Proiect de OUG pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală. Multinaționalele vor raporta în statul de rezidență fiscală

Proiect de OUG pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală. Multinaționalele vor raporta în statul de rezidență fiscală

Numărul 20-21, 30 mai - 12 iunie 2017  »  Curier legislativ

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, proiect care are în vedere modalitatea de transpunere în legislația națională a schimbului automat obligatoriu de informații din rapoartele pe care grupurile de întreprinderi multinaționale urmează să le depună în statul membru al societății-mamă, așa cum este prevăzut de Directiva (UE) 2016/881 de modificare a Directivei 2011/16/UE. În Nota de fundamentare a proiectului se relevă că România are obligația transpunerii acestei Directive până la 4 iunie a.c., precum și de a transmite Comisiei Europene textul aferent acestor măsuri, ținând cont că statele membre urmează să aplice reglementările respective de la 5 iunie a.c.

„În scopul combaterii evaziunii fiscale și al planificării fiscale agresive, această directivă impune grupurilor de întreprinderi multinaționale cerințe în materie de transparență. Totodată, directiva asigură o concurență loială între grupurile de întreprinderi multinaționale din Uniunea Europeană și cele din afara acesteia, dar care dețin una sau mai multe entități situate în UE, întrucât prin prevederile sale ambele categorii de grupuri sunt supuse obligației de raportare. Astfel, directiva prevede obligația grupurilor de întreprinderi multinaționale de a furniza în raportul pentru fiecare țară în parte, depus pentru fiecare an și pentru fiecare jurisdicție fiscală în care desfășoară activități economice, cuantumul veniturilor, al profiturilor anterioare impozitării veniturilor și al impozitelor pe venit plătite sau acumulate. Grupurile de întreprinderi multinaționale trebuie, de asemenea, să raporteze numărul de salariați, capitalul declarat, profitul nedistribuit și imobilizările corporale din fiecare jurisdicție fiscală. În plus, grupurile de întreprinderi multinaționale trebuie să identifice fiecare entitate din cadrul grupului care desfășoară activități economice într-o anumită jurisdicție fiscală și să furnizeze informații privind activitățile economice efectuate de fiecare entitate. Schimbul automat obligatoriu de rapoarte pentru fiecare țară în parte între statele membre include, în fiecare caz, comunicarea unui set definit de informații de bază care devin accesibile statelor membre în care, pe baza informațiilor din raportul pentru fiecare țară în parte, una sau mai multe entități ale grupului de întreprinderi multinaționale fie își au rezidența fiscală, fie sunt supuse impozitării pentru activitățile economice desfășurate prin intermediul unui sediu permanent al unui grup de întreprinderi multinaționale”, se precizează în Nota de fundamentare elaborată de MFP.

Pentru a se asigura un echilibru adecvat între sarcina de raportare și beneficiile obținute de administrațiile fiscale, numai grupurile de întreprinderi multinaționale care realizează un venit consolidat total mai mare sau egal cu 750 de milioane de euro sau echivalentul aproximativ în moneda națională vor fi obligate să prezinte raportul pentru fiecare țară în parte. Potrivit estimărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), aproximativ 85%-90% dintre grupurile de întreprinderi multinaționale vor fi scutite de îndeplinirea acestei cerințe, însă raportul pentru fiecare țară în parte va fi totuși prezentat de grupuri de întreprinderi multinaționale care controlează aproximativ 90% din cifra de afaceri a societăților.

Proiectul de act normativ detaliază, deci, condițiile care trebuie îndeplinite de o entitate rezidentă fiscal în România pentru a deveni raportoare, termenul pentru depunerea raportului și termenul de realizare a schimbului de informații între statele membre.

Așadar, România poate utiliza informațiile din raport pentru combaterea evaziunii fiscale și a planificării fiscale și pentru analiza prețurilor de transfer, evaluarea riscurilor legate de prețurile de transfer și alte riscuri aferente erodării bazei impozabile și transferului profiturilor.

Proiectul poate fi consultat la rubrica Transparență decizională.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.