Procedura de anulare a obligațiilor bugetare. Noi modificări publicate în Monitorul Oficial

Procedura de anulare a obligațiilor bugetare. Noi modificări publicate în Monitorul Oficial

Numărul 45, 13-19 nov. 2024  »  Curier legislativ

Conf. univ. dr. Marcel Vulpoi, expert contabil

Ordinul nr.  6438/2024 pentru modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 5.521/2024 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1099 din 4 noiembrie 2024.

Principalele modificări în Procedura de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 5.521/2024:

  • În cazul în care se sting integral obligațiile bugetare principale individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020, acestea se restituie potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
  • Obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de către organul fiscal central prin decizii de impunere pe codul numeric personal, se analizează din perspectiva stabilirii plafonului prevăzut la art. XVI din Ordonanța de urgență, astfel:
  1. a) pentru obligațiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care termenul de plată s-a împlinit până la data eliberării certificatului de atestare fiscală sau până la data depunerii cererii de anulare, după caz, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, la stabilirea plafonului se au în vedere, cumulat, atât obligațiile bugetare stabilite prin aceste decizii, cât și celelalte obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 rămase nestinse la această dată;
  2. b) pentru obligațiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care cererea de anulare a fost depusă după data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, indiferent dacă termenul de plată s-a împlinit înainte sau după această dată, la stabilirea plafonului se au în vedere doar obligațiile bugetare stabilite prin aceste decizii, fără a fi luate în considerare și obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 rămase nestinse la această dată.

În situația în care obligațiile bugetare sunt stabilite prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale aflate în derulare la data de 6 septembrie 2024, debitorul poate achita aceste obligații utilizând numărul de evidență a plății.

În cazul în care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, procentul de anulare a obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 era de 50%, iar ulterior, până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, se stabilesc noi obligații fiscale principale și/sau se primesc noi titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, care modifică procentul de anulare la 25%, pentru acordarea anulării unor obligații bugetare potrivit art. XVI din Ordonanța de urgență, debitorii trebuie să achite 75% din noul cuantum total al obligațiile bugetare principale.

Eventualele sume care au stins după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din cele stabilite prin deciziile de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, precum și din dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor prezentului articol, acestea se restituie potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.

În cazul persoanelor cărora li s-a stabilit răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, organul fiscal efectuează analiza asupra acestora în funcție de creanțele rămase de încasat din tabelul definitiv de creanțe sau din tabelul definitiv consolidat de creanțe, după caz, astfel cum aceste informații au fost puse la dispoziția organului fiscal de către administratorul/lichidatorul judiciar.

În situația în care documentele care stau la baza anulării unor obligații bugetare nu se pot edita din sistemele informatice, organele fiscale pot întocmi aceste documente în format hârtie, urmând ca prin intermediul aplicației informatice să se opereze scăderea din evidență a obligațiilor bugetare în baza deciziilor de anulare aprobate de către conducătorul organului fiscal, iar ulterior aceste decizii se comunică debitorilor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.