radiere pentru sediile secundare” la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent care îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a fi plătitor de salarii sau venituri asimilate salariilor.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.