„Profesia noastră va fi, în continuare, în prima linie a progresului economic și social la nivel local și național”
Numărul 21-22, 2-15 iunie 2020 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Simona Attl, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Covasna
Alexandra Rizea: Vă adresăm, pentru început, rugămintea de a prezenta principalele etape ale carierei dvs., pornind, firește, de la opțiunea pentru profesia contabilă.
Simona Attl: Cariera mea în meseria pe care am îndrăgit-o a început în calitate de angajat la o firmă de contabilitate din Sfântu Gheorghe. A fost punctul de plecare și sunt deosebit de recunoscătoare tuturor celor care mi-au fost alături atunci când am făcut primii pași în profesie. Pe parcursul anilor m-am preocupat continuu pentru a mă perfecționa în domeniul în care m-am format. Am devenit expert contabil și, în momentul de față, îmi desfășor activitatea împreună cu alți opt colegi oferind servicii de contabilitate unui număr mare de beneficiari, atât persoane juridice, cât și persoane fizice. Această profesie mi-a oferit tot timpul posibilitatea de a cunoaște oameni creativi, care au dezvoltat afaceri în județul Covasna. Ambiția și perseverența lor au fost și sunt potențate de noi, profesioniștii contabili, prin serviciile pe care le prestăm. Avem satisfacția de a fi contribuit direct la reușita multor afaceri. Consider că dezvoltarea noastră profesională este rezultatul unor interacțiuni complexe cu diferite medii din viața economică și socială. Înțelegerea cât mai profundă a necesităților unei întreprinderi, îndrumarea acesteia în direcția dezvoltării, prin eficientizarea serviciilor contabile, reprezintă factorii principali în consolidarea pozițiilor noastre pe piața serviciilor de profil. Aceste tendințe ale pieței, cerințele de noi produse și servicii, inclusiv în condițiile actualei pandemii, anticipează lărgirea ariei de acțiune atât în ceea ce mă privește, cât și în cazul colegilor mei, membri ai Filialei CECCAR Covasna.
Ce anume considerați că este mai important în exercitarea profesiei astfel încât colegii dvs., aflați la început de drum, să parcurgă, în termen cât mai scurt, treptele maturizării în meseria pentru care au optat?
Fără să stabilesc o anumită ierarhizare a cerințelor la care v-ați referit, consider că în prim-plan se situează cunoștințele și aptitudinea de a asculta. Este, de asemenea, foarte important să folosim oportunitățile oferite de noile tehnologii, fără de care eficiența profesiei scade la nivelul mediocrității. Cunoașterea practicii autohtone și străine din domeniu te va face capabil să poți oferi soluții și servicii optime la timpul potrivit. Iar cheia în partea umană este să ai – așa cum am mai subliniat – aptitudinea necesară, inclusiv aceea de a-ți face timp să asculți clientul, să înțelegi ce dorește de fapt și să identifici soluția economico-financiară care să-i fie de cel mai mare folos. În practica de zi cu zi ne confruntăm cu situații care diferă foarte mult de la un client la altul, în funcție de tipul de activitate, de mărimea afacerii, de dimensiunile personalului și, nu în ultimul rând, de complexitatea operațiunilor pe care le efectuăm în sprijinul fiecărei afaceri, ceea ce se relevă mai pregnant în vreme de pandemie. Prelucrarea și sistematizarea documentelor primare reprezintă baza unei contabilități-beton, cum s-ar spune, fiind primul pas și cel mai important pe care un antreprenor trebuie să-l înțeleagă și, sub îndrumarea corectă a unui profesionist, să întreprindă toate demersurile pentru asigurarea succesului propriei afaceri.
În contextul pe care l-ați conturat, în ce ar consta elementele specifice județului Covasna care determină dimensiunile și gradul de implicare a filialei CECCAR?
Cum se știe, Covasna, ca pondere și mărime, se încadrează în categoria județelor mici, reprezentând 1,6% din suprafața României. Este, de fapt, cel mai mic județ din Regiunea de Dezvoltare Centru, cu o pondere de 10,9%. Implicit, această situație explică și numărul mult mai redus al antreprenorilor comparativ cu celelalte județe ale țării. Deci este foarte important ca firmele existente să se dezvolte, să acumuleze capital, să angajeze personal, să acționeze în toate direcțiile care asigură dezvoltarea economică și socială pe plan local. De aceea consider că implicarea noastră în toate aceste procese constituie un factor-cheie care ne orientează în toate acțiunile îndreptate spre consolidarea colaborării cu clienții, mai ales prin relevarea posibilităților pe care le au în vederea dezvoltării afacerii, cum ar fi, de exemplu, accesarea fondurilor europene. Mai mult decât atât: pentru ca o întreprindere să fie activă, într-o permanentă dezvoltare – chiar în situația actuală economico-medicală –, o importanță deosebită au calitatea serviciilor pe care le oferim, modul în care informăm și îndrumăm antreprenorii, stimulându-i să fie deschiși la modificările care intervin pe parcursul vieții unei întreprinderi, în orice conjunctură. Consider că nivelul ridicat de pregătire profesională a membrilor, posibilitatea oferită de conducerea Filialei CECCAR Covasna de a iniția și aprofunda o colaborare excelentă cu firme de profil ajută la adaptarea serviciilor contabile la noile cerințe, contribuie la dezvoltarea economiei județului nostru în vederea reducerii decalajului față de celelalte zone ale țării.
Cum se reflectă obiectivele pe care le-ați menționat în ceea ce a întreprins până acum filiala?
Aș menționa, înainte de toate, întâlnirile lunare cu reprezentanții diferitelor instituții, precum ANAF, ITM, AFM, menite să clarifice teme de interes comun, inclusiv cele care privesc modificările legislative. Colaborarea cu instituțiile locale, întâlnirile la care am participat sunt de un real folos în activitatea noastră și a partenerilor. Colaborarea cu CCI, Consiliul Local, ASIMCOV este deosebit de fructuoasă și se reflectă, spre exemplu, în numărul mare de firme start-up care s-au înființat în ultimii ani, iar prin intermediul acestor tineri întreprinzători se accelerează procesul de dezvoltare economico-socială a județului, se reduce rata șomajului și se îmbunătățește calitatea vieții pe plan local.
În ce măsură experiența la care v-ați referit este fructificată potrivit programelor de activitate ale filialei?
În centrul preocupărilor noastre se află ridicarea permanentă a nivelului de pregătire a membrilor filialei, prin toate mijloacele de care dispunem în vremuri normale și pe care le-am adaptat, din mers, la situațiile cu care ne-am confruntat în ultimul timp. Avem un sediu propriu, cu o sală de conferință special destinată cursurilor. Bineînțeles, nu mă refer la situația specială din prezent, determinată de instituirea stării de urgență și, ulterior, a stării de alertă, dar, cu siguranță, vom depăși dificultățile cu care ne confruntăm, astfel încât vom relua și aprofunda experiențele la care m-am referit, pe o scară mai largă. Membrii filialei sunt deschiși la tot ceea ce reprezintă nou și avansat în profesie, fapt confirmat de utilizarea mijloacelor specifice erei digitale. Comunicarea noastră online se dovedește deosebit de eficientă, inclusiv în condițiile speciale din prezent. Apelul la mijloacele pe care ni le pune la dispoziție era digitală va fi tot mai amplu și mai plin de conținut în perioada următoare, conștienți fiind de faptul că numai un răspuns adecvat la oportunitățile oferite de noile tehnologii ne conferă certitudinea că profesia noastră are viitor, că va fi – în continuare – în prima linie a progresului economic și social la nivel local și național.
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național