Proiectul Strategiei naționale privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030, în consultare publică

Proiectul Strategiei naționale privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030, în consultare publică

Telex » Știri 15 septembrie 2022  

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de Hotărâre pentru aprobarea Strategiei naționale privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030. Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, „obiectivul general al reformei îl constituie asigurarea cadrului strategic necesar dezvoltării serviciilor de îngrijire de lungă durată și a îmbătrânirii active, asigurând în acest fel relevanța și eficacitatea pe termen lung a investițiilor din viitoarea perioadă de programare aferentă politicii de coeziune, precum și a investițiilor finanțate”.

În cadrul reformei îngrijirii de lungă durată și al sistemului național de asistență socială, MMSS are în vedere reglementarea mecanismului de implementare a principiilor prevenției, subsidiarității și al dreptului beneficiarului la libera alegere a furnizorului cu care încheie contractul de servicii sociale acordate ca măsură de asistență socială. Respectarea principiului prevenției presupune acordarea cu prioritate a îngrijirii în comunitate (la domiciliu și în centrele de zi), pentru prevenirea agravării situației de dependență și, implicit, prevenirea instituționalizării, internarea în cămin reprezentând numai o măsură cu titlu de excepție, fiind aplicabile criterii clare de prioritate. Din aceste considerente, propunerea de investiții are în vedere înființarea de centre de zi și unități de îngrjire la domiciliu.

Respectarea principiului subsidiarității în asigurarea cheltuielilor pentru acordarea serviciilor comunitare de îngrjire la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente, similar îngrijirii pe termen lung asigurată în căminele pentru persoane vârstnice, respectiv, presupune alocarea de sume de la bugetul de stat în completarea celor alocate de la bugetul local. Obiectivul general al Strategiei este creșterea numărului persoanelor vârstnice care reușesc să trăiască o viață independentă cât mai mult timp posibil pe măsură ce îmbătrânesc și îmbunătățirea accesului la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată pentru persoanele vârstnice dependente. Obiectivele specifice sunt următoarele: ♦ consolidarea managementului serviciilor de îngrijire de lungă durată (ILD) pentru persoanele vârstnice; ♦ consolidarea continuumului serviciilor ILD pentru persoanele vârstnice; ♦ asigurarea finanțării durabile a serviciilor ILD pentru persoanele vârstnice; ♦ îmbunătățirea calității serviciilor ILD pentru persoanele vârstnice; ♦ consolidarea forței de muncă pentru ILD pentru persoanele vârstnice; ♦ promovarea participării sociale active și demne a persoanelor vârstnice.

Principii generale care au fost avute în vedere de inițiatorii Strategiei sunt următoarele: · fără abordarea problemei îngrijirii de lungă durată pe tot parcursul vieții, nu se vor putea asigura serviciile de îngrijire de lungă durată pentru toți cei care au nevoie; · este necesară dezvoltarea unui continuum de servicii ILD pentru persoanele vârstnice; · îmbătrânirea în locul în care trăiești/alegi să trăiești; ceea ce presupune susținerea cu prioritatea a îngrijirii la domiciliu și comunitate, inclusiv sprijinul pentru îngrijitorii informali, astfel încât persoana vârstnică să poată să își facă un plan pentru perioada de bătrânețe; · autoritățile administrației publice trebuie să garanteze asigurarea serviciilor de îngrijire de lungă durată pentru persoanele vârstnice, ca măsură de asistență socială; · fluxurile de finanțare publică ar trebui să fie organizate în conformitate cu principiul „finanțarea urmează beneficiarul”, respectând dreptul beneficiarilor la alegere și, implicit, la accesarea serviciilor ILD prestate de furnizori privați de servicii sociale și finanțate din fondurile publice destinate asistenței sociale; · asigurarea complementarității între sistemul de asistență socială și sistemul de asistență medicală în îngrijirea de lungă durată.

Proiectul Strategiei prevede că, în centrele de zi de asistență și recuperare, se vor asigura servicii de îngrijire personală, integrat cu serviciile complementare de recuperare și reabilitare funcțională (terapii de recuperare/reabilitare funcțională cum ar fi: ședințe de psihoterapie, kinetoterapie, terapie prin masaj, hidroterapie, termoterapie, balneoterapie, fizioterapie, terapii de relaxare, gimnastică medicală, podologie ș.a.;), activități terapeutice și ocupaționale, precum și consiliere psihologică, linie telefonică de urgență, asistență și suport pentru familia persoanei vârstnice, suport pentru realizarea activităților administrative și gestiunea bunurilor, acordare de alimente și ajutoare materiale etc. Centrele vor fi dotate cu aparatura medicală și de recuperare, echipament și materiale pentru terapii de recuperare și relaxare și pentru activități terapeutice și ocupaționale, cameră senzorială etc. utilizate în vederea restabilirii capacităților funcționale fizice, psihice și mentale ale persoanelor vârstnice. Unitățile de îngrijire la domiciliu (UID) vor fi complementare centrelor de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice și vor asigura servicii de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice.

Pentru a asigura o complementaritate cu serviciile oferite în cadrul centrelor de zi de asistență și recuperare, unitățile de îngrijire la domiciliu - UID vor asigura, în principal, ajutor beneficiarilor pentru realizarea activităților de bază și instrumentale ale vieții zilnice, sprijin pentru dezvoltarea personală și menținerea respectului de sine, activități de promovare a inserției beneficiarului în familie și comunitate, sesiuni de informare și consiliere a membrilor de familie, îngrijiri medicale curente pentru persoanele vârstnice, kinetoterapie, terapii de recuperare fizică/ psihică/mentală, activități terapeutice și ocupaționale etc. Reforma propusă în domeniul îngrijirii de lungă durată include elaborarea și aprobarea Strategiei naționale pentru îngrijirea de lungă durată și îmbătrânire activă și a planului strategic de acțiuni pentru perioada 2023-2030, precum și revizuirea sau elaborarea, după caz, a standardelor de calitate și de cost pentru serviciile destinate persoanelor vârstnice, elaborarea indicatorilor de performanță pentru serviciile sociale, precum și revizuirea grilei naționale de evaluare a nevoilor pentru persoanele vârstnice. Elaborarea strategiei va avea la bază un studiu de fundamentare care va identifica comunitățile prioritare pentru finanțarea serviciilor de îngrijire de lungă durată de tipul centrelor de zi de asistență și recuperare pentru persoanele vârstnice și a unităților de îngrijire la domiciliu, pentru o țintire cât mai eficientă resurselor financiare alocate.

Actul normativ pentru aprobarea Strategiei va avea în vedere stabilirea unei surse stabile de finanțare a măsurilor de intervenție, un mecanism de implementare cu responsabilități clare stabilite pentru autoritățile publice centrale și locale și un mecanism de rambursare condiționat de realizarea indicatorilor cheie de performanță asociați obiectivelor politicii.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.