Profit și pierdere
Numărul 5, 9-15 feb. 2022 » La început a fost cuvântul...
Este cu totul îndreptățită atenția pe care presa o acordă experiențelor pozitive, ca modalitate de îmbunătățire a activităților economico-sociale menite să diminueze efectele crizelor cu care ne confruntăm. Diseminarea unor asemenea experiențe ar fi mai bine facilitată printr-o severă rigoare a comunicării publice cu ajutorul mass-media. Din păcate, o astfel de exigență nu este respectată totdeauna. Așa, de exemplu, într-un editorial din presa tipărită se afirma: „exemplul pilduitor al firmelor care înregistrează constant profituri se impune a fi urmat în toate domeniile de activitate spre a servi de model ”. Ne întrebăm: oare care ar fi deosebirea dintre „exemplu” și „pildă”?; apoi, un „model” nu este echivalentul semantic al unui „exemplu”?
O expunere deficitară a oferit și un reportaj radiofonic. Autorul a relatat că în întreprinderea X „spiritul inovator privește promovarea de soluții atipice și inedite”. Și în acest „exemplu”, identificăm folosirea în aceeași frază a trei termeni echivalenți. Nu putem să vorbim despre „inovare” dacă se recurge la soluții „tipice” și/sau aplicate în perioade anterioare.
Tot atât de deficitară „stilistic” a fost și următoarea intervenție a unui participant la o dezbatere televizată: „proba seriozității constă în asumarea unui angajament pentru viitor în deplină cunoștință de cauză”. „Angajamentele” pot să privească… trecutul? La fel, „angajamentele” asumate „în cunoștință de cauză” nu atestă tocmai „seriozitatea” celui (celor) în „cauză”? Răspunsurile la asemenea întrebări pot fi formulate concis: apelați la dicționar! În acest mod, se asigură, în comunicarea publică, un „profit” cert, cu un minimum de efort. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic