Proiectul procedurii privind reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare/detașare, în consultare publică pe site-ul MMSS

Proiectul procedurii privind reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare/detașare, în consultare publică pe site-ul MMSS

Numărul 27-28, 13-26 iul. 2022  »  Curier legislativ

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin. (1) și (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative. Proiectul va reglementa procedura privind reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, a indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate primite de salariați, care poate fi realizată de organele fiscale în temeiul art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în urma controalelor realizate de organele competente ale Inspecției Muncii, prin care se constată situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii.

Potrivit proiectului, Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, efectuează controale specifice la contribuabilii stabiliți pe teritoriul României care, în cadrul prestării de servicii transnaționale, detașează, pe teritoriul unui stat membru, altul decât România sau pe teritoriul Confederației Elveției, salariați cu care au stabilite raporturi de muncă. În urma controalelor realizate prin inspectoratele teritoriale de muncă, Inspecția Muncii procedează la constatarea situațiilor de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii, sau la nerespectarea prevederilor legale incidente pentru situațiile menționate. În actele de control întocmite, instituția, prin inspectoratele teritoriale de muncă, va confirma, în baza documentelor prezentate de către angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative.

Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, va efectua aceste controale atât la cererea autorităților și instituțiilor publice, precum și a oricăror alte entități, cât și din oficiu, ca urmare a acțiunilor de control proprii. Actele de control întocmite vor fi transmise către organele fiscale teritoriale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a fi avute în vedere în cadrul eventualelor acțiuni de inspecție fiscală care vor fi efectuate la contribuabilii în cauză.

În ceea ce privește activitatea organelor fiscale teritoriale competente din cadrul ANAF, care pot efectua reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate primite de salariați, proiectul are în vedere următoarele două situații:

♦ Organele fiscale teritoriale ale ANAF vor selecta în baza analizei de risc contribuabilii la care Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, a efectuat controale specifice și pentru care actele de control au fost transmise către ANAF. Fundamentarea constatărilor în ceea ce privește impozitul pe venit și contribuțiile sociale va fi efectuată ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la natura veniturilor acordate salariaților sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate. La finalizarea verificărilor se vor încheia acte administrativ-fiscale, conform prevederilor Legii nr. 207/2017 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

♦ Situația în care, în urma analizelor de risc și a controalelor inopinate efectuate de organele de control fiscal din cadrul ANAF, pot fi identificate situații de delegare/detașare/detașare transnațională în care se pot afla salariații contribuabililor care au făcut obiectul analizei de risc/controale inopinate. Pentru confirmarea naturii veniturilor realizate de salariații contribuabililor în cauză, organele teritoriale competente ale ANAF vor solicita inspectoratelor teritoriale de muncă din subordinea Inspecției Muncii efectuarea de verificări pentru constatarea uneia dintre situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se află salariații contribuabililor respectivi, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative. După primirea actelor de control de la inspectoratele teritoriale de muncă se poate proceda la efectuarea de acțiuni de inspecție fiscală în care se poate realiza reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.